Ga naar inhoud

Zeegroenten (zeekool, zeevenkel, etc.)

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Groeit zeekool bij jullie goed ? ik vindt het bij mij armtierig groeien ik heb 3 planten in een pot staan al nog even verpotten naar grotere pot maar heb het de hele zomer al staan en echt beetje armoedige groei.

zeevenkel gaat wel lekker groeien, en bij oesterblad vraag ik me af of ik die niet weer onder andere ned naam ken even googlen......

Edith das een heel mooi plantje

Jorieke kun je dit topic copieren/verplaatsen naar een topic zeegroente of zoiets dergelijks

aangepast door Gast

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

bij mij op de afsluitdijk doen ze het prima!

zonder gekheid, ik heb ze nog niet gezaaid dus ik moet nog zien hoe ze het gaan doen...misschien is het een goed idee om als ik naar de zee ga ook even een emmer waddenblubber mee te nemen...kan ik de planten daarin zaaien. als ik je een emmer vol kon sturen voor je zeekool Hans, dan deed ik het

heb jij de zeekool en venkel ook als plant gekregen?

Geplaatst: (aangepast)

Dankjewel voor verplaatsen ik neem echt een zee bed groente ik vindt het tof en zijn wel speciale planten die anders tussen de andere groente verdwijnen, mogelijk kun je dan ook iets speciaals in bed gooien wat dit type plant lekker vindt, mulchen met zeewier

even een lijstje met de zeegroente (weet iemand nog meer ? )

Zeekool - Crambe maritima

Zeevenkel - Crithmum maritimum

Strandbiet - Beta vulgaris subsp. maritima

Zoutmelde - Atriplex portulacoides

Strandmelde - Atriplex littoralis

Zeemelde -Atriplex halimus

Spiesmelde - Atriplex prostrata

Oesterblad - Mertensia maritima

Zeeaster/ Zulte - Aster tripolium

Lamsoor/Limonium - Limonium vulgare

Zeekraal/Zouterik - Salicornia europaea

Zeeweegbree - Plantago maritima

aangepast door Gast

Geplaatst:

Je hebt ook nog zeesla en zeepostelein.

De eerste weet ik alleen niet of hij onder water of op het land aan de kust groeit, en de tweede schijnt niet echt lekker te zijn.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Geplaatst:

hoe zit het met lepelblad?

misschien geen echte zeeplant maar groeit in brakke gebieden dus hoort er wat mij betreft wel bij...

Geplaatst:

Ja zou kunnen, zelfde met hertshoorn weegbree maar beide groeien gewoon goed in allerlei soorten aarde en hebben

geen zee strand of wat ook in de ned naam, missen denk ik ook de typisch zilte smaak, twijvel mischien waneer er plaats over is.

Geplaatst:

Dank je ik kon hem nergens te koop vinden daar ook pas in Mei,

zijn niet echt makkelijk te vinden planten, van sommige zaad maar goed ik wilde plantjes eigenlijk

Geplaatst:

Ja, ik heb er in het verleden ook al eens naar gezocht. Twijfel nu tussen zaaien of plantje....

Geplaatst:

Getver, kun je lamsoor in je tuin kweken?

Mijn vrouw (ik ook trouwens) is er zot op bij een perfect gebakken (vanbinnen nog lichtjes glazig) St Jacobsvruchtje met een draai peper van de molen en grof zeezout, fleur de sel van de Camargue.

Geplaatst:

Weet je wat het is Olive, zaadjes van vaste planten/kruiden zijn veel moeilijker te zaaien hebben vaak eerst warmte dan kou en dan weer warmte nodig, kan wel lukken hoor maar vergeleken bij gewone groente,

is gewone groente veel makkelijker simpeler kan bijna niet mislukken en die andere wel tenminste bij mij

Bovendien lijken deze zeeplanten mij nogal langzame groeiers en heb je met plantje gelijk wat staan.

Maar even goed zal ik toch moeten zaaien als ik plantje niet vindt.

Geplaatst:

Kwam nog Zee alsem - Artemisia maritime tegen mooie plant lijkt bijna lavendel niet eetbaar meer als gebruikskruid.

Zeealsem bevat santonine, een wormafdrijvend en insektenwerend middel. In Zeeland werd zij vroeger gedroogd en tussen het linnengoed gelegd, om de geur en de motten. Ook werd zij in hondenhokken gestrooid tegen de vlooien. Door kampeerders wordt de plant wel gebruikt om muggen buiten de tent te houden.

Geplaatst:

daar had ik het ergens in dit topic ook al over Hans...je kunt hem op de zelfde manier gebruiken als de absinth maar de zeealsem is milder.

als ik er zaterdag (want dan ga ik naar de zee) plantjes (of misschien stekken?) van vind stuur ik jou die ook wel op ok?

ik weet zo ongeveer wel waar ze staan dus...

ik weet alleen niet of je ze kunt stekken. zou dat misschien net zo gaan als bij de lavendel?

Geplaatst:

@ E en D zou leuk zijn om stekken te proberen, ik weet niet of het lukt maar meeste kruidachtige/meerjarige lukt dat

en seizoen is juist, mogelijk stek met hieltje de beste optie.

Mochten jullie die limonium, oesterblad en zee weegbree ook tegen komen, dan wil ik daar ook wel stekje van

Maak ik het wel goed door jullie een en ander weer terug te sturen.

Dat weet ik niet meer Jorieke waneer je dat gestuurd hebt, kan best dat ik al gezaaid heb maar mislukt is ik

heb niet veel succes met zaaien van de meerjarige, dat vindt ik lastig soms oke, vaak eerder niet.

Maar ik zal mijn doos checken.

Geplaatst:

Hans en Jorieke,

ik ben inmiddels naar de zee geweest en heb waarachtig stekken van de zeealsem met wortel kunnen vinden!

jammer genoeg heb ik de limonium niet met complete wortel kunnen opgraven(zat vast tussen stenen) maar er zit wel een stuk wortel aan. dus misschien dat het lukt...

ik heb ook nog zeemelde zaden geoogst en een stel zeeasters kunnen uitgraven.

het staat hier op/achter de dijk helemaal vol van deze soorten dus ik had er geen problemen mee om er een paar van mee te nemen.

pm me even wat jullie willen hebben?

Geplaatst:

Ja (denk ik). Ik heb wel eens zeebaars gemaakt met lamsoor. Volgens mij was dat dus de zeeaster. Smaakte ziltig, maar niet zo erg als bv. zeekraal.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...