Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemorgen,

Wij wecken sinds 6 jaar, we gebruiken 3/4 liter potten van Marke Weck uit Duitsland.

Het ging altijd prima, we gebruiken 60 potten waar we 2 maanden mee doen, dus elke 2 maanden maken we een nieuwe voorraad.

Het laatste jaar verzuurd ons eten en blijven de potten niet dicht. We doen niet zoveel anders als in de eerste jaren, qua ingrediënten etc.

De laatste keer hebben we de potten, deksels en (nieuwe) ringen uitgekookt in water met soda.

Maar het eten verzuurd toch. Heeft iemand een idee waar dit van zou kunnen komen?

groet,

Lia

Geplaatst:

Misschien kun je toelichten wát je in de potten stopt?

En wat je inmaakmethode is?

Hoe steriel werk je bijvoorbeeld, hoe lang weck je op welke temperatuur?

Denk dat het dan gemakkelijker wordt om mee te denken.

Oh en verder natuurlijk heel erg vervelend, jammer van al het eten en het werk.

Geplaatst:

Hallo Erny,,

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk, beetje dom van mij.

Het is inderdaad onwijs vervelend als je je eten weg moet gooien.

Wij maken o.a. soep en stoofpotten.

De soep maken we ouderwets van mergpijpjes en schenkel. Dan gaan er groenten in: courgette, prei, wortel, ui, broccoli, bloemkool, knoflook, venkelknol, selderijknol, kruiden, gehakt, saucijsjes en riblappen, yoghurt, kokosmelk en boter.

In de rode koolstoofpot, gaat dus rode kool, uien, appel, kruiden, gehakt, saucijsjes, riblappen, boter, yoghurt, kokosmelk, knoflook.

Rode bietenstoofpot: rode bieten, uien, bataat, knoflook, gehakt, riblappen, saucijsjes, yoghurt kokosmelk, boter en kruiden.

Bloemkool stoofpot: bloemkool, bataat, knoflook, gehakt, riblappen, saucijsjes, yoghurt kokosmelk, boter en kruiden.

boerenkool stoofpot: boerenkool, bataat, uien, knoflook, riblappen, gehakt, rookworst, spekjes, pindakaas, kruiden, yoghurt, boter, kokosmelk.

En nog een paar andere stoofpotten, maar

Je ziet dat de basisingredienten, yoghurt, kokosmelk, boter en het vlees in alle stoofpotten terug komen.

Op de saucijsjes na gebruiken we dit allemaal al vanaf 2012 en toen ging het altijd prima.

We hebben de laatst keer de potten, deksels en (nieuwe) ringen uitgekookt in water met soda.

We brengen het water in een weckpan aan de kook en zetten dan de potten erin. We vullen de potten met heet voedsel, net aan de kook gebracht. Dan wecken we meestal 45 minuten, totdat het water niet meer borrelt (teken dat er geen lucht meer vrij komt).

We hebben deze weckpan: https://www.braumarkt.com/weck-w25a-thermostaat-tijdklok-kraan

Lia

Geplaatst:

Hoi Lia,

als je alle jaren alles hetzelfde doet, maar nu gaat het verkeerd, zou ik denken dat de thermostaat van de weckpan kapot is.

controleren doe je met een kookthermometer.

succes verder

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

Het verzuren van voedsel had ik ook. Vooral wortels, bonen en koolraap zijn gevoelig. De potten bleven dicht, maar op de bodem kwam dan een witte waas en de inhoud ging verzuren. We konden het wel eten en werden er niet ziek van, maar lekker is anders. Na veel lezen en proberen denk ik het antwoord te hebben. Bonen weck ik nu 2 keer in. Bonen snijden, blancheren en afgieten, nachtje weg zetten in koelkast. Volgende dag wecken voor 60 min. In elke pot een klein beetje zout doen. 3 dagen later weer wecken voor minstens 30 min. Wortels weck ik 1 keer, maar voeg nu uien toe die ik eerst glazig bak met beetje olie. Uien voorkomen bederf. 

Ik denk dat de sporen 1 keer wecken overleven omdat ze tegen 100 graden kunnen, ze zullen wel in een soort omhulsel zitten. Deze sporen komen binnen die drie dagen uit waarna je ze dan dood maakt door nog een keer kort te wecken. In Amerika hebben ze speciale weckketels die hoger gaan dan 100 graden.

Geplaatst:

zijn je ringen nog goed? probeer eens een setje nieuwe

een hogere temperatuur zou ik ook eens proberen: wij weckten gevoelig spul met vlees in de snelkookpan, die wordt 120+ graden

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...