Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wortelkroketten

Voor 4 personen

1 kg wortelen

40 g boter

2 eieren

5 eetlepels parmezaan, vers geraspt

mespunt vers geraspte nootmuskaat

120-150 g paneermeel

70 g emmental, in reepjes

4 eetlepels bloem

plantaardige frituurolie

zout en peper

Kook de wortelen 15 minuten in water met zout, giet ze af en hak ze fijn (keukenmachine). Smelt de boter in een pan, doe er de wortelen bij en bak ze 15 minuten op laag vuur; roer af en toe. Haal de pan van het vuur en werk de wortel door een zeef in een kom. Roer er één van de eieren door met de parmezaan en de nootmuskaat, breng de puree met zout en peper op smaak en voeg zoveel paneermeel toe dat een redelijk stevig mengsel ontstaat. Maak er kroketjes van met een gaatje in het midden, stop daar een stukje emmentaler in en maak de gaatjes weer dicht. Strooi de bloem in een diep bord, klop het tweede ei los met wat zout in een ander diep bord en doe de rest van het paneermeel in een derde bord. Verhit de frituurolie. Haal de kroketten eerst door de bloem, dan door het ei en ten slotte door het paneermeel. Frituur de kroketten in de hete olie egaal goudbruin, stapel ze als een piramide op een warme schaal en dien warm op.

Vandaag, 28 november was de eerste keer dat ik deze wortelkroketjes gemaakt heb en resultaat was geweldig. In plaats van Emmentaler heb ik nu gewone kaas in reepjes gebruikt. De wortelkroketten waren wel wat groot en dik (6 in totaal), maar wel heel geslaagt. En geen vlees.

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Geplaatst:

Dank je wel!~Ik ga het met Kerst maken, alhoewel wij niet erg zwaar eten en misschien zelfs vegetarisch ( dat wil ik, maar ik moet nog even overleggen met man en kinders), maar het is erg leuk tussendoor en lekker ook. Leuk dat je op het blog kijkt ook.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

wat leuk dat je ze met de kerstdagen wilt gaan maken

en dat vegetarische, wat leuk, ik streef er bij mij thuis ook wel naar, maar het thuisfront gaat hier niet helemaal aan. Nu hebben we enkele dagen in de week geen vlees en de andere wel. Elke week een keer vis zou ik ook graag willen, maar zover ben ik nog niet.

Je blog vind ik zelfs fantastisch. Af en toe kijk ik even. De sfeer die je met je blog weergeeft vind ik super.

Geplaatst:

Dank dank

Ik ben 7 jaar vegetariër geweest, maar met een gedreven vleeseter getrouwd. Zo langzamerhand ben ik ver van het géén vlees eten geraakt, maar wel op een betere manier als vroeger, nu ken ik de dieren meestal die ik eet en weet dat ze een redelijk leven hebben gehad. Ik ben bij de slacht betrokken en probeer met respect voor het dier om te gaan met het vlees, en er niets van te verspillen. Niet dat dat dier daar nog wat aan heeft trouwens.

Het blijft een lastige materie.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ben et helemaal met Jorieke eens. Eet zelf al zeker 15 geen vlees meer, maar wanneer ik zelf (direct) betrokken ben bij het groot brengen en slachten, dan zou ik zo weer vlees eten. Tot nu alleen nog niet echt die mogelijkheid gehad. Zolang het met respect voor het dier en natuur gaat zie ik geen probleem in het (in mate) eten van vlees. Wat leuk dat je dat doet dus!

En je recept ga ik proberen. Lijkt me heerlijk!

Geplaatst:

Nou, ze waren lekker hoor! Hadden iets meer kruiden in gemogen, ze waren wat flauw. En ik had alleen maar belegen kaas in huis, dus echt lekker smelten deed het binnenste niet. Maar dan nog... Zeer goed geslaagd, en zeker voor herhaling vatbaar.

Het paneerlaagje bleef er ook mooi omheen! Ik wist niet op hoeveel graden ze moesten, dus heb ze op 160 graden gedaan. In onze nieuwe frituurpan(netje)

• 11 maanden later ...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Wat leuk, ik zie zojuist het berichtje van de wortelkroketten weer terug.

Zelf heb ik ze sinds eind vorig jaar niet meer gemaakt, het 'geklieder' van Jorieke staat mij ook nog helder voor ogen, maar de smaak was goed.

We hebben nog veel wortelen in de vriezer en hier ga ik binnenkort wat wortelkroketten mee maken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...