Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ben op zoek naar paar kruisbessoortjes en kwam deze site tegen. Kan best zijn dat jullie de site al kennen ? Ook mooi vanwege alle links en doorverwijzingen die daar te vinden zijn.

http://www.kruisbes.nl

Posted

Wat een leuke site met veel recepten. Wist niet dat er zoveel mee kon maken.

Maar ja vroeger kwamen ze ook niet verder dan de uitgang van de moestuin.

Hadden m'n broers en ik ze allemaal al opgesnoept

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Posted

hier staan 3 grote rode bessen struiken

de eerste 2 jaar werd er van geplukt ook door de kinderen

nu ze staan nu maar te staan .....moet toch eens weer jam maken komende zomer van die wimelen

Posted

dat is één ding die er zeker nog komt voor volgend seizoen....een mooie rode kruisbes. zoeen zoals in mijn jeugd....*zwijmel*

Posted
dat is één ding die er zeker nog komt voor volgend seizoen....een mooie rode kruisbes. zoeen zoals in mijn jeugd....*zwijmel*

neem er niet zomaar een rooie. De verschillen in smaak zijn tegenwoordig nogal groot en lang niet allemaal echt zo lekker.

Posted

neem er niet zomaar een rooie. De verschillen in smaak zijn tegenwoordig nogal groot en lang niet allemaal echt zo lekker.

En ziekteresistentie is echt iets om op te letten bij kruisbessen. Je wilt geen kruisbes die gevoelig is voor kruisbessenmeeldauw in je tuin!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Posted

Ze zijn in iedergeval heel lekker vindt ik, ik eet ze zo graag maar ook jam ervan.

Ik wil ooit nog zelf ze op stam enten dat lijkt me gaaf van die soort boompjes ipv struikjes.

Players only love you when they're playing.

Posted

'Hinnonmäen Punainen' (syn. Hinnonmaki Red')

zo van google geplukt. Die naam schrijf ik nooit goed. Ik vind m lekker, heeft de naam van behoorlijke resistentie, maar ook echt nog nooit iets van meeldauw gezien ( heb in Fr maar 3 struikjes van deze hoor )

wel zo lang mogelijk wachten met plukken, dan wint ie heel veel aan smaak. ( pluk = laat: eind juli - midden augustus ( vakantie ? ))

Posted

Van groen en rood heb ik wel stek Eva, kruisbes hoef je enkel nu tak in grond te steken en hij worteld is makkelijkste bes om te stekken.

Van beide weet ik ras niet maar nooit meeldauw in.

Posted

ik heb zelf ook nog nooit meeldauw in m'n kruisbessen gehad...ik heb 2 groene van onbekend merk

ik bespuit al mijn plantjes tegen meeldauw met heermoesthee, is het toch nog ergens goed voor

maar ik kom dan maar weer bij jou zeuren Hans!

Posted

zo van google geplukt. Die naam schrijf ik nooit goed. Ik vind m lekker, heeft de naam van behoorlijke resistentie, maar ook echt nog nooit iets van meeldauw gezien ( heb in Fr maar 3 struikjes van deze hoor )

wel zo lang mogelijk wachten met plukken, dan wint ie heel veel aan smaak. ( pluk = laat: eind juli - midden augustus ( vakantie ? ))

deze soort staat ook op de site die Frank net aanbeveelt....

lijkt me wél een interessante soort, alleen dat lang laten zitten wordt een probleem.

mijn familie komt rond die tijd verbazend vaak op bezoek. en dan zijn mijn kruisbessen foetsie...

dat is ook waarom ik een heel stel struikjes wil hebben! misschien blijft er dan eens wat voor mij over

Posted

deze soort staat ook op de site die Frank net aanbeveelt....

lijkt me wél een interessante soort, alleen dat lang laten zitten wordt een probleem.

mijn familie komt rond die tijd verbazend vaak op bezoek. en dan zijn mijn kruisbessen foetsie...

dat is ook waarom ik een heel stel struikjes wil hebben! misschien blijft er dan eens wat voor mij over

Dan moet je variëteiten zetten met stevigere stekels. En de planten opkweken in struik ipv van haag.

Ik heb hier een botanische Ribes staan (Ribes cynosbati) en daar staan enorme doornen op . Zelfs op de bessen

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Posted
Ribes cynosbati, vindt ik leuk, heb je daar geen stekken van ?

Plant is nog zeer klein, heb zelf enkele stekjes afgenomen om uitval door woelmuis/woelrat te voorkomen, ik ga de plant niet verder meer inkorten want dan krijg ik geen stekelige stekelbessen (bessen zijn ook gestekeld)

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Posted

Kan ik me voorstellen, ik ga hem denk ik wel nemen ik vindt hem apart, was mij nog niet opgevallen.

Posted
Ik wil ooit nog zelf ze op stam enten dat lijkt me gaaf van die soort boompjes ipv struikjes.

Dat op stam laten groeien kan ook zonder te enten Hans. Dat is mij in ieder geval gelukt met twee rode kruisbessen die ik een jaar of vier geleden vanuit stek opkweekte en daarna ieder jaar verder opsnoeide. Je moet ze vanaf het begin dan wel goed aanbinden en om de plantgroei te bevorderen heb ik de eerste jaren alle aangezette vruchtjes in een vroeg stadium verwijderd. Dit jaar heb ik voor het eerst de bessen met rust gelaten en geoogst.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --