Bearded johnie Geplaatst: 2 mei 2021 Geplaatst: 2 mei 2021 op het land van m'n vader welke ik op dit moment een beetje probeer bij te houden staat ook dit gedeelte een aantal kleine fruitboompjes, met op de bodem onkruid, aangezien er nog veel meer ander werk te doen is, vroeg ik mezelf af of ik dit onkruid gewoon kan laten staan,of dat het toch beter is dat het verwijderd word Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 mei 2021 Geplaatst: 2 mei 2021 Ik zou er een pak gemaaid gras of houtsnippers bovenop gooien. Wat onkruid is niet erg, maar als het gaat bloeien en uitzaaien dan heb je er in de rest van de tuin ook weer last van. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
harms1 Geplaatst: 2 mei 2021 Geplaatst: 2 mei 2021 Ik sluit me aan bij het commentaar van jorieke, maar ik vind persoonlijk de boompjes nogal dicht op elkaar staan? Of lijkt dat maar zo?Groetjes van Remco. Quote
Bearded johnie Geplaatst: 2 mei 2021 Auteur Geplaatst: 2 mei 2021 Ja inderdaad veel te dicht op elkaar, maar staan al jaren zo, stonden oorspronkelijk 2 boompjes in maar mijn vader ziet dan wel eens een afgedankt boompje op de afvalhoop leggen of krijgt er 1 aangeboden van iemand (mijn vader slaat alleen vliegen af) zodoende is het een soort weestuintje geworden 4 Quote
weknow Geplaatst: 2 mei 2021 Geplaatst: 2 mei 2021 Of begroeiing van de bodem gewenst is of juist niet is vooral afhankelijk van onderstam en vruchtbaarheid van de bodem. Hier de vuistregels. 1. Een zwakgroeiende onderstam verdraagt concurrentie van andere begroeiing vaak slecht. Dus wat (foutief!) "laagstam" genoemd wordt (beter en veel duidelijker is het een boom op een zwakgroeiende onderstam te noemen!) geef je best een weinig begroeide zone rondom. Bij fruitbomen op sterker groeiende onderstam mag de bodem rondom de stam wel begroeid zijn. 2. Iets soortgelijks geldt voor de voedzaamheid die een bodem van nature heeft. Een arme zanderige grond wordt - zelfs met veel compost niet en zeker niet met mest (dat is zo weg!) echt heel vruchtbaar. Hoe minder vruchtbaar een bodem, hoe moeilijker een fruitboom het heeft om goed te groeien en hoe meer last die heeft van conurrentie van andere begroeiing. Daarnaast maakt het uit waarmee je de bodem laat begroeiien eventueel: 3. Een gedekte bodem met organisch materiaal, bij fruitbomen liefst vooral koolstofrijk spul zoals herfstblad of gehakseld hout, is voor alle fruitbomen goed. Voeding mag heel matig zijn. Compost volstaat in principe en kan ook als mulch. Op van nature vruchtbare bodems dun laagje af en toe op kruincirkel. Op arme grond wat meer (grond zelf houdt weinig vast!!) Mulchen met veel gras of hooi en dergelijke is al veel meer voedselrijk bij vertering en op armere grond wel een aanvulling. 4. Er zijn wat plantensoorten die wel vrij goed gaan ook rondom vruchtbomen en weinig tot niet concurreren. Vaste alliums bijvoorbeeld. Klavers of niet te diep wortelende bodembedekkers als hondsdraf, bosaardbei e.d. kunnen ook een vaste mulchlaag zijn met eenzelfde werking. Je kunt ook denken aan bijvoorbeeld lieve vrouwenbedstro, daslook, laagblijvende smeerwortelsoorten, winterpostelein enz. Niet eetbaar, maar wel zeer aantrekkelijk om te zien (verdwijnt in zomer) en voor allerlei bijen heel aantrekkelijk vind ik ook bijvoorbeeld spiegeleitjes. Tips voor aanpak: In bovenstaand stukje op foto zou ik zeker af en toe eens schoffelen. Kleine moeite en wat je schoffelt is meteen een verzorging van de bodem. Laat je dit gaan, dan is er over een aantal weken tot 50 a 80 cm. een begroeiing die moeilijk meer in de hand is te houden. Even schoffelen en dan nu bodem bedekken met gehakseld hout of een paar zakken boomschors helpt je fruitbomen (die zo te zien dit jaar toch wat zorg gaan nodig hebben...groeien nu wel heel vol en stakerig en laten te weinig licht in vruchten komen.....) en daarmee voorkom je veel extra werk vanaf over enkele weken. Ik sluit me wat dat betreft aan bij de adviezen die ook anderen al gaven1 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.