Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

D0A4ED6B-7362-47AB-86D8-CC1E905D109954911560940397.jpeg

Zoals beloofd bij het voorstellen... hier mijn eerste vraag op dit forum...

Wat zijn dat voor eitjes op dat blad? En nog belangrijker wat doe ik eraan en heeft dit invloed op mijn kool??

Alvast bedankt voor jullie input! Groentjes Ingrid

Geplaatst:

Eitjes van één of andere kever.

Met blad weghalen en afvoeren (niet op compost hoop), of gewoon dood wrijven op het blad.

Als ze uitkomen, gaan ze een smul feestje houden in je moestuin, en dan is jouw "buikjeleeg".

Zou ook andere bladeren na lopen, ook de onderkant. Voordat er nog meer eitjes zitten, en komende tijd in de gaten houden.

Geplaatst:
Eitjes van één of andere kever.

De foto is wat ver af genomen maar zelf denk ik dat dit eitjes van het koolwitje (vlinder) zijn.

Het de rupsen van het koolwitje kunnen erg huishouden op je kolen. Vooral omdat ze altijd met meer zijn. Wat ik doe is de eitjes plat wrijven.

Ook controleer ik regelmatig op rupsen en rupsenpoep om de kolen te behouden.

Fijmazig net of insectengaas kan bescherming bieden.

Geplaatst:

Vond de eitjes aardig groot voor een koolwitje.

Dacht ook dat koolwitjes gele eitjes produceren, maar kan het fout hebben. Koolwitje heeft hier nog nooit een eitje gelegd. Wel vloog deze vandaag even voorbij.

Misschien kan er nog een foto genomen worden, met iets ernaast zodat we de grote van de eitjes kunnen inschatten. En of ze egaal rond zijn of wat langwerpig.

Eitjes van koolwitje in verhouding tot een duim.

kopie-0939orig21581560953307.jpg

Geplaatst:

Ik neem aan eitjes van een wants, maar inderdaad, betere foto, vooral dichterbij, wel gewenst.

Wantsen, kevers. Wat het ook is, is het natuurlijk een beetje raar dat je eitjes weg zou halen zonder te weten waarvan precies. Althans, zo sta ik in dat soort dingen hoor. Kan net zo goed een nuttig insect zijn. Ook nuttige insecten leggen natuurlijk eitjes.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie tips!! En sorry voor de slechte foto

Heb het blad er al afgehaald en in de groene kliko gegooid voordat ik nog een foto kon maken.

Ze leken heel erg op de foto hierboven qua grootte en vorm. Maar ze waren spierwit in plaats van geel. Goed dat ik nu weet dat het ook van nuttige insecten of vlinders kan komen voor de volgende x. Dan haal ik het blad eraf en leg dat ergens anders neer. Ik hou van vlinders... maar dan beter niet in mijn moestuin.

Heb het blad verder bekeken en zag niets verdachts meer. Ik zal het de komende tijd in de gaten houden.

Ik vind het nu al gezellig hier!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...