thomassr Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 (aangepast) Hi, beginnende tuinierder hier! 👋 Mijn tomatenbladeren beginnen nu toch wel steeds erge verschijnselen te tonen waardoor ik denk dat het toch niet om bladverbranding gaat. Ik heb wat onderzoek zitten doen en het lijkt erop dat er een magnesium tekort is. Kan iemand mij helpen om dit te bevestigen? Zie foto's hieronder. - Het is erger bij de oudere bladeren, de nieuwe jongere bladeren tonen nog geen of hele lichte verschijnselen. - Het blijft erger worden ookal schijnt er geen zon - Na de vlekken drogen de randen uit waardoor het blad heel droog en poreus wordt - Ik heb recent extra calcium poeder aan de grond toegevoegd, wat het magnesium tekort kan verergen las ik of de opname ervan - De oudere vertakkingen trekken krom naar beneden/binnen Is het verstandig om deze bladeren af te knippen of te laten zitten? Verder als dit inderdaad magnesium tekort is, zal ik bitterzout moeten toevoegen. Gebruikte bron: https://www.yara.nl/gewasvoeding/tomaat/gebreksverschijnselen---tomaten/magnesiumgebrek-mg---tomaten/?activeSlide=10468 12 mei 2020 aangepast door thomassr Quote
oscardevos Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 Dit vind ik geen typische symptomen van een magnesium tekort. Maar er lijkt natuurlijk wel wat aan de hand. Heeft de plant ook buiten gestaan? Ik verwacht niet dat dit probleem zich doorzet. Eigenlijk ziet je plant er best wel gezond uit, verder mooi groen toch. Wat opvalt is dat je pot wel wat klein is, aan de onderzijde is de pot erg smal zo lijkt het. Dat zou kunnen betekenen dat er vroeg of laat (misschien nu al) een voedingstekort zal ontstaan. Wat je dan ziet is dat de plant de nutrienten uit de oudere bladeren gaat onttrekken ten gunste van de vorming van de nieuwe. Ik ben ook niet erg geïnteresseerd in het oude blad, maar wel in de jonge bladeren. Als er echt een probleem is, dan vind je die ook terug in de jonge bladeren. Hoe zien deze er nu uit? Hoe is het in de top? Als deze er gezond uitzien, zou ik als beginner niet specifiek met calcium of bitterzout gaan strooien, maar een compleet medium gebruiken. Dosering van een bitterzoutoplossing (= concentratie * volume) komt nauw (er is erg weinig nodig). Wat ik zou doen; Niet knippen, deze bladeren zijn fotosynthetisch volop actief Verpotten, zorgen voor goede afwatering (schotel) Warmte + licht geven Na een maandje of 2 wekelijks wat compleet voedingsoplossing geven Hou ons op de hoogte Quote
thomassr Geplaatst: 12 mei 2020 Auteur Geplaatst: 12 mei 2020 (aangepast) De plant heeft niet buiten gestaan, altijd in vensterbank waarvan het raam een beetje open kan. Westelijke richting met 6,5 uur direct zonlicht. De bovenkant ziet er inderdaad goed uit, de nieuwe bladeren hebben dit euvel niet (zie foto). De bladeren in het 'midden' hebben het een beetje. Op 2 mei heb ik ze verpot naar 20cm doorsnee potten. Verder dus ook nieuwe universele potgrond erin (7-7-10), kan het nu al zijn dat deze voeding op is? Terwijl de plant wel verschijnselen vertoont van goede groei, namelijk sterk krullende toppen. Ik merk dat de potgrond erg veel water vasthoudt, iets wat nadelig is voor de plant? Verder zitter en natuurlijk wel drainage gaten in. Bedankt voor je tips @oscardevos! Ik heb gisteren deze voeding gekocht waarmee het zou moeten lukken. 12 mei 2020 aangepast door thomassr Quote
oscardevos Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 (aangepast) Lijkt me goed allemaal @thomassr Nieuwe potgrond, gezonde toppen en voedingsoplossing gereed. Hou er rekening mee, dat je niet precies weet wat er naast NPK (in dit geval 3-2-5) aan overige macro- en micronutrienten in je vinasseproduct zit. Ik zie wel analyses van verschillende soorten vinasseproducten, maar het kan zijn dat - ook door productsamenstelling wisselingen - er geen of minder macro- (anders dan NPK) en micronutrienten in zitten dan gewenst voor de tomatenplant. Dat de grond goed water vasthoudt is niet nadelig voor de plant. Ik zou de potgrond niet continu kletsnat houden, de plantenwortels hebben ook zuurstof nodig. 12 mei 2020 aangepast door oscardevos Quote
thomassr Geplaatst: 12 mei 2020 Auteur Geplaatst: 12 mei 2020 Klopt, ik zal even de exacte samenstelling moeten achterhalen van het vinasseproduct. Voor nu heb ik een standaard vloeibare plantenvoeding toegevoegd waar macro en micronutrienten in zitten, de komende twee weken maar kijken hoe de planten daar op reageren. Ik zal tegen die tijd wel een update geven! Quote
sluipwesp Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 Dit beeld lijkt op thrips schade. Voor de zekerheid kan je dit even controleren door met een vergrootglas onder de bladeren te kijken. Quote
thomassr Geplaatst: 12 mei 2020 Auteur Geplaatst: 12 mei 2020 Hmm, moest het even Googlen want ik kende het niet maar volgens mij is dit het niet. Ik heb geen vergrootglas in huis maar heb heel goed gekeken en kon zo niks vinden. Verder zijn er ook geen donkere plekken midden in de beschadigde delen wat zou moeten duiden op uitwerpselen. Zou dan ook kunnen aannemen dat ieder blad is beschadigd dus ook de jonge bladen en groei toppen. Wat ook niet het geval is. Ik hoop echt dat het geen trips is, want dit is echt een plaag om te hebben van wat ik er zo over heb gelezen. Quote
rorror Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 Bladeren zien er mooi groen uit over het hele geheel. Dus magnesium te kort is het niet. Maar tripsen schade lijkt het wel op, zulke plekjes heb ik ook op sommige pepers. Tripsen in jong stadium zijn met het oog lastig te zien, zijn zo dun en berge/bruinig van kleur, dat als ze aan de onderkant strak tegen een nerf zitten je ze niet ziet. De eerste 2 stages van de Larve) De volwassen zwarte tripsen zijn dan weer wel makkelijk te zien. Ik vind spidermites nog makkelijker te zien dan die larfjes. 2 minuten geleden, thomassr zei: Verder zijn er ook geen donkere plekken midden in de beschadigde delen wat zou moeten duiden op uitwerpselen. De uitwerpselen ga je niet met het blote oog kunnen zien. Maar een plant inspecteren met het blote oog is ook bijna niet te doen. Dus pak een vel schoon A4 papier. Neem die horizontaal in je hand, houdt het a4 papier onder een blad, en tik tegen de bladeren. Doe dit op alle bladeren, en schud even aan de steel aan het eind. Leg je a4 papier neer, leg je hand op de linker kant van het papier, en schuif je hand naar rechts. Als er dan kleine insecten zitten die je nagenoeg niet kan zien. Dan zie je wel een een streepje dat je iets doodgewreven hebt op het papier. Mocht je het bovenstaande niet begrijpen, kijk dan hieronder de video. (Gaat in dat geval over spider mites, maar principe is het zelfde) 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
sluipwesp Geplaatst: 14 mei 2020 Geplaatst: 14 mei 2020 (aangepast) @rorror je hebt het duidelijk uitgelegd👍. Dit schadebeeld heb ik meestal in de zomer bij de tomaten en dan is het thrips. Er is dan niet veel aan te doen en de plant schijnt er weinig last van te hebben. Al zou het thrips zijn is het wel erg vroeg in het jaar want de beestjes houden echt van warmte. Ik ben benieuwd. 14 mei 2020 aangepast door sluipwesp Quote
thomassr Geplaatst: 18 mei 2020 Auteur Geplaatst: 18 mei 2020 @rorror bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik heb het tweemaal gedaan en vond het lastig om te beoordelen. Het papier was zeker niet schoon, maar of het tripsen waren... ga er maar vanuit dat dit het wel is. De planten staan ook binnen achter het raam, dus hier wordt het zo 25 graden of warmer. Hopelijk heeft de plant er niet veel last van. Is er iets wat je kan doen om dit te voorkomen? Quote
thomassr Geplaatst: 25 mei 2020 Auteur Geplaatst: 25 mei 2020 (aangepast) Even een update van mijn kerstomatenplant: Vorige week donderdag verpot naar een grote terracotta pot met schotel. De plant groeit lekker door en de eerste bloemen beginnen door te komen! Echter lijkt het probleem niet af te nemen. De vlekken zitten nog steeds niet in de top maar kruipt wel langzaam omhoog in de plant. Sommige takken en daarbij behorende bladeren aan de onderkant drogen helemaal uit en kan je zo verkruimelen (zie 2e foto). Deze heb ik dus ook al afgeknipt. Waarbij sommige takken met bladeren deze vlekjes blijven vertonen maar niet geheel uitdrogen (alleen maar de randen vd bladeren). Zie foto 3. Heb meerdere malen op tripsen zitten controleren, kan zo niets iets vinden maar dit lijkt mij de enige verkaring. Kan ik dit negeren of moet ik dit aanpakken? En zo ja, zijn er goedkope manieren om dit te bestrijden? Zeker voor maar 1 plant. 25 mei 2020 aangepast door thomassr Quote
oscardevos Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 Die oude bladeren hebben ooit een klap gehad, ja. Het zou trips kunnen zijn, maar trips verspreid zich ook naar de jongere bladen. De plant ziet er verder goed uit. Het is dus geen trips (meer). Ik zou niet weten wat je moet aanpakken. Mijn tomatenplanten staan in de kas, maar de oudste bladeren worden ook lelijk. Het heet veroudering. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.