Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vorige week hebben we verschillende dingen geplant op m'n vaders land,waaronder bloemkool en tomaat, nu zagen we tot onze schrik dat de bloemkool aangevreten is, en bij de tomaat is het blad  geel geworden , kan het nog goedkomen of moeten er nieuwe plantjes gekocht worden ?20210508_094155.thumb.jpg.3a7ec5833ab80c7e290bd09de72e2c18.jpg20210508_094205.thumb.jpg.c031bed365bf4c2425608893f17c8ac7.jpg

Geplaatst: (aangepast)

zoals @Jorieke123 zegt, de kool beschermen tegen vogelvraat, de tomaat heeft het extra moeilijk teveel zonlicht ineens overdag (zonnebrand) en lage temperaturen. Ze gaan er beiden wel doorkomen, dus de kolen een beetje beschermen, de tomaten lijken me gekocht en uit een kas te komen, niet te nat houden en ze komen er ook wel. Beschadiging op het linkse blad  staat me wel niet aan, hou dat even in het oog en verwijder dat best voor de zekerheid. 

edit: vlekken zijn cirkelvormig  met donkerbruine rand

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Te vroeg buiten gezet. Gekochte planten moeten ook afgehard worden, die komen meestal uit een kas en zijn de volle grond buiten niet gewend.

De kool beschermen, zodat het hart er niet uitgevroten wordt. Dan kun je de plant namelijk wel afschrijven. De tomaat zou je eigenlijk ook beter kunnen uitgraven en per dag rustig laten wennen aan het licht en de temperatuur. Dus 's nachts binnenhalen. Na IJsheiligen kunnen ze wel de volle grond in en dan zijn ze ook wel gewend. Weet niet welk soort het is, maar tomaten kunnen het beste onder een afdak geteeld worden.

De tomaten terug uitgraven gaat niet veel meer doen voor gewenning dat is te laat en  de komende dagen gaan nachten en dagen sowieso gematigd zijn (behalve hier morgen de zomerdag dan), waar ik meer schrik voor heb is dit :

Naamloos.thumb.png.44f16981a3f40b9e4bdcf34d2e13983e.png

Dat is de aardappelziekte of onder veel andere namen bekend, dus eigenlijk zo snel mogelijk verwijderen dat.

aangepast door redzebra

Even een stukje van Wikipedia voor het gemak:

Weeuwenteelt

Bij deze teeltwijze wordt begin oktober gezaaid en zodra het eerste ware blaadje zichtbaar is verspeend in bloempotten van 10 cm doorsnede onder platglas. Hoe groter de pot des te minder kans op te vroege koolvorming, boren genoemd, in het voorjaar. De hele winter worden ze vorstvrij gehouden door noppenfolie en/of rietmatten en bij zeer strenge vorst ook nog met dubbele ramen platglas. Half maart tot half april worden ze buiten uitgepoot.

Van een andere site:

Het vroegtijdig uitgroeien van de kool bij bloemkool (“boren”) door gebrek aan voldoende blad komt ook soms voor bij de vroege teelten. Wat is de oorzaak van deze problemen? Na de winter is er heel wat stikstof van het vorig groeijaar uit de grond gespoeld.

aangepast door Patrijs

was ook even aan het opzoeken, dus "boren"  omwille van te weinig blad of stress, wist wel dat het kon maar had hier de term nog niet gehoord, ook nog geen weeuwenteelt  geprobeerd :)  

aangepast door redzebra
Geplaatst:
1 hour ago, Bearded johnie said:

jullie denken dat het is aangevreten door vogels

Nee, niet door vogels lijkt mij. Bij mij gaat kool altijd aan rupsen ten onder, maar het is te vroeg in het seizoen daarvoor. Slakken? 

Geplaatst:

ik vrees toch vogels, maar een combinatie kan ook altijd met naaktslakken.  voor rupsen was het nog iets te koud  maar die komen ook nog .

• Like 1
Geplaatst:

kwam vanmorgen vroeg op het land ,al mijn andijve waren de slakken aan het opeten , ik ben toe  eerst naaktslakken gaan rapen , een dikke honderd heb ik er toch wel gepakt en elders losgelaten (buiten het complex uiteraard!) nu moet ik toch maar iets gaan verzinnen tegen de slakken

Geplaatst:

ja, vreselijk, hier ook een boel slakken

ik leg planken en keer die 's morgens om en loop er overheen, alleen oppassen voor uitglijden 😁

(tuinbuuv vindt het maar niks, die verzamelt de slakken en zet ze elders uit;

ik denk: elk grondje krijgt de slakken die t verdient, als je er bij plant worden ze toch ziek/opgegeten

ze wil die van mij niet hebben trouwens )

Geplaatst:

onze bloemkooltjes in de kas zijn boorders geworden, leuk om naar te kijken, dat wel

volgende ronde mag buiten spelen onder gaas

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

de tomaten planten die ik op jullie advies👍 gered heb en binnen in potten had gezet ,zijn het goed gaan doen .

deze zes heb ik verzorgd en een groter stokje erbij gezet, ze zien er keurig uit,

ze staan nu in 6 liter potten dus daar moeten ze op een gegeven moment uit heb ik begrepen , kunnen ze voorlopig nog in pot blijven ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...