Rii Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Na dagen googlen ben ik erachter gekomen waarom al mijn sla bladen zijn bespikkeld met miniblaasjes en gangetjes.. Kan ik op dit moment nog wat doen aan mineervliegen? Bvd, aangetaste slabladen afhalen en weggooien, want er groeien nog kleine bladeren uit. Of zijn al mijn sla plantjes verdoemd? Quote
Patrijs Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Welkom Rii, Wat je wil doen ligt aan jezelf en aan de grote van je plantjes. Hier halen we ( de meeste) slakken en slechte stukken uit de sla en de rest eten we na het wassen op. Maar soms kruipt er wel eens wat in rond. Zijn je plantjes klein dan groeien ze er waarschijnlijk wel doorheen. Wil je sla zoals in de winkel dan moet je in een kasje of insectengaas kweken en gewasbeschermingsmiddelen gebruiken. Moestuingroenten hebben altijd wel een plekje beestje of gaatje en het verdoemen dat doe je zelf. En dat kan je ook aan je zelf veranderen als je dat wil. Maak eens een foto voor een gerichter advies. Waar de een van gaat gillen haalt de ander zijn schouders voor op. Overigens ken ik sla hier niet als een plant die veel last van mineerders heeft. Quote De moestuin van Patrijs
Rii Geplaatst: 13 mei 2020 Auteur Geplaatst: 13 mei 2020 Hoi Patrijs, bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat een moestuin inderdaad geen perfecte groenten gaan opleveren en wellicht ben ik nog wat onervaren als het gaat om te herkennen wat wel en niet te doen is maar daarom ben ik ook hier om te leren . De bladeren zien er wat onsmakelijk uit en ik weet niet precies wanneer het dan 'te laat is' of dat het nog prima te eten valt. Sla doe ik voor het eerst dit jaar, Voorheen alleen nog maar kruiden laten groeien. Quote
acpronk Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Als ik dat zo zie dan zou ik dat gewoon opeten hoor, bijna niks aan de hand.Je stukje vlees kun je dan ook meteen overslaan Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 (aangepast) Vaak komen plagen in golven, de slakken na een bui, uienvliegen bij windstil weer en koolvliegen met mooi weer etc. Het zie er uit als jonge sla, en die zal daar zonder actie te ondernemen wel doorheen groeien, de oudste bladeren komen dan buiten aan de plant en zijn sleets. Meestal haal ik die er af na de oogst. Ik moet hier oogsten voor zeven man, en kijk ook niet altijd alles na...... Of jij het nog blieft is aan jezelf, en als het goed is komt de ene kropsla na de andere dus als er eens eentje mislukt dan is de volgende misschien beter. 13 mei 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
weknow Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Sla is er altijd veel te veel. Een zakje zaad is genoeg voor 10 weeshuizen gedurende 10 jaar of zo. (Zaad zal zo lang niet bewaren). Probeer wat te spreiden met zaaien, met uitplanten van wat je zaaide en op meerdere plekken in je tuin. Er zal er wel eens eentje minder gaan of uitvallen door slakken of deze, ik denk niet mineerders maar luizen, als voor die diertjes de omstandigheden gunstig zijn, maar dan nog heb je meer dan genoeg voor jezelf en uit te delen voordat ze gaan doorschieten. Mocht je voortdurend last hebben van bijvoorbeeld deze luizen, dan zou dat er wel eens op kunnen wijzen dat je toch echt te veel stikstofmest geeft....maakt sla aantrekkelijk voor beestjes en voor mensen, zeker in het voorjaar en najaar, erg ONgezond...dus op passen met mesten! Groene slaluis afbeelding, maar er kunnen andere soorten luizen ook in je sla zitten. https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Groene+slalui Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 14 mei 2020 Geplaatst: 14 mei 2020 Tweede foto toont wel degelijk mineerder. Zelf zou ik daar niets mee doen; ook veelal erg tijdelijk. Quote
Flup Geplaatst: 14 mei 2020 Geplaatst: 14 mei 2020 Ik plet die mineerders altijd in het blad, kunnen ze zich ook minder uitbreiden. Zelf heb ik ze eigenlijk altijd in de bieten, de plantjes groeien dan wat langzamer, maar ze groeien er wel overheen. Quote
Rii Geplaatst: 15 mei 2020 Auteur Geplaatst: 15 mei 2020 Dit is een wat erger aangetast blad.. Ik heb ze nu ook geplet in mn andere bladeren maar het zijn er wel wat veel.. Alle bladeren zitten vol met stippen en gaatjes en gangetjes. Quote
Rii Geplaatst: 15 mei 2020 Auteur Geplaatst: 15 mei 2020 Ik ben van plan morgen langs de intratuin te gaan voor wat fijn zand voor de bodem (zodat larven zich niet kunnen nestelen..). Kan ik wat halen om deze vliegen te stoppen? Quote
Patrijs Geplaatst: 15 mei 2020 Geplaatst: 15 mei 2020 Dat is niet leuk meer, heb je een moestuin of wat plantjes in je tuin? Wat fijn insectengaas moet ze wel tegenhouden.(Of de bekende goedkope vitrage van de IKEA.) Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 15 mei 2020 Geplaatst: 15 mei 2020 https://www.moestuinforum.nl/search/?q=ikea vitrage&quick=1&search_and_or=and Quote De moestuin van Patrijs
Rii Geplaatst: 15 mei 2020 Auteur Geplaatst: 15 mei 2020 Ik heb 4 sla plantjes, een tomatenplantje en wat kruidenplantjes in potjes op een balkon haha. 😅 Ik heb op zich nog wel vliesdoek, maar gaan de vliegjes dan daarbinnen niet gewoon verder? @Patrijs Quote
Patrijs Geplaatst: 15 mei 2020 Geplaatst: 15 mei 2020 Als er eitjes zijn gelegd zullen die uitkomen en de larven zullen vreten. Maar bij gesloten gaas zal er geen nieuwe besmetting optreden als er geen vliegen uitkomen. Bij een paar plantjes en zeker een kort gewas als sla, is dat wel te voorkomen. Ook als je begint met nieuwe schone planten. (Koop een zakje sla zaad voor sla de rest van het jaar) Zoals gezegd is het vaak een periode dat ze actief zijn, maar op een tuincomplex zag ik nog niet zo'n vraat. Jouw sla zal lekkerder zijn als de planten in de omgeving. 1 Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 8 juni 2020 Geplaatst: 8 juni 2020 Begin dit jaar was mijn spinazie getroffen door mineersvlieg. Dus alles al aangetaste blad afgevoerd en het overgebleven opgegeten. Later zaten ze in mijn sla, dit ook afgevoerd en het restant opgegeten. Vandaag kijk ik naar de basilicum en daar zitten ze nu ook in... En daarnaast staan de struikspeciebonen, en ook dat blad is aangetast... 😭 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.