marjoleinvdh Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Ik ben me aan het verdiepen in hoe ik het beste kan composteren in mijn moestuin. Op mijn moestuincomplex wordt dat door niemand gedaan dus ik kan helaas niet even afkijken. Mijn plan is om een 3 stapssysteem te maken met 3 vakken van een vierkante meter. Als ik het goed begrijp gooi je in het eerste vak al je tuinafval en wissel je groen en bruin materiaal met elkaar af. Alleen kan ik me zo indenken dat je dan best veel bruin materiaal nodig gaat hebben, en aangezien dat vrijwel uitsluitend in de herfst te verkrijgen is zou het me logisch lijken om een voorraad aan te leggen. Maar dan is het misschien logischer om 4 bakken te maken? Hoe doen jullie dat? Quote
mdubbelm Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Ik heb ‘maar’ 2 bakken. In de zomer is er inderdaad niet zo veel ‘bruin’ materiaal voor handen, maar ik vind dat niet zo’n punt. Bruin betekent koolstofrijk. Smeerwortelblad voldoet daar ook aan. Wat je ook kunt doen, is je groene materiaal verzamelen en dan in de herfst, als er meer bruin materiaal beschikbaar is, je groene materiaal omzetten in de volgende bak en dan laagjes bruin ertussen werken. Het aanleggen van voorraad bruin kun je dan vanaf het najaar doen met blad, fijngeknipte takken, etc. 1 Quote
mdubbelm Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Ik doe zelf ook als bruine aanvulling vaak koffieprut, wcrollen en eierdozen in stukjes erdoor, en de bruine zakjes die ik van de markt voor mijn groente heb. Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 25 mei 2021 Auteur Geplaatst: 25 mei 2021 Thuis doe ik dat ook inderdaad, daar heb ik een vat staan, alleen op de moestuin heb ik dat niet voorhanden. Quote
RobO Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 ik denk dat 3 bakken een topidee is: bak 1 is voorraad bruin, kleine taksnippers bak 2 is in opbouw, daar meng je telkens groen en bruin in bak 3 is in rust want vol gemengd en verteert intussen groen bewaren lukt niet zo lang, dat wordt vanzelf bruin of zwart 1 Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 25 mei 2021 Auteur Geplaatst: 25 mei 2021 Enig idee hoe vaak en wanneer ik dan zou moeten omzetten? Quote
mdubbelm Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Als je omzet, dan komt er lucht bij en wordt de compostactiviteit weer groter. Maar als je het niet omzet composteert het ook, maar duurt het langer. Het ligt er dus een beetje aan hoe vaak je wil sporten, maar 1-2x per jaar is wel gebruikelijk. Bij mij meestal de momenten dat ik de goed verteerde compost uitrij over mijn tuin. Dan heb ik weer een bak leeg en zet ik de compost in wording om in de lege bak. En de bak die daarna leeg is, daar kan weer een nieuw hoop in worden opgebouwd. Quote
mdubbelm Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 4 hours ago, marjoleinvdh said: Thuis doe ik dat ook inderdaad, daar heb ik een vat staan, alleen op de moestuin heb ik dat niet voorhanden. Ah ik heb alleen een balkon, dus wij nemen het keukenafval van thuis ook mee naar de tuin. Quote
Patrijs Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Hoe groot is je tuin? Met een klein tuintje heb je vaak te weinig materiaal om te vercomposteren. Ik zie hier 100m2 tuintjes die erg weinig afval hebben. Houtachtig spul versnipper ik voor onder de bessen etc. Zelf gebruik ik veel paardenmest om groen mee om te zetten, dat gaat ook prima. Maar ook dat moet gehaald of gebracht worden, ik heb daar een klein aanhangwagentje voor. In de herfst is er vaak bladafval. Ik heb geen balkon zoals mdubbelm waar ik mijn keukenafval van af kan gooien maar neem het ook mee naar de tuin in een emmertje. Wel veel extra werk, en je moet gedisciplineerd zijn, soms zit er zuurdesem in of ander afval wat ongedierte aantrekt. Een trekkerlading mest werkt dan wat sneller en schoner. Veel werk, ook het omzetten, maar het levert heel veel op. Ik heb drie vakken van ruim een kuub elk, en soms maak ik van wat pallets nog een tijdelijk extra vak als ik ruimte te kort kom. Quote De moestuin van Patrijs
marjoleinvdh Geplaatst: 25 mei 2021 Auteur Geplaatst: 25 mei 2021 Mijn moestuin is 170 m2, ik weet niet of dat groot of klein is 😛 ik heb ook geen idee hoeveel afval ik kan verwachten, dit is mijn eerste jaar. Quote
Jane Doe Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Trommelskomposters kan ook, hier staan 2 grootste 2 kamers trommelcomposters en de JK5100 composter machine. Bevalt super goed met maandje bruikbare rijpe compost en de trommels nemen weinig plaats in. De dealer waar wij ze van hebben is hier on line, wie weet kan die info geven. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 170 M2 is wel redelijk groot, als het allemaal voor de groentes is kan je daar flink van eten. Lekker een grote bak maken of 2 zoals al gemeld en vullen. 3 lijkt mij wat veel. in de herfst komt er veel materiaal en kan je lekker vullen. Ik heb dan ook veel zonnebloem mais en aspergeloof wat ook al flink houtig is. Heb je wat ruimte bij/naast je bak dan kan je dat ook gebruiken bij het omzetten. Ik zou het jezelf niet te moeilijk maken maar gewoon gebruiken wat je hebt. Bij een of twee keer omzetten is het meeste wel verteerd na een jaar. Maar zet je de compost niet om dan is het misschien handig om meer als een bak te hebben. Ik had vroeger een systeem van pallets waar ik erg tevreden over was. Ik zette twee tuinpalen met de grondboor op een meter van elkaar. Daar liet ik een pallet op zijn kant over zakken. De pallet staat dan vast, maar is ook zo weer weg te halen. Met nog twee of drie pallets op zijn kant mak je dan een compostvak. Zonder spijkers of schroeven en ook zo te verplaatsen. Op de oude plek van de compost hoop zette ik dan een pompoen in de rijke grond. De bak bouwde ik ergens anders weer op. De pallets verteren snel maar zijn ook zo weer gratis op te halen bij bedrijven die er van af willen. Nu heb ik een gekregen vaste bak, dat vind ik toch minder. Maar er zijn veel systemen en manieren om compost te maken. Ik kon geen fotovinden maar dit lijkt er op. Geen latjes zoals hier maar met 8 tuinpalen van 160 cm Ik had de tuinpalen staan in de openingsgaten van de pallets waar normaal de lepels van de heftruck zitten. 1 Quote De moestuin van Patrijs
mdubbelm Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Begin met 3 bakken @marjoleinvdh, en kijk het gewoon een seizoen aan. Als je vindt dat je compost niet wordt zoals je wenst, dan kun je altijd materiaal van buitenaf inbrengen, bakken erbij maken, etc. Wij vermengen geen dierlijke mest in de hoop, maar dat is een persoonlijke keuze. Wellicht heb je een vriend/kennis met konijnen of kippen, dan kun je misschien ook de kranten+pies+poep+stro van hen op je hoop gooien. Ik ben zelf geen fan van trommelcomposters maar dat is voor iedereen anders. Als het je eerste moestuin is, dan zou ik niet meteen allerlei dingen gaan kopen. 1 Quote
mdubbelm Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 (Of 2 zoals @Patrijs zegt). Dit is wat ik op mijn vorige erf/moestuin had, nu heb ik een vergelijkbare variant met 2 bakken. MIjn huidige tuin is 380m2, waarvan wel een deel bebouwd is. Quote
mdubbelm Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 8 hours ago, marjoleinvdh said: Op mijn moestuincomplex wordt dat door niemand gedaan Ik realiseer me nu pas het rare van deze opmerking. Is het niet zo dat alle moestuiniers zelf composteren? Waar laten zij dan hun tuinafval? Ik zit ineens met zoveel vragen.... Quote
Patrijs Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Jij hebt vast geen last van muizen in je composthoop 🙄 Quote De moestuin van Patrijs
mdubbelm Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 (aangepast) Last niet. Ze zitten er wel in, ook ratten soms. Altijd al zo geweest.... (edit: op alle tuinen die ik heb gehad) 25 mei 2021 aangepast door mdubbelm Quote
Patrijs Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Soms kan je het afval naar een gemeenschappelijke hoop brengen die afgevoerd wordt als hij vol is. Bij een Amsterdamse concurrerende vereniging maken ze giga takkenrillen van het snoeiafval, ook leuk. (Je verwend je poes te veel zekers.....) Quote De moestuin van Patrijs
mdubbelm Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Haha de poes gaat niet mee naar de moestuin en het takkenafval wordt ‘s winters gezamenlijk versnipperd bij ons, of het wordt her en der in takkenrillen verwerkt. Wij en velen met ons composteren wel het ‘zachte’ groen in ieder geval zelf. Het is meer dat zelf composteren voor mij zo vanzelfsprekend is, dat ik gewoon nooit heb bedacht dat er moestuinen zijn waar dat niet zo gebeurt. Meer mijn kortzichtige denken dan wat anders. En ratten, muizen, vogels, mollen, slakken en ander geteisem: het hoort er een beetje bij. Quote
mdubbelm Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Maar goed, laat ik @marjoleinvdh’s vraag niet te veel hacken. Gewoon alle groene dingen die je niet meer wilt klein maken en in een bak van minimaal een kuub verzamelen. Totdat ie vol raakt en dan omzetten Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 25 mei 2021 Auteur Geplaatst: 25 mei 2021 1 uur terug, mdubbelm zei: Ik realiseer me nu pas het rare van deze opmerking. Is het niet zo dat alle moestuiniers zelf composteren? Waar laten zij dan hun tuinafval? Ik zit ineens met zoveel vragen.... Ja gek he? Ik had ook verwacht dat iedereen zou composteren. Ik heb het hele terein rond gelopen en nergens een compost hoop, bak of vak gezien. Er wordt wel veel gestookt, in oliedrums of kachels, ik vermoed dat het afval daar op gaat Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.