Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De laatste drie jaar probeer ik elk jaar bonen te zaaien. Dit lukt erg jaar erg goed. Ze komen als één van de eerste omhoog en zien er gezond uit. Na enige tijd beginnen ze te klimmen en dan gaat het meestal fout. Het eerste jaar dacht ik pech. Het tweede jaar dacht ik misschien de metalen draad die te heet wordt in de zomer. Nu heb ik een heel dik groen hekwerk maar nog steeds gaan de plantjes dood. Nu wel iets later dan verwacht. Zou het dan toch kunnen dat het te warm is voor de plantjes? Wij wonen in Hongarije waar het natuurlijk wel behoorlijk warm kan worden. Of zou er een andere reden zijn dat deze planten het bij mij niet overleven? Ze worden langzaam bruin en drogen uit. Het is volgens mij geen ziekte want ze gaan stuk voor stuk dood en lijken niet tegelijkertijd aangetast te worden. Tot deze hoogte gaat het ongeveer goed. 

IMG_20180528_162215.jpg

Geplaatst:

Peulen zij echte voorjaarsplanten en houden van fris lenteweer.

Het zou te warm kunnen zijn maar je zegt dat ze verdrogen, maar krijgen ze wel genoeg water? Bij mij verdrogen de peulen snel op zandgrond, bijvoorbeeld vorig jaar. Na een bui beginnen ze weer enthousiast te groeien en bloeien. 

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie. Wij sproeien elke morgen en elke avond wanneer de zon onder gaat. Ik denk daarom niet dat het aan het water ligt. Tenzij ze een hele andere behoefte hebben dan de gemiddelde andere groentes. 

Geplaatst:

Ik heb geen idee wat het is, maar je zou natuurlijk een ander ras en een andere plaats kunnen proberen. 'Sugar snaps' zijn mij niet bekend, maar peultjes zijn er in dwergvorm, bv. het ras Norli, en dat betekent dat ze heel snel oogstbaar zijn ook, dat duurt maar een week of 6 als ik me niet vergis. Plantjes die klein blijven hoeven ook niet ondersteund te worden.

Als je dit nu al 3 jaar achter elkaar hebt geprobeerd met hetzelfde resultaat, dan zou ik er even tabak van hebben, en voor een alternatief gaan.

Geplaatst: (aangepast)
14 minuten geleden, roeier zei:

'Sugar snaps' zijn mij niet bekend

Noemt men ook wel vleespeulen of suikererwten

Worden net als peulen gegeten maar dan met kleine erwt er in, knapperig, lekker, zoet en sappig. Jong oogsten anders worden ze taai.

Moet je echt eens proberen dan = aanrader 

Csengele 

Ik denk idd te hoge temperatuur

alhoewel ik ze ook wel eens in augustus heb geoogst maar waarschijnlijk zijn de temperaturen daar bij jullie veel hoger

Als ik ze teel dan zaai ik voor begin februari en plant uit half/einde maart

Hebben wel graag relatief 'droge' voeten dus ik plant op een verhoogde rug met veel compost

Mss volgende keer vroeger beginnen als het bij jullie al zo warm is in Maart?

En idd zoals Roeier zegt...

Knap dat je verder doet en blijft proberen, ik had er na 3 seizoenen ook waarschijnlijk al de brui aan gegeven

aangepast door TomP
Geplaatst:

Boontjes zijn echt mijn lievelingsgroente. Misschien dat ik daarom niet opgeef... 😊😊😊

Iets eerder zaaien is vrij lastig. Wij hebben hier niet echt een lente. Vaak is het of winter, of zomer. 

Ik heb ook al andere rassen geprobeerd maar iedere keer met hetzelfde resultaat. 

Ik ga er nu dan toch vanuit dat het de temperatuur is. Nu ik er over nadenk, ik heb hier nog nooit groene, verse bonen in de winkels zien liggen. Dat zegt misschien toch iets over het ongunstige klimaat. 

Geplaatst:

Hier doen de sugar snaps het ook prima in de kas, ook met warmte zelfs hitte. Als ik laat de ramen open doe of wel eens vergeet, staan ze er triest bij maar na wat water trekken ze weer bij. Natuurlijk oogst ik de peultje in de ochtend en geef voldoende water.  Verschillende soorten uit proberen is wel een goed idee, om zo te zien welke het beste bij je passen kwa telen en smaak.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb dit jaar Amish Snaps gezaaid (hoge rondzadige suikererwt). Heeft sterke hechtranken, kan iets vroeger gezet, is iets minder zoet dan de Sugar Snaps (hoge kreukzadige suikererwt) die ik ook soms zet. Maar daar had ik geen zaad meer van en ik heb het ook niet meteen kunnen bestellen. De laatste genieten eigenlijk mijn voorkeur, maar kunnen wel wat opbindtouw verdragen (laten sneller los van hun klimrek bij sterke wind). Ze zijn deze week uitgeplant.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Probeer ze dit jaar eens flink aan te aarden, het liefst met veel vochtvasthoudende compost en eventueel nog dikke laag stro daar nog op. Voor volgend seizoen/ jaar het bed waar ze op zullen komen bij voorbaat voorzien van veel compost dat dan al verder verwerkt kan worden door je aanwezige wormen/microben. 

aangepast door appelvrouw
  • Thanks 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...