ronaldnr1 Geplaatst: 14 mei 2021 Geplaatst: 14 mei 2021 Goedenavond, ik heb wederom een vraagje en nu over onze perenboompjes. Hier beginnen zich de eerste peren trosjes aan te vormen. Het zijn conference en beurte Alexander Lucas en ze komen van een plantage in Zeewolde. Hoe oud ze zijn weet ik niet. Ze waren 3 meter hoog en heb ze teruggesnoeid naar 2 meter zodat ze in de auto pasten . Ze zijn in december geplant. Er zitten circa 25 van deze trosjes aan van 5-10 peertjes. volgens mij veel te veel voor een net geplante boom. Hoeveel peren mogen er maximaal aan een dergelijk boompje zitten? Is daar een stelregel voor? groetjes, Ronald Quote
rorror Geplaatst: 14 mei 2021 Geplaatst: 14 mei 2021 Heb in een boek gelezen, dat je ongeveer 35bladeren per peer nodig hebt. Aangezien de boom net neerzet is, kan die nog beter zijn energie aan wortelgestel en gezondheid steken. Dus flink uitdunnen, en kijken of je 1 peer per gesteltak kan overhouden (geen idee hoeveel gezond blad er aan zit natuurlijk). Dan zou ik kiezen voor het laagste bloempje aan de tak, zodat het gewicht dicht bij de stam zit. Zodat de peer niet aan het uiteinde van de tak zit, wat anders de tak te ver doet doorzakken, dit als de gesteltakken nog niet dik genoeg zijn om de peren goed te dragen. Gestel takken wil je op ongeveer 45graden omhoog gericht hebben. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
RobO Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 maar er zullen wsnlk wel een hoop peertjes vanzelf afvallen lijkt me beter te wachten met afplukken tot na de junival 1 1 Quote
simonvb Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 Ik zou wachten tot na de natuurlijke rui in juni. Daarna zou ik op gevoel ook de meeste vruchtbeginsels weg plukken. 1 Quote
tielse flipje Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 Klopt, met de junirui zal de peer zelf nog veel vruchtjes afstoten. Dan kun je nog even kijken. Bij het dunnen wel de steeltjes laten zitten, anders heb je volgend jaar minder oogst. 1 2 Quote
ronaldnr1 Geplaatst: 15 mei 2021 Auteur Geplaatst: 15 mei 2021 Dank @rorror, @RobO, @simonvb en @tielse flipje voor jullie snelle en nuttig reacties. Ik wacht het rustig af en na de juni rui kijken wat er over is. Quote
harms1 Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 Ja, dat is mijn ervaring ook...de meesten zullen er vanzelf afvallen Quote
RobO Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 Op 15-5-2021 om 09:01, tielse flipje zei: Bij het dunnen wel de steeltjes laten zitten, anders heb je volgend jaar minder oogst. he, wist ik niet, weet jij waarom dat is? Quote
tielse flipje Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 Als je de vruchtzetel beschadigd heb je daar volgend jaar geen bloesem. Quote
rorror Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 2 uren geleden, tielse flipje zei: vruchtzetel kan je op een foto laten zien wat je daarmee bedoelt? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Bertus Geplaatst: 16 mei 2021 Geplaatst: 16 mei 2021 Vruchtzetel? .... Vroeg ik me ook al af, op internet vond ik bijgaande site ... wel leerzaam: http://www.pari-daeza.nl/snoeien-begrippen.htm Quote
tielse flipje Geplaatst: 16 mei 2021 Geplaatst: 16 mei 2021 Eigenlijk gaat het om het beschadigen van het beursje. Een vruchtzetel is een zeer korte tak met daarop sporen (een heel kort vruchttwijgje met een gemengde knop), bloemknoppen en vruchttwijgen. Een soort hertengewei dus. Bij mijn Nashipeer ziet de vruchtzetel er op dit moment zo uit; Aan de donkere, sponsachtige verdikkingen zaten de vruchten van vorig jaar. Dit zijn de beursjes of vruchtklieren. Op de beurs zitten twee knoppen, die zich kunnen ontwikkelen tot bloemknop en/of kort vruchtwijgje. Je ziet dat de bloemknop uitgelopen is, er ontstaan vruchten op een nieuwe beurs. Korte vruchttwijgen geven de mooiste vruchten. Als de beurs dus beschadigd wordt, bijvoorbeeld bij het dunnen, heb je het volgende jaar op die plaats geen oogst. 1 Quote
rorror Geplaatst: 16 mei 2021 Geplaatst: 16 mei 2021 Ok, kort gezegd het puntje van de steel bevat de aanzet voor volgend jaar. Als de vruchttakken aan de gestel takken telang worden, dan neem je deze toch wel weg tot aan het gesteltak. Er vanuit gaande dat de gesteltak weer nieuwe scheuten hebben gemaakt die de plaats van die vruchttak kan in nemen? Rood omcircled, vorigjaar bloemen? Hoort dat stukje er onder er ook nog bij, of is die van het jaar ervoor? Rode lijntjes zijn hoe je de vruchten moet weghalen. Groene topje er in, is dan de vruchtzetel voor volgend jaar? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
tielse flipje Geplaatst: 16 mei 2021 Geplaatst: 16 mei 2021 Klopt helemaal. Onder rode cirkel is van het jaar daarvoor en groene topje is beurs van volgend jaar. 2 Quote
ronaldnr1 Geplaatst: 3 juni 2021 Auteur Geplaatst: 3 juni 2021 De "junirui" is inmiddels in volle gang. ik denk dat de helft van de peertjes er is afgevallen. Nogmaals dank voor jullie waardevolle reacties. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.