Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ha ja die waren zeker leuk! Ik ben al jaren van plan om zelf ook eens zeep te maken maar ja... :lol: (en die worden natuurlijk ook niet zo lekker/mooi/fijn als die van Jasmin, want die weet tenminste wat ze doet!) 

Ik zou er dan ook graag eigen geurolie in doen, maar voordat je genoeg kruiden hebt geplukt om er genoeg olie uit te destilleren?! 

• Like 2
Geplaatst:

Wat leuk! Ik maak sinds kort ook zeepjes, zo leuk om te doen! Ik heb voor dit jaar ook zaden van verfplanten gekocht om te kunnen kleuren, maar etherische olie maken lijkt me ook heel leuk. Ik ben wel benieuwd of er een groot verschil is tussen zepen met dierlijk vet en zepen op basis van plantaardige olie. Ik heb tot nu toe alleen plantaardige zepen gemaakt met in sommigen een kleine toevoeging van bijenwas (stiekem dus toch ook een beetje dierlijk)

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb beide een x gemaakt en ik vond die met plantaardig vet wel lekkerder voor mijn handen. Zachter. Ik had rundervet de tweede x en vond ik maar meh.

• Like 2
Geplaatst:

Heeft er iemand al ooit kleurstoffen voor zeep gemaakt? Ik heb nu zaden van ossentong (paars), meekrap (rood), indigo (blauw) en wede (ook blauw). Ik binch youtube met tutorials om uit de planten pigmenten te winnen die bruikbaar blijven onder de hoge ph waarde van NaOH en ik zie vooral veel werk voor weinig opbrengst. Dus ja, challenge accepted 😀 

• Like 2
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Kleurstoffen kweken is inderdaad veel werk voor weinig. Ik doe t wel, maar meer om wol te verven. Of eigenlijk omdat t leuk is.

Vorig jaar had ik gele kleurstoffen in de tuin: verfkamille, ganzebloem, meisjesogen en dergelijke. Eenmaal gedroogd paste mn oogst in een paar jampotjes, echt veel te weinig om een paar honderd gram wol te verven.

Dit jaar is een blauw jaar: wede. Er staan een paar planten van vorig jaar bijna in bloei, en jonkies voor t blad voor dit jaar. Als de slakken de boel niet gaan verpesten, kuch.

Over plantaardige verfstoffen in zeep. Stoffen als spirulina (groen) of paprikapoeder (rood) gaan toch vrij snel verbleken. 

Beter tevreden was ik met indigo (blauw) en annatto poeder (sterk maisgeel). Beide gekocht, niet gekweekt.

• Like 6
Geplaatst: (aangepast)

Echt blauw (wede, indigo) is erg veel werk. Maar wel de moeite waard voor textiel.En dan heb ik het dus over licht- en wasecht. Het is niet voor niets dat in musea middeleeuwse knooptapijten vooral blauwig groen zijn. 

Voor een zeepje zou ik inderdaad de moeite niet doen. Ik had eerder wede  maar de opbrengst aan blauw pigment is echt weinig (de gekookte wortel en blad waar het blauw al uit is gehaald geven een goed oudroze op aluin bij wol, fijne bonus).

Japanse indigo is het meest geschikt in het nederlandse klimaat en geeft redelijk wat pigment. Er is ook een directe verfmethode, maar ook die is niet lichtecht. Maar wel leuk om te doen.

Edit: meekrap is echt een prima verfstof, alleen duurt het een paar jaar voor je voldoende oude wortels hebt. Ossetong is gevoelig voor Ph en niet lichtecht

aangepast door woldistel
  • Like 4
Geplaatst: (aangepast)

Hoi Woldistel,

Hoeveel wedeplantjes zijn er nodig om bv 300 gr wol goed blauw te krijgen? Ik heb er een aantal (8) al geplant en heb er nog een boel in bakjes voorgezaaid. Die wou ik weggeven, zodra die anderen aangeslagen zijn in de volle grond. Of raad je aan om veel meer plantjes te zetten?

PS: Ik zie zojuist dat je uit Drenthe komt. Ben je toevallig vorige maand ook naar de (kennis)dag over wol in Frederiksoord geweest? Dan hebben we elkaar misschien gezien, zonder dat te weten. 

aangepast door jasmin
Geplaatst:

Ik was niet in Frederiksoord, dus dat kunnen we uitsluiten 😄

Voor het verven met vers wedeblad heb je ongeveer 2 tot 3 x het gewicht van de schone wol nodig. Je hebt eerstejaars planten nodig en die vormen een flinke rozet.

Maar ik zou echt veel planten zetten op een zonnige plaats. Het is wel veel werk.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...