Mellie Geplaatst: 28 december 2019 Geplaatst: 28 december 2019 En toen was het 28 dec... natuurlijk de hele week 10+ graden en vandaag in de -1.... Ik had zulke koude voeten, niet normaal. Maar dat kwam later uiteraard. In den beginne was ik bezig met kalkoenen gevangen. Blinde paniek zodra je de kas in gaat. Ze zijn zo wild, echt zielig gewoon. De kippen waren ook niet tam, maar die maakten er niet zo’n potje van. Inmiddels wel, want goed voorbeeld doet natuurlijk volgen. Kalkoenen compleet overstuur zodra de deur van de kas open is en je binnen wil. Flapperdeflap, hoppaaaa; 1 ruit van de kas er uit gepanieksprongen... zo zielig. Ruitje niet kapot gelukkig, maar wat een kracht van die beesten joh. Het proces zelf was een stuk makkelijker. De man heeft een soort van pion aan een houten balk vastgeschroefd. De kalkoen ging erin, paps zei bismillah en de kop ging er af. De eerste heeft mijn vader gedaan. De tweede ik. Het ging bijzonder rap en zonder wroeging. Toen waren de kippen aan de beurt. Die had ik eigenlijk nog wel even willen laten lopen, maar aangezien we bezig waren en we er vooraf enigszins tegenop zagen, leek het handiger alles in een X te doen. En zo geschiedde. De kalkoenen geplukt in een 65 graden bad. Is mijn melkpan van 21 liter. Dat ging net. Kalkoenen waren schoon 2350 gram en 2000 gram. 2500 gr was het streefgewicht, maar daarvoor waren ze nog te jong. Lekker mals zullen we maar zeggen. Na de kalkoenen vielen de kippen me reuze mee. Die hebben we wel gevild overigens. Zo veel makkelijker zeg en wij mogen dan wel dol zij op dat velletje, het was me toch echt te veel werk. Mijn vader heeft er 2 geslacht en gevild en de andere 2 ik. Mooie vetlaag, zag er uitstekend uit. Ik ben er heel blij mee. Volgend jaar weer. Ik weet niet of ik er dan kalkoenen bij wil, want die flatsen zo veel meer. De kas stonk nu, terwijl dat zonder kalkoenen niet zo was. Alles gevaccumeerd (hoe je dat ook moge spellen) en de vriezer in. 1 kalkoen en kip naar mijn ouders. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 december 2019 Geplaatst: 28 december 2019 Mooi dat je hulp had, en dat het zo vlot ging! Nu nog benieuwd naar de smaak! Jammer dat ze zo paniekerig waren, zeker in zo'n glazen kas! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 28 december 2019 Geplaatst: 28 december 2019 Goh ja, wat Joriek schrijft! Dat zelfs een ruitje eruit ging joh. Wel raar trouwens, onze kalkoentjes waren juist super tam. Misschien omdat we ze al vanaf kuiken hadden? Wel helemaal eens met dat flatsen. Viezigheid! Daar kunnen de kipjes niet tegenop krabben hoor. Enfin, strooi lekker wat droog blad en je bent het zo weer kwijt. Fijn dat het slachten je zo goed af ging. Ik denk dat wij morgen een rondje kip doen. Die gewichten, waren die schoon: zonder veren en ingewanden en kop en poten? Zal de kippen morgen ook es wegen. Degenen die we even een tikkie geven dan. De rest mag nog even door scharrelen. Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 28 december 2019 Geplaatst: 28 december 2019 Deze kalkoenen liepen buiten bij een boer en waren niet om te knuffelen. Ze kregen gewoon voer. Het vangen was toen al de hel. Absoluut niet tam die beestjes... Echt superfijn dat mijn vader wilde helpen! Vond het heel spannend allemaal, maar ging zo ontzettend snel joh. De kippen waren met 2 minuutjes ofzo klaar. Zo bizar rap, dat had ik niet verwacht. Ik kan me alleen niet voorstellen dat ik toen ik klein was geholpen heb met het slachten van een koe... knettergek. Maar dat even een totaal ander gedachtensprongetje. Gewichten zijn van helemaal schoongemaakte kalkoenen zonder poten en nek. De kipjes waren allevier 700+ gram per stuk, ook helemaal schoon. Maar prachtig vlees en heel mooi vet. Ik heb geen foto’s verder, want zat midden in het proces, maar de man heeft wel wat gemaakt. Zal eens kijken hoe florissant die zijn en nog posten als er wat bruikbaars tussen zit. Ik heb trouwens overal gezocht naar plastic schorten tegen het bloed. Nergens gevonden uiteraard. Ik heb uiteindelijk een vinyl tafelkleed gekocht en daar 4 schorten uit geknipt (gewoon omdat het zo was gevouwen, niet per se omdat ik er 4 nodig had). Ook een aanrader. Heel simpel naaiwwerkje en erg veel plezier van gehad. Lekker lang, want de spatten zaten vooral onderop. Mijn vader heeft die van hem zelf meegenomen, zo blij was hij er mee. Ik ga hem vaker nodig hebben, want dit gebruik van de kas in het naseizoen is wel een blijvertje. Quote
Nasuada Geplaatst: 29 december 2019 Geplaatst: 29 december 2019 Wat mooi om dit samen met je vader te doen, ik begrijp uit je verhaal dat hij dit vroeger deed. Dus buiten dat het een bijzondere activiteit voor papa/ dochter is, heeft hij je waarschijnlijk ook wat handige dingetjes kunnen leren.Nu ben ik heel nieuwsgierig hoe je het vind smaken. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 29 december 2019 Geplaatst: 29 december 2019 Ja super bijzonder. Mijn vader komt ook hier slachten, in januari. Maar dan zodat ik het hèm kan leren. Hahaha Goed idee van het schort. Alleen kan ik zelfs niet simpel iets aan elkaar zetten met naald en draad, dus vrees dat ik mijn eierstruif-jas uit de machine gepeuterd heb (had nog niet gedraaid. Smeerpeuk ben ik!) en er net, met wat nieuwe vlekken weer terug in geduwd heb. Hier is vanochtend het bijltje gevallen voor drie van de vedergewichten: twee heren en 1 dame. De gewichten na 84 dagen: Zonder kop:Dame: 1.85Heer 1: 2.10(Heer 2 vergeten te wegen voordat ik em zijn jasje uittrok ) Helemaal schoon en zonder klauwen:Dame: 1.20Heer 1: 1.32Heer 2: 1.43 Alleen de filetjes en poten:Dame: 800Heer 1: 900Heer 2 gaat in zijn geheel de oven in, alwaar hij in een ovenzak gebraden wordt. Overigens maak ik van de schoongesneden karkassen, en de botten die na het braden over zijn vanavond plus nog wat varkensbotten, een super krachtige bottenbouillon. Die 36 uur op staat. Botjes zijn daarna super zacht en worden weer bij de kippen gegooid. Kunnen ze mooi nog wat calcium uit halen. Ofzo. En dan is t cirkeltje weer rond! Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 29 december 2019 Geplaatst: 29 december 2019 Hilarische foto Charly! En wat zijn ze lekker zwaar. Fijn zeg. Schort Ik heb het filmpje net gezien die de man heeft gemaakt en ik zie dat ik behoorlijk pips zag ik. Nou, gelukkig maar. Moet ook geen hobby worden om levende wezens de pan in te hakken. Ik ben blij dat ik het kan en gedaan heb en volgend jaar weer! Dan wil ik er meer en echte vleeskippen. Het gedoe heb je toch. Dan liever een kip wat lekker dik is nietwaar?! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 29 december 2019 Geplaatst: 29 december 2019 Complimenten voor dat schort Mellie, überhaupt dat je er 1 omknoopt ook Maar zeker zo compleet met zakje ook! Wauw. Hier nog nooit een schort gebruikt, we krijgen wel eens een spetter bloed op onze jas of (werk)broek ja, maar dat vinden we niet echt een probleem. Ja, liever niet natuurlijk. Maar we hakken de kop en hangen de kip dan in een snelle beweging van ons af, en zijn dus misschien wat minder in de splash-zone? Eenden met hun lange nekken willen nog wel eens wat verder sproeien... Mooi zo Charly, met die gewichten er ook bij! Hoe beviel het je? Jullie hebben er ondertussen al wel meer geslacht ja, dus weinig nieuws onder de zon. Misschien anders qua vet onder de huid enz.? Wel een bijzondere foto zo, een bloot kippenlijf liggend op die weegschaal. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 30 december 2019 Geplaatst: 30 december 2019 Wow, dat je dat zakje erop hebt gezien! Haha, er zat een zakdoek in, dus het was een héél handig zakje Ik had het geheel allemaal wat bloederiger verwacht vanwege het kuikentje wat ik uit zijn lijden had verlost. Maar dat beestje was goed ziek. Dat bloedde anders en het bloed zelf droogde heel raar op. Het was zo raar dik, net lever. Brrrr. Zie het weer voor me. Dus ik dacht daardoor dat we wel een fiks schort nodig zouden hebben. Niet dus, want het viel reuze mee. Beetje spetters op mijn klompen, meer niet. En de paal van de pion zit onder het bloed, maar dat lijkt me voor zich spreken. Quote
Nasuada Geplaatst: 1 januari 2020 Geplaatst: 1 januari 2020 Charly, wat snel! Vlees ziet er mooi uit, ik heb ze nu verplaats uit de een naar de kas en hang en heb nu wat spek/ reuzel toegevoegd aan hun menu ( had nog enorm veel potten reuzel staan) Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.