Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Plantafstand frambozen.


weasel

Aanbevolen berichten

Ik zou ze zelf iets dichter bij elkaar zetten, 40-50 cm . Voor de plantafstand maakt het niet uit of het zomer- of herfstrassen zijn. Vanwege de groeiwijze vind ik het zelf makkelijker om herfstframbozen tussen dubbele draden te laten groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan er niet direct uit halen wat er nou bedoeld word met dubbeldraads. Ik dacht iets met 2 draden die (bijna) aan elkaar zitten maar dat is niet te zien op de foto.

Is dit duidelijker? (even naar onder scrollen) http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?5148&_sfhl=frambozen

 

In woorden:

Een paar palen in de grond slaan. Bijv. 1,5 meter hoog (gemeten vanaf de bodem, de paal zelf is dus langer). Dan tussen de palen twee ijzerdraden spannen, bijv. op 60 cm en 150 cm. De takken van de bozen bind je op aan de draden. De scheuten die buiten de rij opkomen snoei je helemaal weg. Je krijgt dan een soort smalle frambozenheg. Pin me niet vast op de exacte maten, dat is mede afhankelijk van het ras en de precieze snoeiwijze (o.a. takken toppen of niet)

 

Overigens dacht ik dat in een dergelijke constructie het aantal takken per meter belangrijker is dan de plantafstand. Dus snoeien op 1 tak per plant geeft een kleinere plantafstand dan snoeien op 3 takken per plant. Ik heb nu 2 jaar bozen, met dit jaar voor het eerst serieus vruchten, gesnoeid op 6 vruchtdragende takken per meter. Ik krijg wel het idee dat het ene ras wat meer ruimte vraagt dan het andere, dus daar moet ik nog eens goed naar kijken en dan snoeien op een takje meer of minder.

 

Succes ermee

 

Edit: crossposts, maar ik had dit al getypt, daarom plaats ik het toch maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet erg RvO, er kan altijd nog wat extra info bij

Jij ook bedankt voor t 'meedenken'.

Die 2 draden aan beide zijden met die paal aan t eind vind ik ook wel een handige oplossing. Krijg je ook een mooi snoephegje van.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...