Marinus Ros Geplaatst: 11 januari 2012 Share Geplaatst: 11 januari 2012 Eigenlijk in se al een fout begin. Het ene kruid hoort in dit hoekje, een ander weer daar of ginds. Maar goed, wie heeft zin om wat kruid in de tuin? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eva Geplaatst: 12 januari 2012 Share Geplaatst: 12 januari 2012 ik ben gek op kruiden.ik heb een cirkel in mijn tuin speciaal voor kruiden en probeer dingetjes...er is een laag kleiig gedeelte en een hoog droog zanderig stuk. daarin staan standaard: muntkerriekruiddillepeterselielavaslavendelsaliewijnruitoreganomarjoraanmelissekleine pimperneldropplanttijmst janskruidgoudsbloemsteviaen nog wat soorten waar ik nu even niet op kom... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kamilla Geplaatst: 12 januari 2012 Share Geplaatst: 12 januari 2012 Kruiden heb ik ook in de tuin. Eigenlijk stonden ze bij mij ook in een hoekje, maar ik zit er aan te denken om de uiterste hoeken alle 4 van wat kruiden te voorzien. Met afgeronde hoeken ziet het er minder strak vierkant uit. Behalve de hooggewaardeerde inheemse kruiden als paardebloemen en brandnetels heb ik ook kruiden als: rozemarijn, salie, tijm, bieslook, peterselie, oregano, laurier, guldenroede, zonnehoed, citroenmelisse, wijnruit, lavas, lavendel en kruizemunt. Sintjanskruid staat ook nog op mijn verlanglijstje. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 12 januari 2012 Share Geplaatst: 12 januari 2012 @Kamilla: Kom je naar de moestuindag? St. Janskruid groeit hier als onkruid. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinus Ros Geplaatst: 12 januari 2012 Auteur Share Geplaatst: 12 januari 2012 (aangepast) Kruiden heb ik ook in de tuin. Eigenlijk stonden ze bij mij ook in een hoekje, maar ik zit er aan te denken om de uiterste hoeken alle 4 van wat kruiden te voorzien. Met afgeronde hoeken ziet het er minder strak vierkant uit. Behalve de hooggewaardeerde inheemse kruiden als paardebloemen en brandnetels heb ik ook kruiden als: rozemarijn, salie, tijm, bieslook, peterselie, oregano, laurier, guldenroede, zonnehoed, citroenmelisse, wijnruit, lavas, lavendel en kruizemunt. Sintjanskruid staat ook nog op mijn verlanglijstje. Ik probeer zoveel mogelijk de kruiden die bij elkaar passen, ttz. dezelfde noden hebben, te groeperen. Rozemarijn samen met tijm, oregano en lavendel plus salie (maar dan niet te dicht bij tijm) zou goed moeten samen gaan: losse, kalkrijke en voedsel arme bodem, droge voetjes en volle zon.Citroenmelisse groeit overal makkelijk zolang ie maar niet te nat staat.Munt en lavas hebben graag rijkere bodem en meer water nodig en staan liever wat meer uit de volle zon, bodem neutraal, vragen meer vocht, enz. Zo maar alles wat kruid is op een paar vierkante meter bij elkaar gooien lijkt me niet zo'n goed idee. Misschien had ik voor de titel beter voor "Kruidenhoekjes...." gekozen. 12 januari 2012 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 12 januari 2012 Share Geplaatst: 12 januari 2012 Hier staan alle kruiden lekker op hetzelfde stuk, al is dat wel 100 m2. Alle kruiden hun eigen cirkel. Dat doe je toch ook met je moestuinplanten? Daar ga je ook geen groepjes maken met waterminnende of droogte minnende planten. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinus Ros Geplaatst: 12 januari 2012 Auteur Share Geplaatst: 12 januari 2012 Bij wat zoal onder de noemer "kruiden" valt zijn er zeker enkele bij die het prima doen in de standaard moestuin.Anderzijds is het ook zo dat er ook zijn die onder die omstandigheden absoluut niet gaan gedijen. Eerlijk gezegd begrijp ik de reactie niet zo best.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 12 januari 2012 Share Geplaatst: 12 januari 2012 Nou ja, ik snap jou reactie niet, Zo maar alles wat kruid is op een paar vierkante meter bij elkaar gooien lijkt me niet zo'n goed idee. Want dat ligt helemaal aan dat stukje grond. Je gaat slechte grond verbeteren, tot een soort 'basis' (als het bijv. te nat is), en dan kunnen zo ongeveer alle kruiden daar staan. De meeste moestuiniers hier hebben een volkstuintje, en dan moet je al rekening houden met wisselteelt en weet ik niet wat. De kruiden staan dan over het algemeen allemaal bij elkaar. Waarom zou dat niet gaan? Met een volkstuin (of mijn voortuin bijv.) heb je ook echt amper keuze in schaduw of zon, en de meeste keukenkruiden doen het daar best hoor. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinus Ros Geplaatst: 12 januari 2012 Auteur Share Geplaatst: 12 januari 2012 Zoals in de openingspost vermeld is het idee om kruiden in de tuin (bedoeld wordt siertuin, niet moestuin) te integreren.Een hoek of border is daarvoor een goede plek omdat dat vaak makkelijk bereikbaar is wil je snel wat oogsten voor in de keuken. Uiteraard kan dat ook in een moestuin maar dan heb je ook de beperkingen niet van een eventueel gebrek aan ruimte.In dat opzicht begrijp ik eigenlijk helemaal niet waarom je dan al je kruiden bij elkaar zou willen in je moestuin, ruimte zat toch en dan kan je nog kiezen waar elk kruidje het best zou gedijen, toch? Immers, niet elk kruid wil dezelfde bodem en zuurtegraad, aantal uren zon en voedsel als het andere. Groeien zullen de meeste wel op neutrale bodem. Maar, als het enigszins kan dan boots ik liefst zoveel mogelijk de natuurlijke habitat van het kruidje na. Plantje tevree, baasje tevree, he. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 12 januari 2012 Share Geplaatst: 12 januari 2012 Eigenlijk in se al een fout begin. Het ene kruid hoort in dit hoekje, een ander weer daar of ginds. Maar goed, wie heeft zin om wat kruid in de tuin? Mja ik begrijp het begin van topic al niet en hoezo siertuin op moestuinforum, wat is de bedoeling of wat vraag je ? Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinus Ros Geplaatst: 12 januari 2012 Auteur Share Geplaatst: 12 januari 2012 Tja, kan ik het helpen dat de onderrubriek "Kruiden" in de rubriek "Moestuin" staat? De bedoeling was om advies te geven over welk kruid bij welk ander soort kruid past maar dat was dus duidelijk een brug te ver.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 12 januari 2012 Share Geplaatst: 12 januari 2012 Dat was de vraag? Ah die had ik helemaal gemist. Welk kruid bij welk kruid past.. zal ik daar even een nieuw topic voor aanmaken? Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinus Ros Geplaatst: 12 januari 2012 Auteur Share Geplaatst: 12 januari 2012 Als je denkt dat er interesse voor is mag dat zeker.Het gaat dan wel niet over de smaak van de kruiden maar wel over de natuurlijke omgeving enzo, he. Sorry dat een en ander niet echt duidelijk was. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 12 januari 2012 Share Geplaatst: 12 januari 2012 Voila: https://www.moestuinforum.nl/welke-kruiden-passen-qua-standplaats-bij-elkaar-t3703.htmlDaar kan je je vraag stellen en/of uitleg geven. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinus Ros Geplaatst: 12 januari 2012 Auteur Share Geplaatst: 12 januari 2012 Wat een service. Bedankt Jorieke, Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kamilla Geplaatst: 12 januari 2012 Share Geplaatst: 12 januari 2012 @Kamilla: Kom je naar de moestuindag? St. Janskruid groeit hier als onkruid. Ik vrees dat dat een flink eind rijden is. Het topic over de moestuindag ben ik even kwijt, geloof ik... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 12 januari 2012 Share Geplaatst: 12 januari 2012 https://www.moestuinforum.nl/alvast-een-kleine-peiling-voor-de-moestuindag-2012-t3500.html Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nicolette Geplaatst: 21 januari 2012 Share Geplaatst: 21 januari 2012 Ondanks dat ik ook kruiden op de moestuin heb staan, heb ik vorig jaar besloten de kruiden in de achter tuin te zetten. Het is daar wat lastig omdat de tuin op het noordoosten ligt. Maar ik moet zeggen dat het het allemaal goed heeft gedaan. Het voordeel van de kruidentuin bij het huis dat ik zo naar buiten loop en wat plukken kan ipv eerst op de fiets richting de tuin moet. Dat was wat onhandig tijdens het koken Alhoewel ik meestal wel een lijstje maakte van welke kruiden mee moesten van de tuin. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinus Ros Geplaatst: 30 januari 2012 Auteur Share Geplaatst: 30 januari 2012 Ziet er mooi uit.Heeft trouwens iemand zo'n kruidentoren in gebruik? Lijkt me best handig voor wie plaats wil uitsparen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 30 januari 2012 Share Geplaatst: 30 januari 2012 Schijnt dat zo'n 'toren' best veel ruimte in beslag neemt als je t goed wilt doen. Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dutchess Geplaatst: 3 februari 2012 Share Geplaatst: 3 februari 2012 Tjonge dat ziet er mooi en vol uit zeg! Zijn dit allemaal wat oudere planten? Op mijn rozemarijn na, heb ik toch wat ielere plantjes allemaal (en ja, ook in de zomer ) Misschien grotere potten? Alhoewel ze er echt niet uitgegroeid zijn ofzo... Heb je alles gezaaid, gestekt, gekocht of van alles wat? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.