Geplaatst: 25 december 201113 j Oke ik snap wat je bedoeld, dat is ook leuk om te proberen, ga ik doen Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 29 januari 201213 j In mijn zoektocht naar de lekkerste kruisbes,.. uit m'n jeugd weet ik nog dat naarmate ze steeds rijper werden je haast door de bessen heen kon kijken, doorzichtige goudgele rode kleur hadden wow,.. die dingen waren lekker! Hadden wel stekels. We lieten ze extra lang hangen. Welk (huidig) vernieuwd ? soortje komt een beetje in de buurt van mijn herinneringen?Iemand die me een beetje begrijpt wat ik zoek, zou ik willen vragen me op weg te helpen.Plantje/ stek?
Geplaatst: 29 januari 201213 j Auteur Mmm... hier hetzelfde. Hinnonmaki Gul en Rod ( gele en rode ) vind ik erg lekker, van de soortjes die goed verkrijgbaar zijn. Maar ik weet ook dat de engelse kruisingen ( meer amateurtraditie op dat vlak ) de lekkerste hebben. De engelsen houden grote namen uit het verleden in ere en in stand. Hier in ons land moet het allemaal vooral meeldauw resistent of zo resistent mogelijk zijn. Een aantal ook te proeven gehad. Heb echter zelf geen soortjes daarvan. Wie wel 'in Nederland niet gangbare ' soortjes heeft, ik hou me strek aanbevolen ook. Ik kom ze wel halen. Een misser in mijn denken en herinnering zou ook kunnen zijn , dat ik me die kruisbessen ook herinner, maar dat die herinnering door tal van andere zaken gekleurd zijn: De zomer waarin ze groeiden ? Het tijdstip van plukken op de dag ( pluk ze aan het eind van de middag ) De staat van rijpheid ( laat ze inderdaad wat langer hangen; wel handig van de kruisbes, die gaat niet snel achteruit in smaak als je hem laat hangen , eerder het omgekeerde ( kom daar bij een framboos of aardbei es om )) ps. Het dunnen van de vruchten die aan de struik hangen, 1x , liever nog 2x zelfs, komt de smaak van de overige vruchten zeer ten goede overigens. Evenals een zonnige standplaats en goede voeding, maar niet té.
Geplaatst: 31 januari 201213 j Ribes cynosbati, vindt ik leuk, heb je daar geen stekken van ? Plant is nog zeer klein, heb zelf enkele stekjes afgenomen om uitval door woelmuis/woelrat te voorkomen, ik ga de plant niet verder meer inkorten want dan krijg ik geen stekelige stekelbessen (bessen zijn ook gestekeld) erg veel sierwaarde en idd familieresistant maar wel een gemeen klein besje! wat ik me afvraag is of mijn geheugen door de jaren 'gekleurd' is geraakt...wat smaakten die kruisbessen vroeger heerlijk!tot de dag van vandaag heb ik nog geen enkele kruisbes gevonden met dezelfde enorme grote smaakvolle bessen...
Geplaatst: 31 januari 201213 j Ribes cynosbati, vindt ik leuk, heb je daar geen stekken van ? Plant is nog zeer klein, heb zelf enkele stekjes afgenomen om uitval door woelmuis/woelrat te voorkomen, ik ga de plant niet verder meer inkorten want dan krijg ik geen stekelige stekelbessen (bessen zijn ook gestekeld) erg veel sierwaarde en idd familieresistant maar wel een gemeen klein besje! wat ik me afvraag is of mijn geheugen door de jaren 'gekleurd' is geraakt...wat smaakten die kruisbessen vroeger heerlijk!tot de dag van vandaag heb ik nog geen enkele kruisbes gevonden met dezelfde enorme grote smaakvolle bessen... 'Martlet' al eens geprobeerd? Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Geplaatst: 31 januari 201213 j martlet dit jaar geplant, volgend jaar hopelijk lekkere bessen. Ik mijn kindertijd hadden we stekelbessen , zo groot als een kippenei , rood , superlekker.Zie je hier nergens meer in de winkel.Heb daar eens naar gevraagd , het zou Winham's Industry ofzo geweest zijn , en dat zou maar te kweken zijn als je elke week vergif spuit. Martlet , pax ,captivator en worchester bijgeplant dit jaar , had al hinonmaki , mucurines , rokula en rolonda maar was wat ontgoocheld in die soorten. Rokula vind ik de beste van smaak , maar klein.
Geplaatst: 31 januari 201213 j waar kan ik de martlet kopen? Ik heb mijn plant in de proeftuin gekocht. Is trouwens één van de vier soorten die hij aanraadt (op de > 30 soorten die hij in zijn assortiment heeft). Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Geplaatst: 31 januari 201213 j Auteur Ik ben nooit bij De Proeftuin geweest, en ik ken ook de Martlet niet. Ga ik een x heen , en ga er achteraan, Zeker. Nederland, en ik heb dat al eens eerder hier ergens gezegd, kruist vooral met het oog op produktie, maat, resistentie dan wel stekelloosheid ( net zoiets raars als bij bramen : bramen zonder stekels. Nog geen braam mogen proeven die met de smaak in de buurt komt van de 'stekels hebbende ) )Maar goed, dan heb ik het over smaak. En waar eindigt een discussie, of gaat een discussie heen , die over smaak gaat; boeiend , maar gaat nergens heen. Zelf proeven dus.De Hinnonmaki, de rode en de gele, vind ik zelf heerlijk. Natuurlijk zijn daar meer factoren van invloed; ook reeds eerder opgesomt. Subjectiviteit en "the eye of the beholder "( dan wel tong ) is dan niet de geringste factor.Winham Industry is heeerlijk, ik had er toegang toe, nu niet meer, en kan er geen stekken van nemen meer. Helaas. Die zieke maar superstruik moet ik nog zien te bemachtigen ja.Ik ga zeker bij de proeftuin es langs. Misschien wil er wel een clubje van het forum, echte fanaten, een x samen, richting juli / eind juli / aug. ? vragen we een proeverij aan. En gelijk wat stekken oid.
Geplaatst: 1 februari 201213 j @Bit: Proeftuin organiseert ieder jaar proeftuindagen. Ik dacht dat dat het tweede week-end van juli was. Dan kan je bessen gaan proeven. Stuur hem eens een mail, 't zou goed kunnen dat hij wel Winham Industry heeft. In ieder geval is die plant makkelijk te verkrijgen in Engeland (google eens op "Winham Gooseberry price") Zo heb ik mijn braamstruiken ook in Engeland aangeschaft, en een aantal 'nieuwe', nog maar pas geïntroduceerde variëteiten geplant die in testpanels erg goed scoren. Ik heb er dit jaar te weinig bessen van kunnen eten om er al een oordeel over te vellen (onder meer Loch Tay en Loch Maree, twee afstammelingen van Loch Ness). En ik vrees dat ik twee van deze variëteiten kwijt ben door woelmuizen/ratten deze winter... Ik hoop er volgend jaar meer over te kunnen vertellen Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Geplaatst: 1 februari 201213 j jammer....zomergem is me nét wat te ver hier vandaan... Eva kom jij nooit bij de kwekerijen van Kleefstra, dat is toch beetje jouw regio ? Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 1 februari 201213 j @Bit: Ikzelf heb LochNess staan , wat mijn smaak betreft komt hij aardig in de buurt van de originele wilde braambes.Voor mij is dit de beste stekelloze braam die ik gevonden heb tot nu toe.
Geplaatst: 1 februari 201213 j @Bit: Ikzelf heb LochNess staan , wat mijn smaak betreft komt hij aardig in de buurt van de originele wilde braambes.Voor mij is dit de beste stekelloze braam die ik gevonden heb tot nu toe.Mag van mij wel iets aromatischer, maar ik ben zo'n gek die z'n bramen ook liever iets te zuur heeft Maja, misschien moet je ook eens bedford giant proberen. Is nog groter en nog zoeter Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 1 februari 201213 j jammer....zomergem is me nét wat te ver hier vandaan... Eva kom jij nooit bij de kwekerijen van Kleefstra, dat is toch beetje jouw regio ? nog nooit van gehoord!heel erg bedankt Hans!ik ga er binnenkort zeker naartoe!
Geplaatst: 2 februari 201213 j Nou Eva wil jij dan voor mij blik werpen op hun vijgen assortiment, ik wil nog steeds graag bij hunonbewortelde stekken/takken kopen ervan, maar online zijn hun niet zo sterk met duidelijk afspraak erover, dat is erg jammer.Ik zou op hun site voor je gaat hun assortimentlijsten bekijken, ben ik van onder indruk, echt leuke interesante dingen. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 3 februari 201213 j jaaa, had ik al gekeken... zodra die vorst rommel weer voorbij is ga ik zeker kijken.ik neem een stuk papier en pen mee voor jou, hoop met leuke info terug te komen
Geplaatst: 3 februari 201213 j Wij wouden ook wat bij Kleefstra bestellen, maar ze bleken veel niet op voorraad te hebben. Dus als je iets wilt wel even van te voren een e-mail sturen of het op voorraad is.
Geplaatst: 3 februari 201213 j Herkenbaar... is bij veel kwekers zo. Hoeveel kwekers wel niet zeggen dat ze roze aalbessen hebben, maar als je ze dan besteld... Dan maar zelf kweken Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 3 februari 201213 j Dennis ze hebben twee bedrijven een nieuwe en oude, mischien dat op de oude wel het assortiment is. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 3 februari 201213 j Site zal gewoon 1 zijn er is een bedrijf in Vlaardingen en in Sumar (Friesland) volgens mij is de laaste de nieuwste. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 4 februari 201213 j Auteur Kruisbes 'Winham's Industry' in bestelling ( Ierland )ik blij. Dank jullie wel.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.