Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke vijg


Archer

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik wil een halfstam vijg aanschaffen. bij een tuincentrum in de buurt hebben ze volgende variëteiten.

Iemand ervaring met deze soorten? Welke heeft de beste eigenschappen (ziekte resistent, vorst bestendig, lekkerste en goede vrucht)?

 

FICUS CARICA LUNGO DEL PORTOGALLO
FICUS CARICA BORGIOTTO BIANCO
FICUS CARICA BROGIOTTO NERO
FICUS CARICA BROWN TURKEY
FICUS CARICA ICE CRYSTAL
FICUS CARICA VERDINO
FICUS CARICA MADELEINE 2 SAISONS
FICUS CARICA DOTTATO
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de naamkaartjes kloppen, dan hebben ze voor een tuincentrum inderdaad hele mooie variëteiten. Meestal is het aanbod een stuk kariger!

Welke soort het goed doet is ook afhankelijk van de standplaats in de tuin. Een vijg heeft veel zon en warmte nodig, staat het liefst vrij beschut tegen wind en ook regen, maar vooral wind! Ik weet niet hoe oud de planten uit de bouwmarkt zijn, maar vijgen zijn zeker als ze jong zijn erg gevoelig voor vorst. Er wordt aangeraden om een vijg pas na een jaar of 3 in de volle grond te zetten. Dan nog heb je de kans dat de vijg bovengronds compleet kapotvriest in een strenge winter, maar dan loopt die in het voorjaar wel weer uit.

Er zijn weinig ziektes waar je rekening mee hoeft te houden. De bodem moet goed gedraineerd zijn (vijgen houden niet van teveel nattigheid), woelmuizen zijn een risico en verder rekening houden met de vijgenmot / rups. Maar of die al in NL en BE is aanbeland, weet ik niet.

 

Wat jij lekker vindt is afhankelijk van je smaak. Je hebt de wat honingzoetere vijgen en de vijgen die fruitiger smaken. Net wat je voorkeur heeft.

 

Over de soorten uit de bouwmarkt:

De Brown Turkey en de Madeleine des 2 Saisons zijn qua winterhardheid het meest geschikt voor NL en BE.  Beide soorten dragen 2x en geven normaal gesproken een goede opbrengst. Qua smaak zijn de meningen verdeeld. Veel mensen vinden beide soorten niet bijzonder smaken, maar andere weer wel. Ik behoor tot de eerste categorie.

De Ice Crystal is heel erg mooi (de bladvorm), maar de kans dat je er ooit van kan oogsten is heel klein! Rijpt te laat af en de vijgen vallen vaak af voordat ze rijp zijn. Een absolute afrader, tenzij je puur voor de bladvorm gaat en niet voor de vruchten.

Dottato / Kadota is een zoetere vijg, rijpt wat later af dan de Brown Turkey en de MddS, maar is wel robuust. Zelf heb ik hem ook, maar ben er minder kapot van. De 1e lichting vijgen (breba's) valt af, de 2e lichting kun je oogsten.

Brogiotto Nero en Bianco zijn meer voor in een grote pot te houden. Die zijn wat gevoeliger voor het koelere NL en BE klimaat.

Verdino heb ik nog nooit van gehoord. Is een bekende Italiaanse soort blijkbaar, maar komt hier niet veel voor. De ervaringen die ik lees zijn dat ze wat kleinere en niet hele zoete vruchten geven. Lungo del Portugallo is bekender, maar daar weet ik ook niet veel van.

 

Je zou ook kunnen kijken naar een Ronde de Bordeaux of een Goutte d'Or. Die verkoopt je tuincentrum niet, maar een Ronde de Bordeaux is zeeeeeer robuust, groeit wel flink! en geeft fruitige vruchten. Voor meer zoetheid is de Goutte d'Or geschikt. Groeit niet zo snel, maar geeft wel zoete, grote vruchten.

 

aangepast door Flup
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Ik heb zojuist deze stek gekregen, waarschijnlijk een Bornholm's Diamond. Maar de gever heeft deze ook gekregen, en weet ook niet echt welke het is.
Heb de stek nu in het water staan, maar zal deze morgen in een pot zetten en de vruchten eraf halen.
En dan eerste jaar binnen in schuur/kas (kas laat ik in de winter plaatsen) overwinteren?4a47b55ed7644448d3e76db55d34bedf.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met RobO, ik zou er stukken met 3 ogen van snijden en die dan zo diep mogelijk in een pot met aarde zetten. Vorstvrij overwinteren, maar niet te warm. De stekjes kun je nu overigens beter nog buiten laten staan, pas als het gaat vriezen zou ik die binnenhalen.

 

@RobO, heb wel een Goutte d'Or in de tuin staan, maar die heb ik dit jaar in de volle grond gepoot en heeft het best zwaar gehad. Verwacht volgend jaar dat die echt aan zal slaan. Zal even moeten kijken of ik daar stekjes van kan halen, maar als dat het geval is, zullen het er niet veel zijn. Ik laat het weten. Hoef er in ieder geval niks voor te hebben. 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, ik ga ze denk ik zo knippen. 2 stukken van 20cm en een van 25cm. Zal ze dan, inclusief hoofdtak, buiten in het water zetten en als ze wortels hebben oppotten.
Als er nachtvorst komt moet ik ze wel in de houten berging in het donker zetten, daar is de minste kans op vorst. In huis is het 20 graden.b37247761fd863896f908b0377146235.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Direct in potgrond gaat ook inderdaad en is misschien nu wel beter ook. Je kan ze dan ook in doorzichtige plastic bekers planten, dan kun je ook goed zien of de grond onderin de beker vochtig genoeg is. Zie je gelijk of je water moet bijgeven of niet. Als je ze in het water laat wortelen, ververs het water dan regelmatig.

Overwinteren in de kelder kan prima. Maakt niet uit of het daar donker is, aangezien de stekjes en planten toch geen licht nodig hebben. Dat hebben ze pas nodig zodra ze weer gaan uitlopen in het voorjaar / late winter.

 

Mocht je de stekken in potgrond hebben staan bij het overwinteren, bedek de potgrond dan met een laag fijn zand van ongeveer 0,5 cm. Dit is tegen de varenrouwvlieg.

 

Van de hooftak kun je ook nog meerdere stekken maken.

 

@RobO, mijn Goutte d'Or laat ik dit jaar met rust, kan wel stekken maken van de Ronde de Bordeaux.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Hallo Flup,

 

Dank voor dat mooi overzicht.

 

Ik heb mijn aankoop uitgesteld naar komend voorjaar.

Mijn oog is nu gevallen op de variëteit Longue d'aout. 

 

Volgens de nieuwe tuin:

 

Opvallende grote, langwerpige geel-bruine vruchten. Heerlijk zoet. Rijpt eind augustus.
Fijn van smaak en opvallende winterhardheid. Elegant ingesneden blad. Vrij rustige groeier.

 

Heb je met deze ervaring?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De logue d'aout groeit inderdaad niet zo snel. Over de winterhardheid kan ik nog niks zeggen. Het vriest hier wel flink (overdag -6 en 's nachts -15 de laatste dagen), maar deze vijg staat nog binnen. Die is nog niet oud genoeg om buiten te kunnen overwinteren. De bladvorm is mooi, maar er zijn mooiere bladvormen vind ik.

Smaak is goed.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...