Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi allemaal! 
Er staat een pruimenboompje in mijn achtertuin die erg versnoeid/verwaarloosd Is. Ik wil hem heel graag over de komende jaren opknappen. De gangbare tips heb ik gelezen: snoeien na de bloei, 1/3 max snoeien. Ik wil hem ook liever niet vervangen, want het is ook een mooi leer experiment. Mijn vraag luidt eigenlijk, wát moet ik snoeien aan mijn boom? Het lijkt of ik louter uitlopers heb ipv mooie bloeiende takken. Ik zou hem ook graag wat korter houden omdat we geen hele grote tuin hebben. 

graag jullie hulp dus! De foto’s zijn als volgt genomen: totaal foto, en de rest zijn delen van de boom, van onder naar boven. 

Alvast bedankt namens de pruim en ik. 

81F17B35-7126-41B6-A27E-CE84EE1F2191.jpeg

0C37CC76-6585-410D-89BB-7AFC7405AC56.jpeg

A94F7329-9B74-4EA8-961C-36A77EA4921F.jpeg

F1D7F05D-DE96-4118-A210-9DA081A35551.jpeg

0840488D-B089-4043-9282-78F1619EE8AE.jpeg

Geplaatst: (aangepast)

Ik kan het niet helemaal beoordelen vanaf deze foto´s maar vraag me sterk af of het wel de pruimenboom zelf is die hier nog staat of alleen een opnieuw uitgeschoten onderstam? 

Mocht dat niet zo zijn en toch echt de resten van een raspruim (kan de vorige eigenaar iets zeggen???) dan is deze versie al behoorlijk ingesnoeid.....zonder kennis van zaken, gewoon wat takken weg gehaald en ingekort. Herstel zal een aantal jaren duren en begeleiding vragen. De kunst zal dan zijn om ze op een aantal plekken opnieuw te laten uitlopen en de takken die daar gevormd worden door gerichte snoei meer horizontaal te laten groeien. Reken dat daar een jaar of 4 a 5 voor nodig is voordat de boom weer echt vruchtbaar wordt...snoeien is groei stimuleren en om te gaan dragen moet de groei juist geleidelijk afgeremd gaan worden en er nieuw vruchthout ontstaan.  Gezien de grootte van deze boom zelfs in gekortwiekte toestand vermoed ik dat ze hoe dan ook veel te fors is voor deze tuin....echt heel kleine pruimenbomen bestaan niet, wel zijn er rassen die op een groeiremmende onderstam en door goed snoeien op een meter of 3 a 4 gehouden kunnen worden. Of dit zo een onderstam is?? 

Kortom: Ben je aan deze boom zeer gehecht en weet je zeker dat de vruchten de moeite waard zijn, dan kun je het proberen en de gok misschien wagen.

Wil je fruit uit je tuin dat je binnen enkele jaren kunt eten, overweeg dan een andere boom of paar boompjes of struiken. Ik denk dat je dat dan veel meer voldoening gaat geven en er kan best veel ook in een kleine tuin. Kies voor ZWAKgroeiende onderstammen (het woordje laagstam hoeft op zich niet zo veel te zeggen!!) of evt. zuilvorm (altijd appels) zodat je ook met bestuiving rekening kunt houden (meestal valt een zogenaamde zelfbestuiver erg tegen, maar het verkoopt lekker...er zijn maar weinig goed dragende zelfbestuivers). Ook in kleinfruit heb je allerlei opties. 

aangepast door weknow
  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Hi weknow, bedankt voor je uitgebreide antwoord. 
Zoals je wellicht uit mijn bovenstaande vraag hebt kunnen opmaken, gaat het er mij niet om hoe lang het duurt en ‘of het het wel waard is’ ik ben gewoon benieuwd hoe ik hem kan oplappen. voor mij zit de voldoening niet enkel in de oogst namelijk, maar zeker net zo veel in het weer gezond krijgen van deze boom. De vorige eigenaar kan ik helaas niet meer spreken omdat hij overleden is. Maar hij heeft de boom flink geslacht. Dus ik had ook niet verwacht verfijnde snoeitechnieken van hem te kunnen ontvangen;)

Verdere omschrijving van de boom;

Qua stam is er geen duidelijke ‘hoofdstam’. Het zijn twee vertakkingen waarvan er een een ‘echte’ pruimen bast heeft en de ander een veel gladdere bast. Ze lopen beiden uit in hout wat bloesem heeft. Het boompje is nu ongeveer twee meter hoog. Het heeft vorig jaar 1 heerlijke pruim gedragen! 

Ik overweeg in het najaar een van de twee vertakkingen weg te halen. Degene met de gladdere bast. Daarna, mocht de overgebleven stam het volgende seizoen uitlopers krijgen, wil ik die begeleiden naar de zijkant. Zou dit een optie zijn? Ik kan mij namelijk niet een optie bedenken waarin de boom sneller scheuten gaat aanmaken op de betere plekken. 

verder nog een paar vragen: 

- Kunnen eenjarige bladscheuten nog aftakken in bloemdragende scheuten?
- Of moet je de bladscheuten hoe dan ook in de snoeiperiode verwijderen omdat ze te veel energie onttrekken zonder de boom sterker of vruchtdragend te maken? 

ik ben erg benieuwd! 
groetjes YKH

Geplaatst:
4 uren geleden, YKH zei:

Maar hij heeft de boom flink geslacht. Dus ik had ook niet verwacht verfijnde snoeitechnieken van hem te kunnen ontvangen;)

Ik bedoelde om te weten of het een goede pruim is. Gezien de 2 verschillende soorten bast, zou een van de 2 stammen toch de uitgeschoten onderstam kunnen zijn. Als je nog weet waar je de lekkere pruim plukte, weet je zeker dat daar de pruim en niet de onderstam is.

Zo lang je boven de entplek blijft, zou je de lekkere pruimenboom moeten houden. Je kunt flink terugsnoeien en zo een nieuwe boom laten uitlopen die je op alle manieren kunt vormen. Door de hoogte van afzagen te bepalen kun je kiezen voorzeer laag en meerstammig en breed vanaf de bodem en in principe kun je op elke hoogte boven de entplek een nieuwe kroon laten beginnen. Dat is de zekerste manier om terug een mooie boom te krijgen.....aangezien er blijkbaar een gezond en ontwikkeld wortelgestel is zal je zo sneller een boom van formaat terugkrijgen dan wanneer je met een heel klein boompje begint en alle vormgving heb je zelf nog in de hand. Toch moet je echt op een jaar of 4 a 5 rekenen voor je terug een mooie en goeddragende boom hebt. Zo zou ik het doen....en nu is het goede moment om die actie te beginnen door heel veel weg te zagen. Hoe je verder moet snoeien dan de komende jaren is moeilijk te zeggen....eigenlijk niet anders dan een jonge pruimenboomen verder ligt het er aan wat je voor een boom wilt. Echt goede handleidingen voor snoei van een pruimenboom ken ik eigenlijk niet (wel veel vrijblijvende algemeenheden) dat zie je volgend jaar dan wel weer. Nu laat je alles maar eens een jaartje gaan, behalve opschot vanaf de bodem en knoppen  die veel lager op de stam uitlopen dan je wilt, die scheur/wrijf/evt. snoei je weg. Ook het stuk dat anders is en niet droeg zou ik verwijderen, dat is waarschijnlijk de onderstam die niet het soort pruim geeft dat je wilt.

Enkele tips nog:

- Pruimenbomen worden meestal geoculeerd. Grote kans dat je dus nergens een entplek kunt vinden. Bij een gewone enting blijft die heel vaak altijd herkenbaar. Door hoger op de stam de slechte boom af te zagen, loop je minder risico op te laag zagen. Oculaties professioneel gebeuren meestal op ergens 30 a 50 cm. hoogte...soms hoger of werd nog een extra tussenstam gebruikt. Geen garantie, maar ik denk dat je boven 80 c. safe zit.

- De groeikracht van het ras pruim en vooral van de onderstam is niet gekend....stel dat die bij beide hoog is, dan zal de boom terug groot willen worden. Als je lager opnieuw begint, kun je de totale grootte dan iets beperken. Ook door gerichte snoei (en bij een pruim is dat NIET TE VEEL SNOEIEN!!) kun je een grote boom wat in de hand houden. Maar groeikracht is een eigenschap van de boom, combinatie onderstam en geent ras, en een paard kun je niet in een hondenbench stoppen, tenzij het een minipony is.

Geplaatst:

Wederom bedankt voor je uitgebreide antwoord! 

oke, dus nu dus toch flink snoeien? 

ik durf helaas niet te zeggen waar ik de pruim in de boom geplukt heb. Ik was zo verbaast dat er überhaupt een in hing dat ik over de rest niet nagedacht heb! Haha. 

maar eigenlijk durf ik het wel aan om de gladde bast vertakking weg te halen. 
Ik denk niet dat het boompje heel veel groter groeit dan 2,5 meter. Ik woon hier nu twee jaar en hij is niet echt veel gegroeid. 

kan het zijn dat ik de ent plek / oculatie oog niet kan zien en dat die bijv. Onder de grond zit? Bij mijn appel boompje zie ik hem heel duidelijk. Bij de pruim inderdaad niet. 

de hamvraag voor vandaag is, nú snoeien of wachten tot na de pruim (een) vrucht heeft gegeven? 

groetjes en dank! 

Geplaatst:

Beide vragen had ik al beantwoord 😁

- Appel wordt vaak geent. Pruim geoculeerd meestal, dat lijkt wat op enten maar gaat anders en is achteraf nauwelijks meer zichtbaar. Dus niet naar zoeken. Geheel afzagen boven de 80 cm en je zit hoogstwaarschijnlijk goed. (Want dat was mijn voorstel: ver afzagen en niet wat bijsnoeien!!! Je vormt de boom opnieuw....met wat bijsnoeien wordt het waarschijnlijk geen mooie en goed dragende boom).

- Nu is de tijd om dat te doen...de boom zal dan nog een heel stuk hergroeien dit jaar. Volgend voorjaar eens kijken of het slim is om al wat  bij te snoeien of nog een of 2 jaartjes wachten daarmee. 

Geplaatst:

Oke, dan ga ik hem morgen opknappen! 
Ik wilde het nog een keer checken, of ik je goed had begrepen! 

bedankt en ik laat over 5 jaar weten of er meer dan 1 pruim aan zit;p 

groetjes! 

• Like 1
Geplaatst:

Als ik al dat zaagwerk bij de wortels zie, vermoed ik dat dit opschot is van de onderstam. Ook onderstammen kunnen lekkere pruimen geven. Echter zijn er zoveel betere.

Geplaatst:

De opknapbeurt is goed verlopen. Ik heb:

- De boom ontdaan van de uitlopers (stuk of 5)

- en ik heb één van de twee stammen verwijderd op ongeveer 80 cm hoogte. Degene met de gladde bast die geen bloesem droeg, op de foto rechts.

Het is nu wel een treurig boompje gezien maar twee kransen aan de top van het nog bestaande boompje zitten. Die fladderen nu eenzaam op hoogte. De rest is kaal. 

We zullen zien hoe het boompje zich hersteld en of er nieuw vruchthout en vruchtknoppen aan komen. fingers crossed! 

Bedankt voor de hulp!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...