RobN Posted May 29, 2019 Share Posted May 29, 2019 Ik heb begin van het seizoen wat spitskool binnen gekweekt, en vrij vlot buiten in plastic kasje gezet, daarna in de tuin.Het lijkt alsof deze niet echt een krop aanmaakt.Wat later opgekweekte kijken wel iets meer te doenWel mooi groot blad etcKomt het nog of gaat er wat mis? Rode spitskool Groene En deze lijkt me dan beter Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 29, 2019 Share Posted May 29, 2019 De plant op de onderste foto is in orde. Van de andere is het groeipunt van de kool aangetast/vernietigd door larven van de koolgalmug waardoor er geen krop meer gevormd kan worden. Dit verschijnsel heet draaihartigheid. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted May 29, 2019 Author Share Posted May 29, 2019 Ja zou het?Vorig niet onder gaas gekweekt nergens last van. Nu juist voor de zekerheid onder gaas (ivm rupsen) lill ikea gordijn Lijkt me toch iets onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk natuurlijk.Koolrabi ernaast nergens last van. typisch dat het alleen de eerste 6 opgekweekte zijn.Stel dat het wel wat is, kunnen de planten er gewoon uit, kan ik nog snel nieuwe zaaien hopelijk Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 29, 2019 Share Posted May 29, 2019 De koolgalmug overwintert in de vorm van een pop in de grond dus afschermen met gaas is nog geen garantie dat je er geen last van krijgt. Misschien heb je ze met dat gaas wel liefdevol toegedekt zodat de vlieg bij het boven de grond komen gelijk een paradijsje vond. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 29, 2019 Share Posted May 29, 2019 Los van de vraag maakt kool nooit een krop, dat kan je meer bij sla verwachten.Bij kool heet dat een….. kool. Ik vind het lastig te zien op de foto.Zelf heb ik last gehad van de droogte waardoor de kool klein blijft en maar kleine(re) kooltjes maakt.Vooral de bloemkool heeft hier last van maar ook de spitskool.Het hart van de plant lijkt ook wat te draaien. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted May 29, 2019 Author Share Posted May 29, 2019 Het is moeilijk fotograferen die harten. Ik ga nieuwe opkweken to be sure, maar zie ik in de tussentijd nog weinig positieve ontwikkeling dan gaan deze eruit Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 30, 2019 Share Posted May 30, 2019 heb je al gekeken naar het hart? linkje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted May 30, 2019 Author Share Posted May 30, 2019 Nee, maar wel duidelijk. Maar zo zien mijn harten er niet uit, geen rotte plekken ofzo, bladeren zien er wat mij betreft gezond uitMan het niet de koude periodes zijn geweest, ze staan sinds eind maart al buiten weliswaar beschut met een houten rand en net, maar toch.Of teveel bemesting, ik heb culterra gebruikt, en gemulcht met koffie drap en compost. Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts