YannickS Geplaatst: 4 augustus 2020 Geplaatst: 4 augustus 2020 Dag allemaal, ik zit momenteel met het volgende probleem in mijn moestuin. de courgettebloem is nog niet open gegaan, maar het topje begint wel al te ‘rotten’. Valt dit dan ook onder bloesemrot met als oorzaak een gebrek aan calcium? wat de droge plekken op de bladeren betreft, het zijn allemaal ‘oudere’ bladeren. Zou dit dan ook de oorzaak kunnen zijn dat deze bladeren er steeds slechter beginnen uit te zien? vriendelijke groet, Yannick Quote
simonvb Geplaatst: 4 augustus 2020 Geplaatst: 4 augustus 2020 (aangepast) Lijkt me dat de bloem al verwelkt is en het begin van een courgette erachter zit, normaal zal dit groeien want de vrucht ziet er toch fris groen uit (anders worden deze gelig/bruin en vallen ze vroegtijdig af). Toon eens een foto van de gehele plant, als dit enkel op de oudere bladeren is, zou ik me geen zorgen maken. 4 augustus 2020 aangepast door simonvb Quote
YannickS Geplaatst: 4 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2020 Hier de foto’s van het geheel Quote
oscardevos Geplaatst: 5 augustus 2020 Geplaatst: 5 augustus 2020 Mooie groene plant hoor. Plant ziet er in het geheel goed uit. Zelfs de oude bladeren zien er nog mooi uit. Ik zie wel wat plekjes meeldauw ontpoppen. Zorg dat je niet via het blad water geeft, anders verspreidt de meeldauw zich naar de onderliggende bladeren. Als het oude blad teveel plekjes gaat vertonen, kun je de bladeren gewoon wegknippen. De foto's geven hiertoe op dit moment geen aanleiding. Quote
Grork Geplaatst: 6 augustus 2020 Geplaatst: 6 augustus 2020 @YannickS Dat het topje begint te rotten terwijl de bloem niet is opengegaan is voor mij een reden het jonge gourgetje te verwijderen want hij is niet bevrucht geweest en die twee dagen dat hij nog 'leeft' is verspilde energie voor de plant. Het wordt niks meer. Zodra er een bloem met gourgetje is , is het zaak de stamperin de gaten te houden. Zelf trek ik zo'n bloempje voorzichtig open. ( en als dat nodig is, is al een teken dat er geen bevruchting plaats heeft gevonden ). Is deze stamper helemaal gaaf dan zelf bevruchten met een mannetjesbloem! Maar wel vóór de rot intreed. Wanneer je het aanbod in de gaten houdt van mannetjesbloemen en aankomende vrouwtjes bloemen dan kan je daar op anticiperen. Een mannetjesbloem is drie dagen te bewaren in de groentela van je koelkast. Een jong gourgetje heeft geen levenskans zonder bevruchting. De plant stoot het gourgetje dan af. Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
simonvb Geplaatst: 6 augustus 2020 Geplaatst: 6 augustus 2020 @GrorkVolgens mij, kijkt niet iedereen elke dag naar alle bloemen, ik doe dat bij de pompoenen en courgetten eigenlijk nooit, kijk enkel voor te oogsten. Ik doe onbevruchte vruchten dus pas af als ze gelig/bruin verschrompeld worden want de meerderheid geeft goede vruchten zonder dat ik de bloem open heb gezien. De opbrengst is meestal gigantisch van 1 courgetteplant dus dat beetje verspilde energie neem ik wel voor lief. Plant ziet er nog goed uit. Als de oudste bladeren nog slechter worden, snij ik die ook af. Quote
Grork Geplaatst: 6 augustus 2020 Geplaatst: 6 augustus 2020 (aangepast) De bloemen beste @simonvb staan 's ochtends bij zonsopkomst, zo tegen zessen, wijdopen. Ze zijn práchtig! Welke bij vliegt daar aan voorbij? Wij verschillen van grootte van moestuin.De mijne is klein en de opbrengst dus weinig in verhouding met een grotere tuin. Elke gourget is er bij mij één want hij krijgt niet de ruimte om helemaal los te gaan. Ook heb ik er weinig planten van staan. Ook dit geeft niet.( ik jok hoor, ik jok ).Maar dan moet ik wel pakken wat ik pakken kan en kijk daarom elke dag of er iets te bevruchten valt. 6 augustus 2020 aangepast door Grork Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
YannickS Geplaatst: 9 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 9 augustus 2020 Vandaag heb ik weer vernomen dat een vrouwelijke courgettebloem begint te verwelken terwijl deze nog niet open is gegaan. Is het mogelijk de bloem handmatig te open als deze nog niet helemaal verwelkt is, en dan handmatig te bestuiven? Betreffende de foto, ik heb deze bloem zelf open gemaakt. vriendelijke groet, Yannick Schaich Quote
YannickS Geplaatst: 9 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 9 augustus 2020 Dankjulliewel voor jullie reacties! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.