Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik ben Arno, vroeger een fervent moestuin bezitter waar ik veel verschillende soorten groentes heb gekweekt.

Nu jaren later wil ik graag de draad weer gaan oppakken, buiten heel wat ervaring maar binnen wat minder.

Ik heb de beschikking over veel kasruimte, ook verwarmd waar ik nu wil gaan kweken om zo veel als mogelijk zelfvoorzienend te zijn.

Geplaatst:

Welkom!

Benieuwd naar je kennis, deel maar op...

Zelf ook een relatief ruime serre die ik meer en meer gebruik om ook tijdens de sombere maanden groenten te kweken.

Serre is echter niet verwarmd dus daar zal jij zeker je voordeel mee doen, als ik zie wat bij mij al allemaal kan

Over welke oppervlakte spreek je? De mijne is 30 m² en beklaag me al dat ik geen grotere kocht.

Wat kweek ik zoal in de serre:

- in het 'goede' seizoen de normale zaken zoals tomaten, paprika's, meloenen, pepers, komkommers, aubergines ed

- buiten het seizoen gebruik ik de serre voor

> bloemkool, spitskool ea > zet ik sinds ik de serre gebruik zelfs nooit meer gewoon buiten,

> voordeel is geen koolwitjes en dus rupsen en dergelijke meer

> tuinbonen > zaai ze voor en zet ze dan eind oktober uit in de serre.

> sla, wortels, bietjes etc

Als het weer een beetje meezit dan eten wij in december nog verse sla en bietjes ed

Vanaf februari/maart/april opnieuw sla, radijsjes, tuinbonen, diverse kolen enz.

Ben nog aan het leren en er gaat regelmatig nog iets mis met deze winterteelten maar al doende leer ik en gaat elk jaar beter.

Zoek vooral nog de juiste zaaitijden voor de verschillende groenten maar zoals gezegd alles hangt af van het weer en de temperatuur die we krijgen dus elk jaar opnieuw een gok die het ene jaar meer loont dan het andere.

Verwarmen is natuurlijk nog een ander verhaal...

Hoe verwarm je? Tot welke temperatuur? Hoe ga je het lichtprobleem oplossen?

Leuk!!!

Benieuwd wat je ervaringen gaan zijn.

Verwarmen is natuurlijk niet direct voor iedereen weggelegd en zelf zal ik het bvb nooit doen maar spreekt me wel enorm aan

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...