Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We hebben voor het eerst Paksoi in de moestuin.

Het gaat hier om de mini-Paksoi variant.

Echter begint de Paksoi nu al te bloeien nog voor volwassenheid, en vragen ons af wat nu te doen.

Slachten of door laten groeien.

Word de doorgeschoten Paksoi bitter,  en vormt de Paksoi dan nog een verdikking aan de onderkant van de stelen?

Wat kunnen we doen om het snelle doorschieten te voorkomen?

Helpt trouwens het weg knippen van de bloempjes?

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst: (aangepast)

Nee (3x), het heeft waarschijnlijk te droog/ koud gestaan. Gewoon opeten en gelijk weer nieuwe zetten.

Het zal alleen maar beter gaan want het is origineel een  langedagplant.

(Zaaien na 21 juno )

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

3x nee dus,

de paksoi word niet bitter en vormt geen verdikking aan de stelen meer

We kunnen dus niets doen om de Paksoi niet te laten doorschieten

En het wegknippen van de bloemen heeft ook al geen zin

Waarschijnlijk is het de koude geweest.

Hoewel wij niet echt hoog wonen, hebben we bijna een alpine klimaat, en zijn de nachten vaak nog koud ( vorig jaar hadden we nog op 7 juli nachtvorst )

Wel dan gaan we ze oogsten en opnieuw zaaien

Bedankt Patrijs

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Op zich bloeit paksoi een stuk mooier dan de doorsnee kool, en neemt minder ruimte in. Hoeveel ruimte je hebt weet ik natuurlijk niet, maar om een paar gewoon te laten bloeien is niet onaantrekkelijk.

Het is een veel voorkomende klacht bij paksoi dat die snel doorschiet, volgens mij een schaduwkant van de snelle groei.

Ik heb het pas één keer geteeld, volgens het pakje vanaf half Juli gezaaid, dat ging prima, zonder doorschieten. Ook op dat pakje stond de aanbeveling om direct in de volle grond te zaaien, omdat verspenen de kans op doorschieten zou vergroten. 

Geplaatst:

Ruimte zat, daar ligt het niet aan.

Mijn vrouw dacht er aan om er een paar door te laten schieten voor het zaad.

Maar ik twijvelde of het zaad wel soortvast was.

Wij hadden de Paksoi voorgekiemd , omdat de nachten nog vaak veels te koud zijn.

Komen er ook insecten op de Paksoi bloemen af?

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Bij kolen - paksoi is een kool - wordt in het algemeen aangeraden minstens iets van 100 planten te hebben staan om voor voldoende genetische variatie te zorgen en zo regressie te voorkomen bij doortelen. Zelf vermoed ik dat je die eventuele regressie pas na een paar generaties zou kunnen zien, en je kunt het ook ondervangen door meerdere generaties te zaaien of af en toe nieuw zaad te introduceren. Ik laat mezelf er niet door belemmeren.

Wat de zaadvastheid betreft; kijk eerst even of het niet F1 zaad is - dan is het een kruising van verschillende ouders en kunnen de nakomelingen tamelijk verschillend zijn. Bij zelf zaad overhouden vermijd je liefst F1 planten.

Zelf heb ik nog geen ervaring met telen van eigen paksoi zaad, dus kan de zaadvastheid niet beoordelen. Ik kan wel een misverstand m.b.t. kolen van tafel vegen; de leek denkt nogal eens dat alle kolen met elkaar kunnen kruisen. Dat is niet zo. Alle kolen zijn Brassica, maar een Brassica oleracea kan alleen vermenigvuldigd worden met een andere Brassica oleracea, een Brassica rapa alleen met een andere Brassica rapa, enz.

Dus als in de buurt van je paksoi wat koolzaad staat te bloeien levert dat geen kruisingsgevaar op, want dat zijn beide dan wel kolen, maar paksoi is Brassica rapa of Brassica campestris, terwijl koolzaad Brassica napus is.

Er komen altijd veel insecten af op de bloemen van koolplanten, ja.

Kool kruist heel gemakkelijk.. Een andere soort uit dezelfde familie op behoorlijke afstand kan al allerlei kruisingen opleveren. In moestuinen staat erg veel uit deze familie en daarnaast zijn er ook nogal wat wilde bloemen waarmee kool in principe kan kruisen. Bestuiving is overwegend via insecten, die makkelijk afstanden overbruggen dus. Daarom wordt als minimale afstand 200 meter tot elke andere bloeiende koolsoort aangegeven. Commerciële zaadtelers dienen afschermende maatregelen te nemen en minstens 1,5 km afstand aan te houden. Om kwaliteitszaad te krijgen moeten er minstens 100 planten van een zaadvast ras (dus zeker geen F1) worden geteeld, liefst een veelvoud daarvan. Beproefde traditionele rassen met een lange geschiedenis zijn over het algemeen het meest geschikt om zelf te vermeerderen, aangezien het genen-assortiment voldoende breed is en door zeer lange selectie de gewenste kenmerken sterk uitgezuiverd. Vreeken had dit zaad als geschenkje bij een online bestelling, voor de rest ben ik deze soort zelden tegengekomen...daarom denk ik dat het eerder een aardigheidje dan een veel geteeld ras is. Het heeft ook geen geregistreerde naam. In handboeken voor zaadvermeerdering worden gewassen als paksoi genoemd als moeilijk en voor gevorderde zaadwinners geschikt. 

Nog een overweging: Omdat een probleem met dit gewas is dat het snel doorschiet, moet juist geselecteerd worden op de planten die niet of zeer traag doorschieten. Ook daarom zal de kwaliteit van jouw zaad, dat te snel doorschoot, zeer twijfelachtig zijn. Zelf zaaien uit nieuwsgierigheid is natuurlijk best. Maar er een ander zogenaamd "blij" mee maken, zou wel eens een erg slecht "geschenk" kunnen zijn. 

aangepast door weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Mijn vrouw wilde het zaad voor volgend jaar bewaren.

Ik heb haar jullie verhalen voorgelezen, en nu is zij aan zet wat ze wil doen

Binnen 200 meter heeft een boer kool geplant, ik weet niet welke, maar dat zijn er in ieder geval erg veel.

Ik heb overigens net alle mini Paksoi geoogst .

Ik begrijp dat wij te vroeg waren , maar ons "moestuin jaar" is redelijk kort , en we nemen vaak de gok .

We gaan weer nieuw zetten , ondanks dat half julli voor ons dan waarschijnlijk  ook nog te vroeg is.

Ze smaken overigens wel lekker die Mini Paksoi`s.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Veel kleintjes is ook een maaltje, zelf kweek ik ook wel tegen de tijd in en oogst dan een flink aantal kleintjes.

Vooral die langedagplanten zijn lastig bij eigen opkweek.

Ook het feit dat het een koolsoort is helpt niet mee. de kolen willen graag gaan schieten als er maar iets tegen zit.

Van de andere kant, zit alles mee dan kunnen ze ook snel leveren, zeker paksoy. 👍

Geplaatst:

Als de kool bij die boer niet bloeit, is dat geen probleem. 

Geplaatst:

Nee, de kolen bloeien nog niet bij de boer Weknow, hij ( of zij) heeft ze net gezet.

Hoewel ik de Mini-Paksoi lekker vind, en ik ze er leuk uit vind zien, ga ik toch liever voor de Mangold ( Nederlands : warmoes ).

De niet al te oude warmoes ( dus met niet al te dikke stengel ) is qua smaak en "bite" met de Mini-Paksoi te vergelijken.

Warmoes is echter beter bestand tegen het inkoken bij hoge(re) temperaturen.

Want van een mini-Paksoi blijft bij (roer)bakken niet veel over.

Met warmoes kan je flink te keer gaan.

Daartegen kan je de mini-Paksoi prima rauw eten, bijvoorbeeld in / als  sla.

Warmoes ( ook wel snijbiet genoemd ) is lid van de ganzenvoetfamilie, en inderdaad gelieerd aan de biet , maar vorm geen knol.

Helaas groeit deze langzamer dan de Paksoi, maar levert dan ook veel meer.

Verder kan je bij de warmoes bladeren uitbreken , waarna ( als je het goed doet ) meerdere malen opnieuw kunt oogsten

Mijn vrouw gaat voor de bladeren, als een soort spinazie surogaat

Ikzelf houd enorm van de stengels, waarbij wel geldt, dat als de stengels te dik worden, er taaie draden langs de stelen onstaan.

Deze kan je weg halen, maar zo`n dikke steel is toch niet zo lekker, vind ik.

Een ander voordeel is dat de warmoes vaak de winter overleefd.

Hij sterft meestal wel wat af, de bladeren beginnen snotterig te worden, maar hij loopt in het voorjaar weer uit.

Echter schiet de warmoes in het tweede jaar snel door, maar dan komt de zaad productie op gang.

Zolang wij hier wonen voorzien wij ins ons eigen zaad, zonder problemen.

Omdat we met gekregen zaad zijn begonnen, weet ik niet wat voor een soort wij hebben.

In ieder geval een robuuste saaie wit en groene plant

We hebben ook wel eens zaad gekocht van gekleurde warmoes , wat leuk in de tuin of het eten staat.

Maar qua smaak en mondgevoel het bij de gewone niet haalt.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Paksoi zaait heel makkelijk zelf uit.

Is ook de enige kool die ik bewust laat doorschieten (natuurlijk niet allemaal) maar een stuk of 2 / jaar

Hier in de wijde omtrek geen moestuiniers of velden met andere kolen dus bang voor kruisbestuiving ben ik niet.

Heb elk jaar opnieuw paksoi die ik niet zelf zaaide.

Verspenen geeft mss problemen maar gewoon verplanten lukt wel heel goed.

Ik zaai voor in trays en verplant de 'plug' in zijn geheel, groeien vlug en zijn lekker en tsndoor later op het jaar kan ik de spontaan opgekomen planten opeten.

F1 zaad daar weet je idd de uitkomst niet van

Geplaatst:

Dat gemakkelijk zelf uitzaaien kennen we ook van de warmoes.

Het soort Paksoi wat wij hebben is de "extra dwarf" en is gekocht bij de volgende internet shop

https://deaflora.de/Shop/Asiatische-Blattgemuese/Mini-Pak-Choi--Samen-.html

Of het een F1 is , dat staat er volgens mij niet bij.

Een beetje jammer.

Omdat we behoorlijk wat uitval hadden bij de eerste zaaiing iop de koude grond, had mijn vrouw in een richel dicht aan dicht gezaaid.

Nu kwamen ze natuurlijk allemaal op, dat word dan verspenen, eens kijken of dat lukt.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Ik denk niet dat dat een F1 is, want dat staat dan altijd bij. Bovendien zie ik staan, "sät sich jedes Jahr selbst aus". Zo'n opmerking zou je niet verwachten bij een F1.

Ik heb net zaad van m'n eigen paksoi uitgezaaid. Dat bloeide wel samen met boerenkool en spruitkool, ik ging ervan uit dat dat niks uitmaakte, gebaseerd op het boek 'Seed to Seed' van Suzanne Ashworth. Maar ik vertrouw op Weknow's opmerkingen, en dan is mijn boek wat optimistisch. Het is niet zo'n eenvoudig onderwerp; moeilijk om betrouwbare info over te krijgen. Maar als iemand die aan niemand verantwoording verschuldigd is kan ik altijd gokken dat het goed gaat en gewoon wel eigen zaad gebruiken.

Tot nog toe heb ik goede ervaringen met eigen overgehouden zaden van spruitkool en mizuna (ook een Brassica). Gemengd succes met palmkool, omdat ik maar in de helft van de gevallen die typerende palmvorm terug kreeg. Al doende leert men.

2 uren geleden, kustlijn zei:

ad mijn vrouw in een richel dicht aan dicht gezaaid.

Paksoi schiet minder snel als je ze opkweekt in potjes.

Dan kan je ook beter doseren en bijv. iedere twee weken wat zaaien.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Kweek je deze in huis voor Patrijs?

Want wat wij ook doen , bladgroenten lukt gewoon niet om in ons huis op te kweken.

We hebben (kleine) vensters op alle vier windrichtingen, voor welk raam wij het ook zetten het gaat dood.

Het komt op , groeit een beetje , en sterft af.

Op bijgevoegde foto een bak van , pak hem beet , twee maanden geleden.

Links een paar overlevende stamkolen , en rechts mini Paksoi; alles dood.

En ja, wij hebben ze water gegeven.

DSCI1011.JPG

Onze nieuwe habitat :

Boah , daar vraag je me wat.

Het is zogenaamde "Anzuchterde" , zeg maar  uitzaaiaarde.

Deze zou kiemvrij zijn , en extra humus bevatten, of er ook extra voedingsstoffen in betwijvel ik.

Is het niet zo dat bij (te)veel voedingsstoffen de zaailingen "wegbranden"?

De groene bak is inderdaad redelijk ondiep.

Ik geloof niet dat mijn vrouw de Paksoi al in potjes heeft op gekweekt

aangepast door kustlijn

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Hier heb je zaai en stekgrond. Dit is vrij arme en fijne potgrond zonder veel voeding.

Ideaal om veel planten in te zaaien.

Maar kool wil maar een ding en dat is groeien,

Dat vergt veel energie en voeding. Voor kool is het niet snel te veel.

Ik zet ze op een extra bemest vak (paardenmest) en geef ze nog wat gier of wormenpies als ze aangeslagen zijn.

Hoe groter de kool moet worden des te meer voeding die nodig heeft.

Op zandgrond is dat lastig telen.

Verpot je plantjes in potgrond waar meestal al basisbemesting in zit of gelijk in rijke grond met wat mest of flink wat compost en ze zullen gaan groeien.

Zorg dat ze er genoeg te drinken bij hebben en geniet. 🥦🥦

Geplaatst:

Ja,

Je kan voor zaaien in bemeste potgrond of op de tuin op een vak dat goed bemest is.

Ben je vroeg in het seizoen of heb je koude nachten dan zet ik kool onder plat glas en/of de vroege spits/bloemkool/paksoi onder cloches.

IMG_20190227_141924.thumb.jpg.c1208de16203f487a6e0d1fb53d6760b.jpg

Het ligt er dan ook een beetje aan welke grond je hebt.

Hier aan de kust wil de gemiddelde kool slecht groeien, maar aan de andere kant van het Noord Hollandskanaal in de polder is het klei en goed kolenland en staat ook een zuurkoolfabriek.

Met wat extra aandacht lukt het hier ook wel.

Geplaatst:
2 uren geleden, Patrijs zei:

Ben je vroeg in het seizoen of heb je koude nachten dan zet ik kool onder plat glas en/of de vroege spits/bloemkool/paksoi onder cloches.

Sorry voor de irrelevante opmerking. Ik zag deze foto en dacht eerst: Wie is hier condoompjes aan het kweken? 🤣🙃

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...