Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het kruidenhoekje. Wie doet mee?

Marinus Ros

Aanbevolen berichten

ik ben gek op kruiden.

ik heb een cirkel in mijn tuin speciaal voor kruiden en probeer dingetjes...

er is een laag kleiig gedeelte en een hoog droog zanderig stuk.

daarin staan standaard:

munt

kerriekruid

dille

peterselie

lavas

lavendel

salie

wijnruit

oregano

marjoraan

melisse

kleine pimpernel

dropplant

tijm

st janskruid

goudsbloem

stevia

en nog wat soorten waar ik nu even niet op kom...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruiden heb ik ook in de tuin. Eigenlijk stonden ze bij mij ook in een hoekje, maar ik zit er aan te denken om de uiterste hoeken alle 4 van wat kruiden te voorzien. Met afgeronde hoeken ziet het er minder strak vierkant uit.

Behalve de hooggewaardeerde inheemse kruiden als paardebloemen en brandnetels heb ik ook kruiden als:

rozemarijn, salie, tijm, bieslook, peterselie, oregano, laurier, guldenroede, zonnehoed, citroenmelisse, wijnruit, lavas, lavendel en kruizemunt.

Sintjanskruid staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruiden heb ik ook in de tuin. Eigenlijk stonden ze bij mij ook in een hoekje, maar ik zit er aan te denken om de uiterste hoeken alle 4 van wat kruiden te voorzien. Met afgeronde hoeken ziet het er minder strak vierkant uit.

Behalve de hooggewaardeerde inheemse kruiden als paardebloemen en brandnetels heb ik ook kruiden als:

rozemarijn, salie, tijm, bieslook, peterselie, oregano, laurier, guldenroede, zonnehoed, citroenmelisse, wijnruit, lavas, lavendel en kruizemunt.

Sintjanskruid staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Ik probeer zoveel mogelijk de kruiden die bij elkaar passen, ttz. dezelfde noden hebben, te groeperen. Rozemarijn samen met tijm, oregano en lavendel plus salie (maar dan niet te dicht bij tijm) zou goed moeten samen gaan: losse, kalkrijke en voedsel arme bodem, droge voetjes en volle zon.

Citroenmelisse groeit overal makkelijk zolang ie maar niet te nat staat.

Munt en lavas hebben graag rijkere bodem en meer water nodig en staan liever wat meer uit de volle zon, bodem neutraal, vragen meer vocht, enz.

Zo maar alles wat kruid is op een paar vierkante meter bij elkaar gooien lijkt me niet zo'n goed idee.

Misschien had ik voor de titel beter voor "Kruidenhoekjes...." gekozen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, ik snap jou reactie niet,

Zo maar alles wat kruid is op een paar vierkante meter bij elkaar gooien lijkt me niet zo'n goed idee.

Want dat ligt helemaal aan dat stukje grond. Je gaat slechte grond verbeteren, tot een soort 'basis' (als het bijv. te nat is), en dan kunnen zo ongeveer alle kruiden daar staan. De meeste moestuiniers hier hebben een volkstuintje, en dan moet je al rekening houden met wisselteelt en weet ik niet wat. De kruiden staan dan over het algemeen allemaal bij elkaar. Waarom zou dat niet gaan?

Met een volkstuin (of mijn voortuin bijv.) heb je ook echt amper keuze in schaduw of zon, en de meeste keukenkruiden doen het daar best hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals in de openingspost vermeld is het idee om kruiden in de tuin (bedoeld wordt siertuin, niet moestuin) te integreren.

Een hoek of border is daarvoor een goede plek omdat dat vaak makkelijk bereikbaar is wil je snel wat oogsten voor in de keuken.

Uiteraard kan dat ook in een moestuin maar dan heb je ook de beperkingen niet van een eventueel gebrek aan ruimte.

In dat opzicht begrijp ik eigenlijk helemaal niet waarom je dan al je kruiden bij elkaar zou willen in je moestuin, ruimte zat toch en dan kan je nog kiezen waar elk kruidje het best zou gedijen, toch?

Immers, niet elk kruid wil dezelfde bodem en zuurtegraad, aantal uren zon en voedsel als het andere. Groeien zullen de meeste wel op neutrale bodem. Maar, als het enigszins kan dan boots ik liefst zoveel mogelijk de natuurlijke habitat van het kruidje na.

Plantje tevree, baasje tevree, he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk in se al een fout begin. Het ene kruid hoort in dit hoekje, een ander weer daar of ginds.

Maar goed, wie heeft zin om wat kruid in de tuin?

Mja ik begrijp het begin van topic al niet en hoezo siertuin op moestuinforum, wat is de bedoeling of wat vraag je ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Ondanks dat ik ook kruiden op de moestuin heb staan, heb ik vorig jaar besloten de kruiden in de achter tuin te zetten. Het is daar wat lastig omdat de tuin op het noordoosten ligt. Maar ik moet zeggen dat het het allemaal goed heeft gedaan. Het voordeel van de kruidentuin bij het huis dat ik zo naar buiten loop en wat plukken kan ipv eerst op de fiets richting de tuin moet. Dat was wat onhandig tijdens het koken Alhoewel ik meestal wel een lijstje maakte van welke kruiden mee moesten van de tuin. p105002057851327139204.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...
p105002057851327139204.JPG

Tjonge dat ziet er mooi en vol uit zeg! Zijn dit allemaal wat oudere planten? Op mijn rozemarijn na, heb ik toch wat ielere plantjes allemaal (en ja, ook in de zomer )

Misschien grotere potten? Alhoewel ze er echt niet uitgegroeid zijn ofzo...

Heb je alles gezaaid, gestekt, gekocht of van alles wat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...