Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voedselbos


muls80

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Laat ik me even voorstellen. Hoewel wij in een appartementje met een klein balkon wonen, hebben we elders in het land een bosperceel met een stuk tuin van een halve hectare. Daar zijn we veel weekenden te vinden.

 

Voor een gewone moestuin zijn we te weinig aanwezig. Maar deze zomer zijn we geïnspireerd geraakt door een bezoek aan een voedselbos! Zoiets is misschien meer haalbaar!

 

We hebben de afgelopen weken zo'n 100 m2 afgemaaid, en bedekt met karton en houtsnippers. Daartussen alvast een vijg gezet, krentenboompjes, bosbessen, een persimoen, pawpaws, noten, bramen en wijnbessen, en nog wat kleine overblijvende groenten: rabarber, brave hendrik, mierikswortel, kruiden, enz. Van alles wat. Er stonden al een paar fruitbomen.

Nu is het (automatisch) sproeien, wachten en duimen... We zien onze eigen lusthof al voor ons, maar misschien zijn we te optimistisch... Als het werkt kunnen we de oppervlakte gemakkelijk groter maken, maar misschien gaat de helft de winter niet halen. Echt ervaren tuinierders zijn we namelijk nog niet.

 

Hopelijk vinden we op dit forum nuttige tips en wellicht kunnen we bijdragen aan een ruilhandeltje met meerjarige groenten... als die van ons aan gaan slaan. Alle tips zijn alvast welkom!

 

Muls287afa7850f2a30142013cc426d1ebf9.jpg

Mijn voedselbos onder dit topic

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom! Klinkt super leuk!

 

Het is wel een hele slechte tijd om nu fruitbomen te planten / verplaatsen! Fruitbomen is, helaas, niet zo simpel. Misschien gaat het goed hoor! Maar heb hier helaas ook al een dode boom (terwijl het nog net zou moeten kunnen in mei).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je!

 

Wij hebben enige ervaring met fruitbomen. Altijd in de zomer geplant, eenvoudigweg omdat we er dan de tijd voor hebben. To nu toe is het meestal goed gegaan, zolang ze maar voldoende water kregen.

 

Hoewel we ook wel eens uitval hadden. Dat risico nemen we dan maar.

Mijn voedselbos onder dit topic

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom hier en wat leuk zo! Heerlijk om het appartement uit te kunnen en je dan in je eigen bos te kunnen begeven. Mooi plaatje.

 

Veel water geven. Dan slaan die bomen vast aan. Ik negeer wat betreft ook regels omtrent wat hoort. Een bloeiende roos in juni verplaatst wegens ruimtegebrek. Dagelijks begoten -een maand lang, dat dan weer wel!- en nu doet ie het weer prima. Vol in de rozen inmiddels ook. Als je maar veel water geeft, heb ik er wel vertrouwen in dat het goed komt.

 

Groene groet en veel plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat voedselbos ligt in Nijverdal, en het heet Country Winery. Www.countrywinery.nl. Als ik het goed begrijp, is de eigenaar ooit begonnen met druivenrassen selecteren voor ons klimaat, vandaar de naam. Nu houdt hij zich vooral bezig met Pawpaw bomen, die hij in zijn voedselbos teelt. Een aanrader om eens te bezoeken! Ik wilde een pawpaw boom, ik kreeg spontaan een rondleiding van anderhalf uur.

Mijn voedselbos onder dit topic

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 7 maanden later ...

Een update! Overal komen ondertussen mooie planten op, de honing en blauwe bes heeft al gebloeid, de kers heeft voor het eerst kersen; de krentenboompjes en kornoeljes dragen vrucht, de mierikswortel, rabarber, brave Hendrik, bramen wijnbessen, frambozen enz maken het geheel mooi groen. De pawpaws en kakis zijn uitgelopen... 

 

We hebben in het voorjaar nog een dikke laag houtsnippers bijgestort, de eerste laag was veel te dun. Nu komt er nauwelijks onkruid doorheen.

 

 

20200521_120913.jpg

Mijn voedselbos onder dit topic

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...