Geplaatst: 21 april 20214 j Goedemorgen, Ik heb de afgelopen mijn koolplantjes in de tuin gezet, onder een mooi bouwwerksel van insectengaas. Echter gaan er elke nacht een aantal plantjes dood. Ik vind dat het plantje uitgedroogd terug en de het steeltje is dan "afgebroken". Het lijkt erop dat deze worden afgeknaagd. Vogels kunnen er niet bij, er liggen slakkenkorrels... wat nu? Kan iemand mij helpen? 21 april 20214 j aangepast door Sebastiaan_1
Geplaatst: 21 april 20214 j Wat voor hulp wil je? Moeten we op wacht zitten, of wil je nieuwe plantjes? Als er niets bij kan zouden het ook emelten of aardrupsen kunnen zijn. 21 april 20214 j aangepast door Patrijs De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 21 april 20214 j Auteur Wat zou hier de boosdoener kunnen zijn? Ik ga er vanuit dat een bepaald dier is die de planten stengels doorbijten
Geplaatst: 21 april 20214 j Engerling - Wikipedia Aardrups - Wikipedia En er zijn meer opties...... Veenmol - Wikipedia Naaktslakken - Wikipedia De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 21 april 20214 j Als je iets graaft, kom je dan een beestje tegen? Een engerling bijv. zou er echt pal onder moeten zitten, die eet de wortels. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 april 20214 j Het kan ook de koolvlieg zijn. Als je al larven van de koolvlieg in de grond hebt, dan kunnen ze feesten op je jonge plantjes en het insectengaas is dan eerder een feesttent dan een barrière. Heb je foto's van je van de weggekwijnde plantjes? @Sebastiaan_1? Die kunnen veel zeggen.
Geplaatst: 21 april 20214 j Door de koolvliegmade gaat het plantje alleen niet in 1 nacht van goed naar slap/dood. Maar misschien hingen ze dan al even wat slapper? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 25 april 20214 j Kan 'omvalziekte' zijn. Is een vorm van Botrytis (schimmelziekte). Ontstaat vooral door te natte potgrond en slechte ventilatie. Het kan zeer goed zijn dat de onzichtbare schimmel al in de zaailingen hebben gezeten voordat jij die uitplantte. Veel potgrond en ook compost is weinig geschikt als zaaigrond omdat die vaak te veel water vasthoudt. Als je dan ook nog zo'n afgesloten zaaibak gebruikt dan ligt de omvalziekte op de loer.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.