Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appel


muls80

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Ik heb sinds vier jaar een rabouw-appel in mijn tuin, was bij aankoop al een wat grote boom. Schat nu een jaar of zeven oud, vier meter hoog.

Geeft ieder jaar veel bloesem, maar nooit ook maar het begin van één vrucht gezien.

 

De bloesem wordt bruin en valt op een gegeven moment af. Zo ook dit jaar weer, helaas.

 

De boomkwekerij waar ik hem kocht bevindt zich op zo'n 800 meter van mij vandaan. Volgens de kweker moet dat voldoende zijn om bestuivingsproblemen uit te sluiten. Hij stelt dat de laatste jaren wel slechte appeljaren zijn.

 

Hebben jullie nog een mening hierover? Kan ik inderdaad gebrek aan bestuiving als oorzaak uitsluiten? Moet ik gewoon nog meer geduld hebben?

 

Ik hoor graag jullie mening!

Mijn voedselbos onder dit topic

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste moeilijkheid is dat er meerdere soorten Rabouw of Rabau zijn. Ik ga er even van uit dat die van jou een grijze Rabauw is...de meest algemene van deze Reinette-soort.

 

Mijn duit in het meedenk-zakje: Zelf is het een zeer slechte bevruchter...ben niet zeker, maar waarschijnlijk is ze triploid genetisch en is dat de reden. De bestuivers die voor deze geadviseerd worden zijn allemaal typische oude hoogstam-boomgaard-varieteiten (Keuleman, Reine de reinette, Eysdener Klumpke en Court pendu rosat) en bij mijn weten zijn dat allemaal late tot zeer late bloeiers...dus dan zou ook de Rabouw dat zijn en die groep van zeer late bloeiers is niet zo groot. Heb je gekeken of er in de buurt diverse (!) andere appels tegelijk bloeien? 400 meter voor een goede bestuiving vind ik erg ver....windrichting en evt. barrieres nog daargelaten...kan wel bestuiving zijn, maar weinig zekerheid. Niet veel wilde bijen of hommels e.d. die zo een afstand makkelijk overbruggen met het goede stuifmeel tussen hun haren, vermoed ik...en dan ook nog heen en weer vliegen? Hmmm.  Honingbijen vliegen sowieso niet op een of enkele bomen...die moeten echt hele vlaktes hebben met voor hun bruikbare bloei op een moment. 

 

Heel af en toe heb je ook pech en gewoon een slechte, onvruchtbare kloon van een op zich goede boom. Verklaring is er niet eens duidelijk. Virusinfectie kan. Hoewel....op zich zou die Rabou een rijkdragende soort moeten zijn. Bruine bloesem, die er lang aan blijft hangen, kan inderdaad duiden op niet-bestuiving. Als een bloempje bevrucht wordt, zullen de blaadjes binnen enkele uren gaan vallen en binnen enkele dagen het vruchtje gaan zwellen. Onbevrucht kunnen bloemen 10 tot zelfs 20 dagen (weersomstandigheden maken veel uit) aan de boom open blijven wachten op stuifmeel. Uiteindelijk worden ze onbevrucht droog en bruin en vallen af. Ik vermeld dit omdat het je in staat stelt om te bepalen aan het gedrag van de bloemen of ze vruchtbaar blijven voor bestuiving of door een andere reden afvallen. Die nabloei moet je niet erg meer op rekenen. Een nachtvorstje, ook als jij het niet gemerkt hebt, plaatselijk is ook nog altijd een mogelijkheid...zeker als je boom net in een net wat lager gelegen deel van een wat open gebied zou staan.......

 

Dat is wat ik zoal kan bedenken. 

aangepast door weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je uitgebreide bericht. In de omgeving zijn dichterbij dan die boomgaard (met diverse soorten appels) geen appelbomen, nee. Vooral natte heide, maar daar bestuif je geen appel mee.

Ik heb wel zelf in mijn tuin nog een paar kleine bomen geplant vorig jaar. Een Notaris appel, Orange cox pippin, Elstar en Jonagold. Die boompjes kon ik goedkoop krijgen. Die staan tachtig meter verderop met een stukje bos ertussen. Zijn nog wel klein.
Zit daar iets tussen dat voor bestuiving kan zorgen en staan ze dan wel dichtbij genoeg?
Moet ik nog een ander ras aanplanten?

Mijn voedselbos onder dit topic

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Muls. Mijn uitgebreide reactie schreef ik zo dat je zelf er door in staat bent een betere diagnose en keuze te maken. Lees ze nog eens precies. 😉

 

Jona bestuift zeker niks, want triploid. Van de andere weet ik het zo niet (en de tabellen zeggen niet altijd alles, zijn gemaakt voor grote commerciële boomgaarden met maar 1 of 2 rassen waar alles om zo hoog mogelijke productie draait en in de ene streek kan het net wat anders zijn dan een andere streek).  

 

Je kunt het zelf bepalen. Is de bloeitijd gelijk??? Of een ras diploid is of een van de uitzonderlijke triploide (en die bestuiven zeker niet!)  kun je wel opzoeken. Is de afstand niet te groot (wel dus met dat tuincentrum) Ik noemde al 4 rassen die gekend goede bestuivers zijn voor jouw Rabouw....dus dat zou zeker een goede keuze zijn, maar zijn allemaal echte "hoogstam-rassen"...voor grote bomen.  (Vast meerdere nog, maar er zijn 1000en rassen...alleen van de allerbekendste die commercieel geteeld zijn of een lange geschiedenis hebben is het redelijk bekend wat goede bestuivers van elkaar zijn). Verder noem ik nog 2 rassen die op vele plekken te koop zijn en gekend goede bestuivers zijn voor zowat alle andere appels omdat ze lang bloeien en goed stuifmeer hebben.

1.Deze kunnen wel als klein boompje: James Grieve.

2.Ook de Sterappel is een optie, maar de vraagt een wat sterkere onderstam. 

 

Als het ontbreken van een geschikte bestuiver inderdaad jouw probleem is (????) is bijplaatsen van een wel geschikte een optie, maar je kunt ook overwegen om in je andere bomen een stukje in te enten (of dat te laten doen) van die bestuivende soort. Beetje afhankelijk van je plek.

 

 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, Weknow, ik heb (volgens mij althans) je reactie goed gelezen, maar inderdaad niet helder geantwoord. Dus nog even een uitgebreidere reactie van mijn kant.


Wat betreft ras: het is een rabouw, meer info heb ik niet en kon de kweker ook niet geven. Boom is rond 10-15 april gaan bloeien en is nu uitgebloeid.
Nachtvorst is er wel geweest maar de bloei heeft voornamelijk daarna plaatsgevonden. Boom staat tamelijk beschut en bij nachtvorst had ik ook bij andere planten andere schade gehad. En dit verschijnsel heb ik eigenlijk de afgelopen drie jaar ook gezien - al was ook afgelopen jaren late nachtvorst en vroege lente een probleem. Dus ik zou dit toch wel uitsluiten.

 

De bloesem is ook niet zomaar afgevallen, maar gewoon na zo'n anderhalve week uitgebloeid als het ware. Met nu nog een paar bloesempjes bovenaan die ook zullen gaan verwelken. Dus met jouw beschrijving zou ik toch ook de conclusie trekken dat er geen bestuiving heeft plaatsgevonden. Heb geen enkel begin van bestuiving gezien.

 

Ik vind dat idee van enten een boeiend idee. Daar ga ik nog even verder op doorzoeken. Ofwel bij de andere bomen er iets bij zetten, of wellicht juist op mijn rabouw een ander ras bij enten. 

Mijn voedselbos onder dit topic

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...