Bearded johnie Geplaatst: 31 mei 2021 Geplaatst: 31 mei 2021 In het "wees"fruitbomentuintje staan een appel en een pruimen kers waar helemaal geen bloesem aan heeft gezeten dit jaar . Ook staat er een perenboompje met slechts 3 peertjes aan de hoogste tak Nu wil ik deze boompjes rigoureus snoeien, kan dat in dit geval in deze tijd van het jaar ? Komt het wel vaker voor dat fruitboompjes geen vruchten geven? Btw voorgaande jaren gaven ze wel vruchten! Quote
fre3ke Geplaatst: 31 mei 2021 Geplaatst: 31 mei 2021 Het kan dat ze een beurtjaar hebben. Vooral als ze vorig jaar veel fruit gaven. En niet snoeien leidt ook tot minder fruit. Peer kan nu niet, kers en pruim kan wel gesnoeid worden. Doe het geleidelijk, niet alles op één dag. En ook niet alles dit jaar. Verwaarloosde bomen snoeien is een meerjarenplan. Ik geloof dat de regel is om nooit meer dan 1/3e van een boom weg te nemen per jaar. Een snoeiboek is waarschijnlijk een goed idee. 3 Quote
simonvb Geplaatst: 1 juni 2021 Geplaatst: 1 juni 2021 Hier zijn er dit jaar zeer weinig kersen en pruimen. Er staan van beide soorten verschillende boompjes in de buurt. Volgens mij was het te koud toen ze in bloei stonden en is er maar weinig bevruchting geweest, nochtans duurde de bloei iets langer dan anders (helaas de koude dagen nog langer). Indien ze vorig jaar goed hebben gegeven, kan het een beurtjaar zijn (jaar met minder vruchtzetting), is ook sterk rasafhankelijk. Eind juni zou ik de peer en appel snoeien. In jouw geval dat je de bomen liever niet te groot wilt laten worden, kun je beter zomersnoei voor deze toepassen aangezien dat de groei een beetje remt, de wintersnoei stimuleert voornamelijk de groei van de boom. Zou de snoei eerder ook over 5 jaren ofzo spreiden (dus 20% af), dus niet alles in 1 keer af. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 1 juni 2021 Geplaatst: 1 juni 2021 (aangepast) 2 hours ago, simonvb said: kun je beter zomersnoei voor deze toepassen aangezien dat de groei een beetje remt Zomersnoei is alleen het wegnemen van nieuw gevormd hout, toch? Geen vormsnoei? Ik dacht dat je de boom vatbaarder maakt voor ziektes als je in de zomer vormsnoei doetbij een peer of appel. 1 juni 2021 aangepast door fre3ke Quote
simonvb Geplaatst: 1 juni 2021 Geplaatst: 1 juni 2021 (aangepast) Misschien inderdaad wat te vlug geweest met mijn reactie aangezien de bomen in dit topic al enkele jaren oud zijn en ik niet weet of het dan nog wel aangeraden is. Ik heb zelf alleen ervaring met nieuwe aanplantingen van appels. Bij aanplant, de top eruit snoeien op de hoogte waar je de vertakkingen wilt en dan elk jaar meeste snoei eind juni. In de winter enkel oud hout, beetje inwaartse groei snoeien. Bomen kun je op deze manier redelijk kort houden terwijl ze toch appels geven. Deed dit ook voor de appels in leivorm op aanraden van een kweker. Maar weet dus ook niet of je bestaande bomen nog zo kunt omtunen. 1 juni 2021 aangepast door simonvb Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.