Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Speciale maatregels getroffen voor het kweken in pot? Ik dacht ook mijn planten enkele jaren in grote potten te houden ... De plaats waar ik ze wil planten is een vaste stek voor woelmuizen, dus wil een stevige boom in de grond kunnen zetten.

In ieder geval al goed nieuws dat dit dus mogelijk is.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

Een collega stak me de ogen uit met een afbeelding van zijn Sharon. Grote kuip, overladen met vruchten. Het ras staat bekend om zijn vruchtrui en late rijptijd (althans, voor ons klimaat) Sharon is partheocarp, alle bloemen worden vruchten. In november kunnen de vruchten worden geplukt. Vaak moeten ze dan nog 4 weken narijpen om de tannines kwijt te raken.

Ik heb een Sharon in m'n kas geplant. Maar heb eigenlijk alweer spijt. Vruchtboom.nl heeft rassen en hybriden welke veel beter voor ons klimaat geschikt zijn. O.a Kaki x virginiana. Een vorm met kleinere, zoete vruchten. In midden en oost Europa (koude droge winters, hete zomers) rijpen ze buiten af.

Geplaatst:
Kaki x virginiana? Ik ben benieuwd. Ik heb virginiana en kaki, maar geen kruising. En ik heb prima ervaringen met Sharon, Tipo en Fuju in Nederland.

Ik heb Diosporys virginia, Diosporys lotus en Diosporys kaki . De Diosporys kaki is geënt op een Diosporys virginia wat de winterhardheid ten goede zou moeten komen.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

Ik heb Diosporys virginia, Diosporys lotus en Diosporys kaki . De Diosporys kaki is geënt op een Diosporys virginia wat de winterhardheid ten goede zou moeten komen.

Dan hebben we de zelfde dingen, alleen heb ik de kaki ook in 3 cultivars (en de wilde natuurlijk). Natuurlijk ook allemaal in de winkel

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

• 1 year later...
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Hallo, Ik zie nogal uiteenlopende informatie betreffende winterhardheid en afrijpen van kaki's. Ik had bij een bekende leverancier zo'n kakiboom besteld om eens iets anders te hebben, zou om de varieteit 'sharon' gaan en zo te zien ook geent of is dit steeds het geval? De enige info die ik heb is dat je bij strenge vorst de bast dient te beschermen. Hij is zo'n 60 cm en heb die begin december direkt in de volle grond geplant. Tot nu toe kan de winter weinig problemen stellen gezien de temperatuur met moeite slechts enkele keren tot 0 °C is gezakt, dus uitzonderlijk zacht. Normaal gezien is hoe dan ook strenge vorst slechts af en toe in mijn streek maar wat verstaat men daaronder, ik denk niet dat alle kakirassen bestand zijn tegen -15 °C of -20 °C want dan is er zeker geen probleem of toch?

Betreffende het rijpen vraag ik me ook af want wordt toch gekweekt in warmere landen, maar goed is toch ook als sierboom interessant.

Het wordt dus een verassing hoe het boompje in de lente zal groeien en zal foto's van zijn ontwikkeling maken. Andere ervaringen welkom!

Geplaatst:

Oudere bomen zijn zeer winterhard, jonge boompjes mogen inderdaad de eerste jaren beschermd worden. Sharon is een leuke en productieve varieteit, dus het zou me niks verbazen als je over enkele jaren al fruit kunt plukken! Hier was ook dit jaar een goede oogst, maar ze hebben in de herfst in de kas gestaan om af te kunnen rijpen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

• 4 weeks later...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Bedankt 'boscoop' voor de positieve reactie, er is hoop op fruit dus. Er komt leven in het sharonboompje namelijk groene knopen op het stammetje. Zal binnenkort foto maken. Met het zachte weer zal hij waarschijnlijk snel beginnen groeien.

Geplaatst:

Mijn oom en tevens tuinbuurman heeft er 2 in zijn kas staan. Het zijn gigaaaaaantische bomen geworden die zelfs onder de kas door groeien nu.

Vruchten hebben er afgelopen jaar niet aangezeten, maar in het verleden wel. Waarschijnlijk te wijten aan de eeuwige winter vorig jaar.

Ik zal als ik het niet vergeet morgen eens een foto maken van de boom in kwestie, kan iedereen zien hoe hij erbij staat

Geplaatst:

Ik ben op zoek naar de kakiboom Nikita's gift. Iemand een idee waar ik die kan kopen? Ik ben van België (in de proeftuin was deze uitverkocht) maar weet niet of ik ze in België wel zal vinden.

Ik zou voor de Nikita's gift gaan omdat:

- Het een kleine boom is, aangezien ik niet veel ruimte heb, kan ik niet groter gaan dan 3,5 meter.

- Zelfbestuivend

- Zou goed tegen de winters in ons klimaat moeten kunnen zonder deze te moeten beschermen

- De kaki's zijn pas rijp in oktober, november.

- Deze soort is volgens velen lekker en geeft een redelijke productie.

Indien er andere rassen zijn met dezelfde eigenschappen kan dat misschien nog wel interessant zijn om die te verkrijgen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
HPIM281334321396870663.JPGBij deze een foto van de eerste knopjes waarbij 1 ontluikt. Op de vraag waar je eventueel Nikita's Gift kan bestellen weet ik niet direct maar hier in Belgie mogelijk bij Johan Van Driessche te Oosterzele (winterharde exotische fruitbomen) ofwel Damien Devos (bijzondere boomsoorten). Je vind ze na wat googelen. Misschien kan je toch naar een nederlandse verdeler via internet bestellen (meerdere fruittelers die kaki assortiment hebben). Ik heb gewoon via Bakker besteld want had toen nog niets anders gevonden en was blijkbaar de 'sharon' soort. De diospyros kaki is uiteraard niet 1 enkel ras maar je hebt er een hele lijst. Frank blijkt over dit topic toch wat ervaring te hebben. Ik weet niet of je gezocht ras meer winterhard is dan de andere als die nog jong is, ik denk toch bij matige vorst (-5°C en lager) de stam op zijn minst beschermen. Afgelopen winter hoefde ik niets te doen gezien het erg zacht bleef. Het is ook beter om in de late herfst (november - december) te planten (is voor veel bomen en struiken het geval) want dan blijven de wortels groeien als het niet vriest zodat die in de lente alle voedingsstoffen en water gemakkelijk kan opnemen en de energie aan de ontwikkeling van de bladeren en takken kan voorbehouden.
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Bedankt, ja deze is geent, is te zien aan het donkergrijze onderstuk (niet op de foto) met littekenweefsel.

Is dus aangeplant op het niveau van de verdikking van die onderstam. Ik weet wel niet wat die onderstam is kaki Virginia of kaki Lotus volgens literatuur... of iets anders? Heb ook geen idee wat de leeftijd van dat boompje kan zijn, toch enkele jaren dan zeker.

Groeten JF

Geplaatst:

Hallo, kan iemand me zeggen of je bij erg jonge boompjes de vruchten mag laten of je die best weg doet of zorgt de natuur hiervoor doordat ze vanzelf vroegtijdig afvallen? Eigenlijk nooit bij stilgestaan want de meeste fruitbomen die ik zelf ga halen zijn reeds vrij groot en dus geen probleem. Heb me trouwens vorige herfst een nogal dun perzikboompje aangeschaft (was niet toevallig in promotie... ) dat tot mijn verwondering nu al enkele perzikjes draagt. Ben benieuwd naar het antwoord. Bedankt.

Geplaatst:

Heb vorig voorjaar een kaki boompje van zo'n 1,50mtr hoog in de kas geplant waar 10 kleine vruchtjes aankwamen.

Ik heb ze er allemaal aan laten zitten. Ze groeide wel groot maar wilde niet zacht worden. Uiteindelijk de oranje vruchten eind november geoogst en de smaak was verschrikkelijk vies. Ik denk dat het jonge plantje nog geen zoete kaki's kon voortbrengen. Dit jaar laat ik er maar 1 aanzitten en ben benieuwd of die nu wel zoet zal zijn.

Geplaatst:

Voor moesten er nog mensen een Nikita's gift zoeken, ik heb uiteindelijk er één gevonden:

http://www.countrywinery.nl/

Het was 45 Euro voor een boompje van 1 meter + 20 Euro verzendingskosten naar België. De persoon reageert wel niet vlug/vaak op mails dus ik denk dat je beter belt.

Geplaatst:

Erg bedankt voor de reacties. Er zouden zich 8 bloemen ontwikkelen en als er vruchtvorming is zal ik die dan toch laten hangen. Het enig probleem is dat die buiten staat en dus bij hevige wind of regen kan dat belastend zijn maar heb er nog geen ervaring mee hoe snel de boom zich ontwikkelt en dus ertegen bestand is. Bij aankoop had ik alleen maar een hoofdstam (geen vertakkingen). Indien deze soort te warteminnend is zal ik mischien toch nog een andere kopen zoals de Nikita's Gift. Bedankt voor de info naar de link. Groeten van Jean-François.

Geplaatst:

Ik heb het kakiboompje geplant. De enting zit boven de grond maar ik denk dat ik nog een bodembedekker ga leggen. Mag de enting in de cacaodoppen of boomschors zitten of niet?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...