Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Groenbemester, grond voorbereiden najaar


Yonna

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb dit seizoen voor het eerste geprobeerd een moestuin in leven te houden (valt niet mee!!), en nu wil ik voor volgend seizoen de grond graag goed voorbereiden. Nu las ik in SmaakMakend een artikel van een biologisch dynamisch tuinder, die aanraadt een groenbemester als klaver of rogge in te zaaien in het najaar. Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja enig idee waar je die zaden kunt kopen? En nu staat er nog prei en andijvie in de grond, dat is zo'n beetje, met de pompoenen, het laatste dat er in de volle grond staat. Daarna willen we de tuin in winterpauze laten. Wanneer kunnen we dan het beste inzaaien?

 

Alle tips zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft "makkelijk onder te werken". Betekent dat dan dat je rogge-halmen van 60 tot 90 CM allemaal in de grond spit in het voorjaar? Of maai je de halmen er eerst af en spit je het stoppelveld om?

Hier bleven ze ook redelijk kort en hebben we ze in het geheel in het vroege voorjaar ondergespit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het vroege voorjaar zullen ze inderdaad handzaam genoeg zijn om onder te spitten. Ik kan me vorig jaar de tuin van mijn vader herinneren toen hij in de zomer nog winterrogge moest "inspitten". Ik heb toen alle lange sprieten handmatig ondergestopt en met een zandlaag afgeboetseerd. Ze kunnen dus wel te hoog worden als je er niet op tijd bij bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...