Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zeep maken


veuvecouderc

Aanbevolen berichten

Mínder maken per keer schijnt ook te kunnen

Lijkt me zeker in de probeerfase wel handig, dan hoef je minder weg te gooien

Na mijn eerste probeersel zit ik nu al met 4 zeepjes, weliswaar goed gelukt, van elk 90 gram. Duurt wel een paar weken voordat die op zijn. De eerste HP is al in gebruik, de anderen, CP, volgen als ze gerijpt zijn. Pas over een paar weken ga ik een tweede poging doen (kan eigenlijk niet goed wachten!)

 

Mijn eerste HP zeepje bevalt trouwens wel. Heel neutrale / geen geur, niet vies muf zepig. Misschien ietsje te vet, de zeep schuimt weinig. Bij het overgieten en ook zeven van de olijfolie bleef er nogal wat olie achter in de pan/zeef. Daarom een scheutje extra toegevoegd, misschien nét iets teveel?

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zondag - zeepdag

 

Nou ja, ik ga niet elke zondag zeep maken maar ik wil wel zo snel mogelijk alle zeepervaring opdoen die er is! Dus ik ben vanmiddag weer even mijn laboratorium ingedoken en ik heb drie nieuwe zeep'dingen' geprobeerd. Uitgebreid verslag doe ik op het zeepforum maar ik wil jullie de foto's en korte beschrijvingen niet onthouden

 

Allereerst vond ik tussen de oude dozen een - denk ik - prima zeepmal ; een eenvoudig kastje van de zweedse meubelsupermarkt met 5 laatjes. Die laatjes gebruik ik als mal voor de zepen.

 

Van mijn vorige zeepervaring had ik een aantal zeepjes over waarvan ik zeker wist dat ik die niet wilde weggeven en ook niet zelf perse wilde gebruiken. Die zeepjes heb ik gebruikt voor mijn eerste Rebatch ervaring. Of dat helemaal gelukt is weet ik (nog) niet. Wat er in mijn pan zat leek in ieder geval niet op dat wat ik op youtube-instuctiefilmpjes zag langskomen. Maar de kleur - bijgekleurd met brandnetelextract - bevalt mij wel heel goed.

 

Mijn tweede nieuwe zeepervaring was een zeep maken volgens het Hot Process (HP). Ik vond het geen succes Zeep maken volgens CP is kinderlijk eenvoudig maar ik heb behoorlijk gezwoegd op de Warme Zeep (HP). En het resultaat is denk ik meteen geschikt voor een volgende Rebatch

 

Ik begrijp inmiddels dat ik het proces niet helemaal correct heb uitgevoerd maar desalniettemin denk ik dat ik niet heel veel HP zepen ga maken. Het voordeel van HP is dat je de zeep vrijwel meteen kan gebruiken maar ik heb tijd en geduld in overvloed. En aangezien mijn laatste experiment van vandaag (weer een Kouwe Zeep) wel goed gelukt is, moet ik het misschien maar bij Cold Process (CP) zeep houden

 

De laatste zeep heb ik gemaakt met kokosmelk. Ik heb het water in het recept dus vervangen door kokosmelk. Zeep maken van melk vraagt ietsje meer voorbereiding, bijvoorbeeld de melk koelen of vriezen. Dat heb ik dan ook keurig gedaan. En ik heb als vulling havervlokken en gedroogde muntblaadjes gebruikt. De muntblaadjes ruiken sterk en ik ben benieuwd hoe lang ze blijven hangen. Als de zeep met melk mij bevalt dan ga ik zeker een keer zeep maken van de verse koemelk die ik hier in het dorp kan kopen!

 

 

Affijn, morgen of overmorgen weten we meer van alle probeersels van vandaag. Dan gaan ze uit de mal en kan ik ze snijden, betasten, besnuffelen en desnoods wegmieteren! Het blijft leuk om na je 12de nog nieuwe dingen te leren

aangepast door Gast

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat aardig goed met het zeep maken

 

Henk, een man die zeepjes maakt, wat geweldig! En wat een resultaat. Fijn ook dat je t zo goed uitlegt.

Je kunt ook teveel aan zeep mooi inpakken en kado geven. Sint en Kerstman staan binnenkort weer voor de deur

 

Dennis, ik vind het ook heel cool dat jij zelf zeep maakt, het ziet er goed uit!

 

Leslie, handig dat je zelfs bakjes van de Ikea gebruikt. Ik neem aan dat je die Fira/Moppe lades ervoor hebt gebruikt?

Die kokoszeep lijkt me wel lekker ruiken. Ben benieuwd wat jij er van vind als je het gaat gebruiken.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scrub ja, maar het zal mij benieuwen. Wel een zachte scrub, voor de handzeep heb ik koffieprut als scrub en dat werkt aardig maar handen die een hele dag in de tuin zijn geweest zonder handschoen krijgt ook de koffieprut niet schoon

 

En die kokosmelk lijkt mij ook heerlijk, alleen weet ik niet of mijn lijf zo'n fijnproever is dat ie het verschil merkt tussen olijf-kokosmelk en olijf-brandnetelwater? Maar het gaat ook om het idee, de psyche zal wel meehelpen aan het heerlijke gevoel.

 

Alhoewel ik er gister dacht voorlopig even genoeg gezeept te hebben, ga ik heel misschien vanmiddag toch nog een tweede Warme Zeep maken. Inmiddels heb ik een manier gevonden om het supersnel in de magnetron te doen. Wie weet wordt dat wel wat.

 

Die rebatch (hergebruik van oude zeep, raspen, smelten, beetje water erbij en weer terug in een vorm) is nog steeds zacht als boter Ik heb er denk ik teveel water bij gedaan en dan duurt het best lang voordat dat er allemaal uit is verdampt....

 

Morgen foto's van de gesneden zeep, wie weet zit er binnenin die Warme Homp toch nog een prachtig zeepje

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leslie, handig dat je zelfs bakjes van de Ikea gebruikt. Ik neem aan dat je die Fira/Moppe lades ervoor hebt gebruikt?

Die kokoszeep lijkt me wel lekker ruiken. Ben benieuwd wat jij er van vind als je het gaat gebruiken.

 

Yep, de Fira. Krijg je prachtige blokken zeep van.

 

Maar die kokoszeep ruikt voorlopig naar zeep met een vleugje haver en een groter vleugje munt.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henk, een man die zeepjes maakt, wat geweldig!

Nu schaam ik me niet voor mijn zachte kant, maar ik zag en zie het meer als een scheikundig experiment, wel erg leuk. Ik vind dingen zelf maken -wat dan ook- leuker dan gewoon kopen.

En als cadeautjes? Mijn omgeving waardeert iets als een mooie Chardonnay (V), respectievelijk een mout whisky (M) meer dan een zeepje. Als ik een grote tuin zou hebben, met daarin een achteraf schuurtje (of een dorpsstokerijtje), zou ik druiven, ander fruit en gerst gaan verbouwen, om zelf eau de vie en whisky te stoken, en zeker niet alleen om zo meer persoonlijke cadeautjes te kunnen geven.

Ik weet niet of we dennis en henk hier nog terugzien

Nou, ik dacht het wel! Ik ga zeker nog een paar kleine zeepproducties maken, maar daar houdt het wel mee op (denk ik nu). Na daar veel geleerd te hebben, vond ik het wel netjes op me op dat forum te registreren, en wat te melden. En dat stoken, dat lijkt me nou écht wat! (al eerder een beetje ingelezen, vandaar, gezien het explosiegevaar, dat achteraf schuurtje).

Misschien moest ik mijn frans maar eens gaan bijspijkeren, en emigreren?

aangepast door Gast

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind zeepmaken niet iets vrouwelijks of mannelijks.

Trouwens, toen ik hier mee bezig was, had mijn man grote interesse. En zijn vriend stond ook te trappelen om het een keer mee te maken, en zo het te leren begrijpen. En dat zijn allebei niet echt vrouwelijke tiepjes... meer de onderzoekers... willen weten hoe het werkt... gecombineerd met nuttig resultaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2,5 kg?

Even wat natte vinger rekenwerk:

Stel dat 1 persoon, dagelijks douchen en zepen, 3 weken met een standaard stuk van 100g doet (ik gok maar wat, ik pak een nieuwe als de vorige bijna op is).

Bij twee personen: 25 stuks / 2 personen * 3 weken ~= 38 weken.

Je kunt even vooruit!

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn zepen van afgelopen weekend heeft wel iets weg van hele oude komijnenkaas.... Het is de Warme Zeep, gevuld met papaya en haver. Beide laten nogal sporen na bij het snijden, maar verder is de zeep van binnen beter van structuur dan die geplakte hompjes aan de buitenkant. Het mooie is wel dat niemand hoeft te twijfelen of deze zeep echt wel handgemaakt is

 

De kouwe zeep met kokosmelk en munt en haver zijn prima gelukt wat mij betreft, ook hier geven de kleine schoonheidsfoutjes alleen maar aan dat het om echt ambachtelijke zeep gaat . Geen spoor van de kokosmelk lucht maar wel nog van de munt. Over een week of 4 nog maar eens ruiken, want deze zepen zijn nog niet klaar voor gebruik.

 

Nu de melkzeep zo goed is uitgepakt staan er nog maar twee zeepprobeersels op mijn verlanglijstje: een ontspannen HP zeep maken met eigen maceraat en een zeep met verse koemelk uit eigen dorp. Daarna heb ik het ook wel even gezien met de zeephobby.

aangepast door Gast

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

(moet ik snel mijn aandelen Unilever gaan verkopen?)

 

Dat zou ik maar doen

 

Hier ligt nu totaal 4 kilo zeep te drogen en wellicht komt daar dan dus nog 1,5 kilo bij.

 

Alhoewel het leuk is om te doen en ik ook graag van alles uit probeer, moeten de zelfmaak producten wel economisch aantrekkelijk zijn wil ik ze in de toekomst blijven doen. Met zeep maken zit dat helemaal goed. Ik heb bijgehouden wat mijn zepen kosten en dat is reuzeweinig. De eerste zeep - hele gewone met alleen 70% olijfolie en 30% kokosvet, kost 27 cent per 100 gram. De kleuring met brandnetel is gratis want die staat hier gewoon in de tuin! Aan mijn tweede recept (Warme Zeep) heb ik - ten kosten van de olijfolie - een beetje (5%) druivenpitolie toegevoegd, dat is dure olie maar in deze verhouding maakt het nauwelijks verschil in prijs: 28 cent per 100 gram. De kokosmelk - ipv gedestillerd water - daarentegen maakt in vergelijking hele dure zeep: 40 cent per 100 gram! Het is beter om in de toekomst de melkzepen met verse koemelk te maken, die brengt de prijs namelijk terug naar 33 cent per 100 gram!

 

De vullingen in mijn zeep zijn gratis, het meeste komt uit eigen tuin of is afval (koffieprut) en de rest lag te verstoffen in de keukenkast. Sowieso gebruik ik die gedroogde papaya niet meer, en ook de voedselgeurtjes en -kleurtjes voegen ook niets extra's toe dus die komen ook niet terug.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat valt aardig mee met de kosten. Dat kan goed uit. Nu heb jij t wel over Franse prijzen, of t hier ook zo goedkoop is moet blijken aan de andere mededingers

Ik denk dat ik in de winter maar s wat zeepjes ga proberen. Genoeg schalen en bakken waar ik het in zou kunnen gieten. En aan gedroogde lavendel heb ik ook geen tekort.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik ben een Hollander : voor mijn simpele, goedkope receptje kom ik aan 1,- per 400 g (50% frituurvet; 50% olijfolie, kosten NaOH meegerekend).

Exclusief kosten van alles afwassen, stroomverbruik heteluchtoven, gas, en afschrijving gebruiksartikelen.

Stelpost hiervoor: 0,33 per 400g zeep.

De AH creme handzeep kost 1,33 per 400g (exclusief transportkosten). Wat een toeval.

En omdat het vandaag de 3e dinsdag in september is: Zelf zeep maken compenseert mijn 2,5% koopkrachtverlies dus niet helemaal. Daarom wil ik ook ooit zelf gaan stoken: dat scheelt pas echt in mijn portemonnee

 

Trouwens, zijn er al moestuiniers die hun eigen biobrandstof verbouwen en maken? En wat te denken van tabak?

(Behoorlijk off topic allemaal, onder het motto: De wereld Henk draait door ...)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En omdat het vandaag de 3e dinsdag in september is: Zelf zeep maken compenseert mijn 2,5% koopkrachtverlies dus niet helemaal. Daarom wil ik ook ooit zelf gaan stoken: dat scheelt pas echt in mijn portemonnee

 

Als je met dat stoken drank bedoelt dan zou dat kunnen kloppen, maar stoken in de zin van warmte in huis.... Daar moet je dan deze winter maar eens een rekensommetje op los laten. (Oeps we gaan offtopic) Zonnepanelen, aardwarmte en particuliere windmolens zijn nog zo pril dat over het algemeen de terugverdientijd ongeveer gelijk is aan de levensduur van die dingen In biobrandstof heb ik me (nog) niet verdiept maar ik denk dat thuisblijven en zeep maken voorlopig nog goedkoper is dan erop uit in je biobrandstof auto om bij de AH handzeep te gaan kopen (Keurig terug naar het topic weten te kletsen )

 

 

Exclusief kosten van alles afwassen, stroomverbruik heteluchtoven, gas, en afschrijving gebruiksartikelen.

 

Afwassen kost alleen water als je een eerder gemaakt stukkie zeep gebruikt voor het verwijderen van vet en overige resten. Heteluchtoven is overbodig als je geduld hebt en als gebruiksartikelen moet je natuurlijk spullen gebruiken die je al had afgeschreven (oude pollepel, halfvergane staafmixer, onhandige bakvormen etc.) Blijft over gas, wat kost dat in Nederland - een kwartje per eenheid?

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat valt aardig mee met de kosten. Dat kan goed uit. Nu heb jij t wel over Franse prijzen, of t hier ook zo goedkoop is moet blijken aan de andere mededingers

 

Ter vergelijking mijn prijzen:

kilo NaoH: 8,50 euro

5 liter gedestileerd water: 90 cent

1 liter olijfolie: 2,40 euro

1 kilo kokosvet (92): 2,99 euro

1 liter druivenpitolie: 4,47 euro

400 gram kokosmelk: 1,50 euro

1 liter verse koemelk: 70 cent

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een keer zeep gemaakt: Whipped Soap! Vet en loog in de mixer en kloppen maar. Geen verhitten van vetten maar alles op kamertemperatuur. Het loog is een dag vantevoren gemaakt met verse koemelk uit het dorp! De vet/loog combinatie wordt een soort stijfgeklopt cakebeslag en daar moest ik natuurlijk zo'n truttig cakeje van maken Verder is de zeep een stuk lichter dan de 'gewone' zeep en dat maakt weer dat ie drijft. Affijn, op de site van Nizzy http://nizzymoulds.com/Whipped/index.htm leek het heel eenvoudig, en dat is het ook wel maar ik vond het wel een hoop geklieder. Als ik over een jaar of 5 door de huidige voorraad zeep heen ben, houd ik het denk ik gewoon bij de allereenvoudigste CP methode.

aangepast door Gast

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik over een jaar of 5 door de huidige voorraad zeep heen ben, houd ik het denk ik gewoon bij de allereenvoudigste CP methode.

- Over een jaar of vijf!

- Dat taartzeepje ziet er erg leuk uit. Een (slagroom)spuitzak gebruikt?

 

morgen mag ie uit zijn vorm ( lege pringlebus) en dan mag ik plakken snijden!

Slimme mal! Het zal niet gaan meevallen om op pringle dikte te snijden

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dames midden nederland hadden gisteren dus een zeepmaakpartijtje. Ik ben het minst vn het gefrobel dus ik heb lekkere saaie zeep. Ik heb wel een paar blokjes met mandarijnlucht. Jasmin: zijn die goed uitgehard?

Ik kreeg door dat gefrut met loog scheikunde flashbacks.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...