Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Angela je kunt van mij linzen krijgen. Die van onze bioboer..het zijn groene linsjes en die groeien hier in een met nl vergelijkbaar klimaat.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 year later...
Geplaatst:

Aangezien ik nieuwsgierig was naar de verse smaak, heb ik ze half juli geoogst en gedopt. Dat is geen aanrader, wát een priegelwerk! De smaak was ook niet specifiek beter.

Maar de kweek was érg gemakkelijk (namelijk dat ik er eigenlijk niks aan gedaan heb), dus ik kan me goed voorstellen dat ik een keer een bed vol gooi om ze te laten volgroeien en dan drogen.

als je ze eerst een tijdje laat drogen? en dan pellen/ doppen? dat moet te doen zijn toch?

ik wil ook linzen kweken op de moestuin

Geplaatst:
Ik zou het gewoon proberen. Het slimste is misschien linzen te nemen die regionaal ook groeien, of misschien uit Canada (daar is het ook niet altijd warm). Ik ga ook gewoon een paar planten zetten, gewoon om te kijken hoe ze zich ontwikkelen. Heb ik ook wel eens met sojabonen gedaan. Dan weet je gewoon hoe ze er uit zien, niet om de mega opbrengst ervan...

Afgelopen jaar had ik ook wat linzen gezaaid. Ik heb ze niet eens gepeld, vond het de moeite niet. Het lukte prima, maar als je geen mega lap grond hebt als moesttuin, vind ik de opbrengst te laag. Van twee vierkante meter stokbonen eet ik heel veel keren, en datzelfde oppervlak aan linzen is bijzonder weinig linzen.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

yup. diezelfde instelling heb ik nou ook linzen komen makkelijk op en zijn bij mij vrij bescheiden plantjes (tot 20 hoog) die het tot nu toe ongeveer drie maanden volhouden in de tuin. ik trok ze thuis voor en plantte ze uit in groepjes van 4. sommige vergelen nu. ns kijken, ze hebben dus gebloeid met piepkleine bloemetjes en daaruit groeien de peulen, waarvan ik er al een paar opengepeuterd heb: resultaat: een piepkleine linzzz hieronder een paar fotoos van het "project":DSC0720739561439143864.JPGDSC0721242051439143891.JPGDSC0721874591439143928.JPGDSC0722019701439143949.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...