Bams Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 mijn moestuin begint vorm te krijgen, via marktplaats een kasje gekocht en dit weekend begonnen met de grondverbetering.op een deel van de toekomstige tuin heeft 20 jaar een tuinhuis gestaan dus de grond hieronder is hardstikke dood. weinig organische stof en kurkdroog. Dit weekend twee spaaien diep omgezet en 150 liter turf en 5 kg gedroogde koemest meegemengd volgens plan en naar omvang van het lapje grond. De grond is vrij zuur dus later nog kalk opbrengen. plan is nu de grond een maandje of 2 te laten rusten, hopelijk met flink wat regen. Bij de grond ook nog " goede" grond uit een ander deel van de tuin meegemengd om het bodemleven op gang te brengen. In de winkel zie je verder 100 soorten mest en verbeteraars. Ik heb zelf het idee het zo goed gedaan te hebben, klopt dit zo of kan ik het nog verder verbeteren zonder heel ingrijpende maatregelen?alvast bedankt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 Als je grond al zuur is dan lijkt mij turf erop aanbrengen niet juiste keus, volgens mij maakt turf de grond nog zuurder dan hij al is.Compost aanbrengen zoveel mogelijk en/of mulchen raad ik zelf aan. wil je aan de slag met winkel spullen dan zou ik bij tuincentrum een boden onderzoekje laten doen en aan de hand daarvan kunnen hun adviseren wat je beste kan kopen om grond voor moestuin te verbeteren, maarja of dit biologische oplossing wordt betwijvel ik beetje. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 Mja. Honderd mensen, honderd meningen hoor ! Krijg uit je verhaal de indruk, dat je wel een beetje weet wat te doen. Zelf lijkt me 5kg koemestkorrels wat veel en veel organische stof voeg je niet toe aan de grond ermee. Ik zou NU nog kalken, en niet met een maand of 2. Kalk straks en dan nog voeden, werkt een beetje tegen mekaar. Wat Hans zegt hierboven : mulchen; zeker doen. en best veel, en in maart/april wat licht onderwerken misschien. Of nu compost, en eind april beginnen met mulchen. Dat je wat aarde van de gezondere stukken naar deze dode plek brengt lijkt me prima. misschien zelfs nog wat pieren overzetten ? Och... ik geloof dat ik dat zou doen.. maar ik klooi dan ook graag maar wat aan. laat je een foto zien anders ? ( en in april nog eens ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nicolette Geplaatst: 15 januari 2012 Share Geplaatst: 15 januari 2012 http://www.amazon.co.uk/Organic-Gardening-Natural-No-dig-Way/dp/1903998913/ref=sr_1_6?ie=UTF8&qid=1326661493&sr=8-6 deze meneer verteld dat we de grond juist moeten zien als hetgeen wat we vertroetelen en niet de groenten. Zorg je dat de grond goed in balans is groeien de groenten vanzelf. Dus als je twijfelt stuur eens een grondmonsster op naar een lab en stem de bemesting af op de tekorten. Vaak denkt men wel aan mest en af en toe kalk maar worden dingen als magnesium etc vergeten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bams Geplaatst: 17 januari 2012 Auteur Share Geplaatst: 17 januari 2012 heb me voorgenomen om zeker meer organische stof toe te voegen, maar zal dan idd geen turf meer gebruiken. iemand ervaring met cacaodoppen of een andere wat ruigere organische stof? compost krijgen we in het voorjaar gratis dus ga ik er dan zeker doorzetten.composthoop komt er aan maar heb nu nog geen aanvoer voor de hoop. ga deze opstarten met een lading van de hoop van mijn vader.houden regenwormen het wel vol in grond die nu nog vrij arm is? Heb de koemest idd wat ruig toegevoegd gezien het feit dat er nu helemaal niets aan voedingsstoffen inzitten en gezien de slechte structuur er nog wel wat zal uitspoelen. zal dit idd qua kalk ook nu doen. Ik wil zo groen mogelijk werken dus probeer kunstmest te voorkomen.bedankt voor het meedenken! zal deze week inderdaad eens foto's plaatsen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 17 januari 2012 Share Geplaatst: 17 januari 2012 Om bodemleven hoef je je geen zorgen temaken met steeds compost en bv mulchen zorg je voor goede bodemgrond en komt het vanzelf volop tot leven.Zelf heb ik me handenvol aan steeds compost en mulch aan te brengen dit kun je eindeloos doen, en zie ik geen reden tot bv cocosdoppen of turf.Lees maar eens over mulchen ik denk dat je dat interesant zal vinden. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinus Ros Geplaatst: 17 januari 2012 Share Geplaatst: 17 januari 2012 De link die Nicolette postte is zeker het lezen waard. Een goede bodem en alles volgt vanzelf wel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 18 januari 2012 Share Geplaatst: 18 januari 2012 Ik kan eigenlijk maar 1 advies geven; pas je bemesting aan aan je bodem. Dus kijk eerst wat je hebt, dan wat je wilt, en probeer dan met bemesting je grond zo aan te passen dat je het krijgt. Klinkt erg logisch maar er zijn maar al te veel mensen die in het wild met mest lopen te gooien en geen flauw idee hebben waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
H.E. Pennypacker Geplaatst: 18 januari 2012 Share Geplaatst: 18 januari 2012 Volgens mij kan je beter ook bemesting toepassen als je eenmaal wat wilt gaan planten, dat spoelt nu nog allemaal uit als je de boel grondig omspit rond deze tijd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Sovreze Geplaatst: 13 april 2012 Share Geplaatst: 13 april 2012 Afgelopen week een bodemtest laten doen bij de Welkoop hier. Zowel voor de voortuin waar o.a. mijn aardbeien staan en de achtertuin, waar de rest v.d. groenten staan. De zuurgraad van mijn gronden zijn goed, namelijk 6,5 (voor - moet iets terug) en 6,1 (achter - moet iets hoger). Ik ben dus maar begonnen met kalk en koemest inharken. Verder besloten te mulchen met houtachtige stoffen en compost nog enigszins achterwege te laten voor de voortuin, gezien de zuurgraad anders weer omhoog gaat. Tevens de zak bemeste tuinaarde voor de voortuin maar dicht gelaten, die bewaar ik wel voor volgend jaar. Ik ben erg benieuwd of ik met dit simpele plannetje over een jaar een betere zuurgraad heb bereikt en ik de voedingswaarde kan verhogen zonder de grond te verzuren. Beendermeel en kalium ga ik nog even nalezen hoe ik dat het beste toe kan passen, waarom wel/niet, etc. P.S. (Jorieke123) Kan dit topic niet beter bij Bodem en bemesting? Daar zocht ik naar een soortgelijk topic namelijk, ik mis een algemeen bodemverbeterings-topic, of ligt dat aan mij? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinus Ros Geplaatst: 13 april 2012 Share Geplaatst: 13 april 2012 Verder besloten te mulchen met houtachtige stoffen en compost nog enigszins achterwege te laten voor de voortuin, gezien de zuurgraad anders weer omhoog gaat. Zuurgraad/zuurtegraad wordt uitgedruk in pH (Potentie/kracht van een vrij waterstofion in een waterige oplossing zeg maar). Een neutrale waarde bij kamertemperatuur gemeten is pH 7. Zuur is lager dan 7, alcalisch is hoger dan 7.Door mulchen met houtafval wordt de zuurgraad lager en dus de bodem zuurder. Omgekeerd, door toevoeging van kalkhoudende stoffen (je kan ook met kalksteenslag mulchen b.v.) wordt de zuurgraad hoger, de pH waarde stijgt boven de 7 uit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Sovreze Geplaatst: 14 april 2012 Share Geplaatst: 14 april 2012 Ah, ik ben niet te slimste, ik moet het dus omdraaien. Kalken in de achtertuin (want daar moet het zuurder worden) en hout-mulchen in de voortuin (want daar moet het minder zuur worden) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eva1986 Geplaatst: 14 april 2012 Share Geplaatst: 14 april 2012 uhmz... nee! Een hogere zuurgraad is niet zuurder! Lees bovenstaande nog maar eens door, meer houtmulch, lagere zuurgraad/pH (=zuurdere grond), meer kalk = hogere zuurgraad/pH (=minder zure grond) edit ter verduidelijking: Noem het geen zuurgraad, maar pH, om het makkelijker te maken! Een lage pH waarde (onder de 7) is een zuur, hoe zuurder iets is, hoe lager de pH waarde (als je zegt hoe lager de zuurgraad, hoe "zuurder" het is, klinkt het onlogisch) Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Sovreze Geplaatst: 14 april 2012 Share Geplaatst: 14 april 2012 Got it Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.