Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oh oke, bedankt Jasmin! Palmvet, dat is toch ook gewoon bij andere supermarkten te vinden? Wij hebben hier geen AH in de omgeving. Ik moet dus nog veel lezen, maar dat is juist leuk

Geplaatst:
Ja maar dan moet je zelf de hoeveelheden invullen, maar ik bedoel hoeveel palmolie moet en ongeveer bij?

Bijvoorbeeld 100 gram op 400 gram olijfolie?

Ik vind dat ook lastig bij die calculators, blijkbaar hoor je dat zelf al te weten. Je kunt ook een engelstalig calculator gebruiken, is net zo ingewikkeld maar die geeft wel uitleg meteen over wat de olie voor je zeep doet http://www.soapcalc.net/calc/SoapCalcWP.asp.

Je kunt ook eerst het 'vegetarische' recept maken van de site. Met palm- en kokosvet en olijfolie. Of in dat recept varieren en het kokosvet vervangen door palmvet, dus dat je dan alleen olijfolie hebt en palmvet.

Succes Dennis!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Wat harde vetten betreft: minimaal meer dan de helft (60%) harde vetten zou aan te bevelen zijn. Soort ervaringsfeit, dacht ik. Maar je bent echt vrij in experimenteren...

Totaal heb ik vijf keer gezeept. Een partij ging mis, en toen zat ik nog steeds met een paar kilo zeep... Maar door dit gepraat begint het weer te kriebelen. Ook omdat Bonnie, Jootje en ik al een afspraak hebben staan om samen te gaan zepen, moeten we er toch even 'haast' mee maken.

Even mijn Zeep Dagboekje ingdoken...

Na de olijfoliezeep (de witte) en het vegetarische recept (palmvet, kokosvet, olijfolie), begon ik zelf combinaties te verzinnen.

De algenzeep was geinspireerd op het woord Palmolive zeep : Palmolie en olijfolie. Resultaat: prima zeepje. Schuimt, maar niet overdadig. Niks mis mee. De algen merk ik niet echt in gebruik. Voor mijn idee zijn die kleurtjes en geurtjes alleen voor welbehagen, niet voor nut. Ik had er ook etherische dennenolie bij gedaan... te weinig, want die ruik ik inmiddels niet meer.

De Calendulazeep was 62,5% palmolie, 12,5% druivenpitolie, 12,5% zonnebloemolie, en 12,5% kokosolie (voor extra schuim), en 5 gram olijfolie ter overvetting.

Als je bij een zeepcalculator bv. 250 gram olijfolie invoert (altijd in grammen) dan komt er een getal voor natriumhydroxide. Dat is het verzepingsgetal. http://nl.wikipedia.org/wiki/Verzepingsgetal

Alle verzepingsgetallen tel je bij elkaar op, en dan weet je je gewicht aan droge korrels, en de calculator geeft ook de hoeveelheid water aan.

Sommige mensen ronden het gewicht aan natriumhydroxide naar beneden af, met bv. 3%. Of ze voegen aan het einde van het proces nog een paar procent overtollige olie toe. Dit is om er zeker van te zijn dat de natriumhydroxide echt verzadigd zal zijn in de zeep met olie. De kleine hoeveelheid overtollige olie zal de zeep ook wat vettiger maken: lekker voor de huid.

Het is allemaal echt niet ingewikkeld. Het enige dat van je verlangd wordt is nauwkeurigheid. Een veiligheidsbrilletje en latex handschoentjes is ook geen luxe... want ik heb echt wel gespatter gehad, ondanks voorzichtigheid. Ik heb een fles azijn bij de hand.. azijn neutraliseert het loog in geval van een ongelukje.

En als je denkt: wat een chemische zooi dat zeep maken: het is echt de enige manier voor dit type zeep. Vroeger werd loog gemaakt door water op houtas te gieten. Lijkt vriendelijker, maar het gaat gewoon nog steeds om hetzelfde.

Geplaatst:

Voor Dennis:

dscn7405.jpg

Rechts een ronde olijfolie zeep, met etherische lavendelolie en gedroogde lavendelbloemetjes. Gemaakt met Hot Processing, dus nog een uurtje extra verwarmen. Het was eigenlijk gemaakt van de snippers snijdsel van die witte brokken. Opnieuw weer verwerkt. Ging een beetje knullig, werd erg taai (later bleek dat je er extra water bij zou moeten/kunnen doen) maar het resultaat was wel een lekkere zeep. Die we natuurlijk direct onder de douche gingen gebruiken. Toen bleken alle opmerkingen te kloppen: werd wat slijmerig, en de bloemetjes begonnen ook wat te snotten. Verder geen probleem, het stuk was in no time opgebruikt, omdat iedereen er blij mee was.

Geplaatst:

Die ronde staat ook leuk op een kaasplankje

Op de badkamer zetten met een kaasmesje erbij! lijkt me enig...die vragen daarna: was jij je met Boursin???

Geplaatst:

Het is allemaal echt niet ingewikkeld.

Kan dit helemaal beamen. Ik houd namelijk niet van ingewikkelde dingen doen, maar zeep maken is een koud kunstje

Net in de winkel nog even gekeken naar palmvet - heb nu alleen kokosvet - maar daar stond bij de ingredientenlijst: E900 - antischuimingsmiddel. Ik heb het maar niet gekocht voor mijn zepen...

Veuvecouderc

Geplaatst:

Bedankt Jasmin! Ik heb al cocosolie, was te koop bij de biologische-boerderij winkel(ergens midden in de polder ) Nu nog ontstopper en palmvet, hopelijk verkopen ze dat bij de deka, deen of aldi.

Geplaatst: (aangepast)
... was al blij dat ik zomaar een ingredient vlak bij huis kon kopen, ipv ingewikkelde internetbestellingen, of urenlange zoektochten langs kleine gezondheidswinkeltjes...

Heb ik zelf ook geen zin in. Alles wat in de zeep gaat wil ik het liefst ook ergens anders voor (kunnen) gebruiken. Ik heb dan wel een groot huis maar er staat al veel te veel rotzooi in. Leukste vind ik dat al heel veel spullen uit de tuin of de keuken gewoon te gebruiken zijn. Zag net bijvoorbeeld dat ik nog aardig wat kleine terracotta potjes heb, kan je met bakpapier erin mischien ook wel een zeepmal van maken (alleen houd ik niet van ronde zeepjes...).

aangepast door Gast

Veuvecouderc

Geplaatst:

Interessant topic! Wil ik ook!

Gelezen, uiteraard ook op http://zeep.vanderleden.com/index.php

Mijn allereerste probeersel is geworden:

50% hard frituurvet; 50% olijfolie. Receptverhoudingen o.b.v. de zeepcalculator.

Geurstoffen: Vooraf een handje verse lavendelblaadjes fijngehakt, aan de olijfolie toegevoegd, verwarmd om extractie te versnellen. Daarna gezeefd.

Mallen: Ik wilde stukken in een letterlijk handig formaat. PVC pijp (doorsnede 70 mm) in stukken van 3 cm hoog gezaagd, met een fijngetande houtzaag, dat geeft een vlakke zaagsnede. Inhoud per ring is dan ongeveer 100 ml, komt redelijk overeen met een standaard handzeep. Ringen vlakgeschuurd (schuurpapier op een vlak oppervlak, PVC ring eroverheen bewegen).

Zeep maken was een eitje. Tot nu toe: over 3 a 6 weken kan ik pas echt zeggen of het gelukt is. Vullen van de mallen ging goed, er liep niets uit de open onderkant.

En hier staan ze dan (in de lege ring komt straks een beetje volgens de hot process methode, staat nu nog in de oven). Ik weet niet

of ik de zeepjes uit de cylindrische vorm ga krijgen. De nu nog lege ring heb ik verticaal ingezaagd. Misschien moet ik, met de zeepjes erin, de andere ringen ook doorzagen. Later meer ...

769_08be959511086483d475ad7afdf06182.jpg

(Ik had net iets te weinig zeep om de ringen mooi vol te vullen, en vlak af te strijken)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
Interessant topic! Wil ik ook!

't Wordt nog gezellig druk hier! Lachen zeg dat je meteen aan de slag bent gegaan. Ziet er goed uit - voor zover ik dat kan beoordelen

En hier staan ze dan (in de lege ring komt straks een beetje volgens de hot process methode, staat nu nog in de oven). Ik weet niet

of ik de zeepjes uit de cylindrische vorm ga krijgen. De nu nog lege ring heb ik verticaal ingezaagd. Misschien moet ik, met de zeepjes erin, de andere ringen ook doorzagen. Later meer ...

Als je je mallen vooraf met olie insmeert (vooral siliconen mallen) of met bakpapier bekleedt komt de zeep er makkelijker uit. Anders een paar uur in de vriezer leggen, dat schijnt ook nog wel te helpen.

Leuk

Veuvecouderc

Geplaatst:

Praktijkervaringen na mijn eerste probeersel:

Aangeschaft:

- PVC pijp 70 mm: Bij de ijzerhandel/hobbyzaak om de hoek gekocht (2,00 voor een halve meter, voldoende voor 16 mallen)

- Gootsteen ontstopper: Ik had nog iets staan (merk Citin). Niet gebruikt, want verkeerde samenstelling. Dus langs Kruidvat (1,99 voor 500g, is genoeg voor ongeveer 3,5 kg zeep!)

- Thermometer: ik heb zo'n insteek vleesthermometer gebruikt (had ik nog niet: bij Blokker gekocht: 2,99)

- Frituurvet: AH Euroshopper (0,69 voor 500g)

- Olijfolie: had ik al (AH Euroshopper, 3,49 per liter).

- Gemaakte hoeveelheid: Voor een eerste probeersel wilde ik zeker niet teveel, zodat ik bij mislukken niet heel veel hoef weg te gooien. Ik heb totaal olie+vet: 300g gebruikt. Genoeg voor vier zeepjes. Voor de 50%vet / 50% olijfolie hoeveelheden heb ik volledig vertrouwd op de zeepcalculator (http://zeep.vanderleden.com/calculator/). Gewoon de twee vetsoorten kiezen, aantal grammen ervan invoeren, en dan de benodigde hoeveelheid NaOH en water aflezen.

- Staafmixer: ging goed, maar gebruik zeker in het begin de laagste snelheid. Dit om spetteren te voorkomen. En na gebruik heel goed schoonmaken.

- Lavendelblaadjes laten trekken in olie: een paar uurtjes was natuurlijk veel te kort. De zeep ruikt nu alleen naar zeep. Maar ja, 's ochtends het plan gevat om zeep te maken, boodschappen gedaan, en dan dezelfde dag nog aan de slag gaan. Voor het volgende probeersel -pas over 3 a 6 weken!- ga ik nu al olijfolie met lavendel e/o rozemarijn wegzetten.

- Natronloog: Ik wist dat dit een gemeen goedje is. Weliswaar geen last gehad van ook maar één spettertje. Toch heb ik binnen een half uurtje nog nooit zo vaak mijn handen gewassen. Bij gebruik van handschoenen loop je volgens mij het risico dat je de loog ergens anders aansmeert.

- CP versus HP: De structuur van de CP is veel fijner, gladder dan de HP.

- Mijn PVC mallen: De CP zeepjes gingen er na ongeveer 12 uur makkelijk uit, die waren nog wat zacht. De HP was behoorlijk harder. De verticale zaagsnede bleek nuttig (ga ik ook op de andere mallen toepassen, voor zowel HP als CP).

769_0a0ea49975bd9b3eddcf094510a6f1cc.jpg

Resten mij twee vragen:

- Het rijpen, moet dat gewoon aan de lucht, open en bloot, of is inpakken in bijvoorbeeld folie beter?

- Heeft het aan de olie toevoegen van geurstoffen vóór de zeepbereiding wel zin, of maakt de NaOH alles stuk?

Geplaatst:

Leuk resultaat Henk! Ook dit type mallen heb ik nog niet eerder gezien. Slim.

De etherische olie doe je pas helemaal aan het einde erbij, vlak voor het storten. Dit is eigenlijk het duurste ingredient van je zeep.

Maar als je via internet besteld, kan je goedkoper aan e.o. komen. Bij het Zeepmakersgilde is er een hele lijst leveranciers. Ik weet uit mijn hoofd dat de Hekserij niet zo duur is, maar anderen ook niet. Niet in vergelijking met een gewone drogist of andere winkel met etherische olieën. In het begin is de zeep heel sterk in geur, maar na een paar weken wordt de geur steeds flauwer.

Over het spetteren met loog: AZIJN klaarzetten. Mocht er een accidentje gebeuren, dan neutraliseer je het ter plekke met een scheut azijn erover. Zo is alles best te beheersen.

Als bril gebruik ik trouwens steeds zo'n 3-D bril die je in de bioscoop krijgt. Tegenwoordig zonder rood en groen glas, maar je kan er gewoon door kijken. Zelfs de bril, de handschoenen en het schort vind ik dikke pret, en niet vervelend. Gewoon het gevoel dat je ergens mee bezig bent.

Ik gebruik trouwens 2 thermometers: 1 voor de olie die ik heel zacht opwarm, en 1 voor het loog dat ik snel probeer af te koelen... inderdaad gewone voedselthermometers die ik al in de keukenla had liggen, en tegenwoordig in de aparte zeephoek...

Ik denk dat het verspilde moeite is om zo lang te wachten voordat je lavendelolie getrokken is. Ik vermoed dat de geur niet sterk genoeg zal zijn om door het complete proces heen bewaard te blijven. Ik raad je aan om zo goedkoop mogelijk etherische olie op te zoeken. Is verder ook natuurlijk. Al zijn er ook merken die een beetje zooien (zeggen ze, geen ervaring met zooi). Ik gebruik van Jacob Hooij, soms Chi (niet voor de zeep, wel voor massageolie of zo), en soms ook het huismerk van Erica (die wel alleen voor zeep, omdat ik de oorsprong niet weet, maar geurt prima). De geur Lelietje van Dalen van Erica vind ik geweldig. Is geen zuivere etherische olie, dat zou te duur uitpakken, maar bij het gebruik ruikt je product een beetje naar Nivea of Zwitsal... Geen medicinale bijbedoeling met het toevoegen van deze olie, maar echt puur voor het welbehagen. Geurt naar weldadig verzorgde baby... hmmm....

Toch ben ik wel van plan om net als jij maceraten te gaan uit proberen. Niet voor de geur, maar voor het mogelijke effect. Ik heb al reeds gezeefd kamille-maceraat. En in de pot staat nog steeds dahlia op olie. Met beiden wil ik uitproberen of dit effect heeft op het gebruik van de zeep... of het toegevoegde waarde heeft.

De zeep met calendulaolie is wel een lekker zeepje... maar volgens mij merk ik niks van de toegevoegde waarde van de calendula.

En je vraag over wel of niet inpakken van de zeep: geen idee. Ik pak niks in. Raak wel geur en kleur kwijt in de loop der weken. Misschien tijd om eens te testen of inpakken dat zou kunnen voorkomen. Ik vraag me dan af of het rijpen niet langer gaat duren... als het vocht niet snel weg kan...

Geplaatst:

Dat rijpen doe ik gewoon aan de lucht, maar het moet niet vochtig zijn in die ruimte. Heb ik ook in de praktijk gemerkt , de zeep waarin ik amandelvoedselolie had gedaan begint enorm te zweten in onze niet geheel droge keuken. Heb de boel nu maar naar zolder verplaatst.

Veuvecouderc

Geplaatst:

@Lisa: Ik had dit type mallen ook niet eerder gezien. Zelf bedacht.

En ja, draag op zijn minst een bril!

Voor de nieuwe probeerders en de effecten van natronloog op je huid: Iets als een zoutoplossing op je huid, zeker als je kloofjes hebt, voel je echt vrijwel direct: een prima alarmering. Maar het is niet direct echt heel schadelijk. Bij natronloog is dat anders: je voelt het niet, maar het is zeer schadelijk. Enig signaal is een wat glibberig / vettig gevoel. Dan direct afwassen / spoelen / azijn. En beter nog: voorkómen (ik heb enige ervaring uit een ver laboratorium verleden).

Over het trekken van lavendel in olie: ik denk dat je gelijk hebt. Maar ik ga het tóch proberen.

Over essences: Neutraal vind ik het beste. Alleen een vleugje van iets vriendelijks om mogelijke "Oma groene zeep" geuren te verbloemen. En verder wil ik niet kopen, maar spullen uit eigen tuin (balkon) gebruiken. Een oliepalm en een olijfboom op mijn balkon zou het geheel compleet maken .

@WeduweCouderc, dank, rijpen moet dus open en bloot (toch heb ik er nu eentje -niet als jonge maar als oude onderzoeker- in de hetelucht oven staan, bij ongeveer 50C. Maar eens zien of dat het proces versnelt. De andere zeepjes dienen als vergelijk).

De vriesvak truc om de zeep uit de mal te kunnen lossen heb ik niet geprobeerd. Met mijn type mallen ga ik voor de verticale zaaginsnede, wel zo makkelijk.

@Dennis29: Ik (we?) ben zeer benieuwd naar jouw eerste ervaringen!

Geplaatst:

@jasmin en henkg. Ik vraag me af of, wanneer je bijv. lavendel met een vijzel in een klein beetje olie " bewerkt" in een afsluitbaar potje, de olie niet meer en sneller de geur opneemt.(Ik vind nl die stukjes lavendel in de zeepjes erg leuk uitzien)

Leuk trouwens hoe jullie nu zo bezig zijn met de zeepmakerij. Werkt inderdaad erg aanstekelijk....kan bijna niet wachten tot ik weer thuis ben (nu op vakantie) en ook aan de slag kan.

Zag hier trouwens vandaag een marktkraampje met allemaal handgemaakte zeepjes: kokos, honing, aloe vera, koffie, tijm, meloen enz enz

Ze maken hier plakken van 40 bij 30 cm en 3 cm dik en snijden daar dan blokjes van. verpakken die dan in harde cellofaan??? zeg maar wat de bloemist ook gebruikt voor om de boeketjes(die doorzichtige)

977_f76950b4528c09702a739e34b2808e4b.jpg

977_f82ff1e0ccd47854a101048efc120b71.jpg

Geplaatst:

Recept was:

250gr olijfolie, met deels rozemarijn olie die gemaakt was door rozemarijn een paar weken in de olie te trekken.

250gr Palmvet

100gr Kokosolie

225gr water(afgekoelde rozemarijn thee)

83gr NaOH

paar takjes gedroogde rozemarijn

aan de slag:

zeep004.jpg

Tataaa:

zeep015.jpg

Geplaatst:
250gr olijfolie, met deels rozemarijn olie die gemaakt was door rozemarijn een paar weken in de olie te trekken.

Verse blaadjes en dan gedroogd of gedroogd uit een potje, en hoeveel dan?

Ik ben heel benieuwd of je zeep ook naar rozemarijn gaat / blijt geuren. Laat ook dat ons horen!

Geplaatst:

Gewoon een paar takjes die ik een paar dagen geleden had geplukt, ik had maar 3 kleine takjes maar voor een beter resultaat moeten er meer takjes in en meer rozemarijn-olijfolie, maar de 5 soorten rozemarijnen zijn allemaal nog klein

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...