fre3ke Geplaatst: 8 augustus 2020 Geplaatst: 8 augustus 2020 (aangepast) Vorig jaar waren bijna al mijn druiven door wespen aangevreten. Toen ik een tros in een plastic tasje naar vrienden wilde brengen, moest ik zelfs10x het tasje openen omdat er nog een wesp in zat te zoemen. Dit jaar heb ik de druiven sinds ongeveer 2 weken afgedekt en het werkt prima. Ik had nog veel vitrage bewaard van de vorige bewoners, die heb ik met wasknijpers vastgezet aan de draden. Er zit wel een spleet van een paar cm tussen de draad en de muur, maar de meeste wespen hebben dat niet door. Het is fijne en grovere vitrage, het werkt allebei prima. Op de tweede foto staat de grovere. De druiven kleuren gewoon door en het suikergehalte blijft toenemen. Er zit per dag ongeveer 1 wesp gevangen in het gaas, die laat ik dan weer vliegen. Bovendien zijn de druiven misschien beschermd tegen uitdroging, waar ik vorig jaar last van had. Toen had ik ook de onderste bladeren verwijderd. Dat was misschien mijn fout. Van meeldauw heb ik sowieso geen last, ook niet met de afdekking. Ik denk vanwege de warme ZW-muur. Ik heb afgelopen winter een witte druif verplaatst naar een ZO-schutting aan de voorkant van het huis, en die had wel meeldauw na de regen. Maar die staat wellicht in een te zure bodem want de buurvrouw maakt al 60 jaar daar haar straatje schoon met azijn (verboden!). Overigens werkte spuiten met 10% melk en 10% brandnetelgier goed tegen de meeldauw. 8 augustus 2020 aangepast door fre3ke Quote
AshaiRey Geplaatst: 9 augustus 2020 Geplaatst: 9 augustus 2020 je kan de druiventros ook in een vitrage zakje doen, dat werkt makkelijker. als je een goedkope kant en klare oplossing zoekt kan je ook hopzakjes gebruiken die ze bij bierbrouwen gebruiken. Quote Groetjes,Bram
fre3ke Geplaatst: 9 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 9 augustus 2020 Dank, Bram Is inderdaad misschien handig. Ik wil ook druiven over de pergola leiden en daarvoor wilde ik tzt inderdaad de trossen apart inpakken. Ik vrees alleen dat je dan snel de tros beschadigt. Quote
AshaiRey Geplaatst: 10 augustus 2020 Geplaatst: 10 augustus 2020 Nee, gebeurd niets mee. Ik doe dit al een paar jaar zo. De zakjes zijn groot genoeg om ze zonder veel problemen aan te brengen. En ze zijn meerdere jaren te gebruiken. Tot nu toe heb ik enog geen een weg hoeven te gooien. Ik gebruik ze ook om peren mee te beschermen. Quote Groetjes,Bram
fre3ke Geplaatst: 10 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2020 (aangepast) Dat is goed om te lezen. Ik wist niet wanneer de druif zijn waslaag niet meer nodig heeft. Blijkbaar zodra hij gaat verkleuren. Wat een handig forum is dit toch, met mensen die hun ervaringen delen. Helaas heb ik net een paar weken geleden mijn wijnmaakspullen besteld, toen had ik mooi de zakjes kunnen meebestellen. Maar goed, ik heb nog een jaar de tijd. 10 augustus 2020 aangepast door fre3ke Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.