Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rozemarijn stekken?


Marinus Ros

Aanbevolen berichten

Ik heb 3 jaar terug een takje van iemand mee gekregen en dat is best een behoorlijk ding inmiddels...alleen een beetje lelijk, had hem denk ik wat moeten knippen zodat hij wat meer zij takjes zou krijgen, nuis het een kale dikke stam met groene sprieten.

 

In de zomer heb ik wel in een bloempot 3 takjes gestoken en die zijn nog steeds mooi groen dus denk dat het wel goed gaat.

 

Het groeit alleen niet zo snel maar het gaat heel eenvoudig!

 

Krijg wel weer last van een nieuwe vraag

Als ik nu een takje erafknip kan ik die dan evt. binnen in een potje zetten? Of is het verschil in temperatuur dan te groot?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de zomer heb ik wel in een bloempot 3 takjes gestoken en die zijn nog steeds mooi groen dus denk dat het wel goed gaat.

 

Rozemarijn is eigenlijk een solitair. Dus die heeft niet graag gezelschap in de buurt, ook niet van soortgenoten.

Groeien zullen ze wel tot er eentje dominant blijkt te zijn en dan zie je vaak de andere een na een afsterven en vraag je je af wat er aan het handje is.

Ik geef het maar mee als info, he.

 

Als ik nu een takje erafknip kan ik die dan evt. binnen in een potje zetten? Of is het verschil in temperatuur dan te groot?

 

Mijn ervaring met rozemarijn binnenshuis is desastreus slecht. De enige varieteit die ik ken die redelijk tegen grote temperatuursschommelingen kan is de "Capri" (een kruipende vorm).

Overigens lukt van koud naar warm beter dan omgekeerd maar nu stekken nemen lijkt me niet zo'n goed idee omdat de sapstroom in winterslaap is zeg maar.

Misschien toch nog beter even wachten tot de lente dus.

Maar goed, misschien heeft iemand anders betere ervaringen hiermee als ik. Met rozemarijn is het soms gissen waarom ie het al dan niet goed doet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen flauw idee welk soort. Hij is groen en ruikt lekker

 

Wel leuk om te weten dat 'ie graag in z'n uppie staat. Heb hier toch geen plaats voor meer Al stond 'ie gezellig tussen allemaal onkruid en wat andere plantrestanten...'m Overgezet in een pot omdat we de tuin aan het doen zijn en we hem niet kwijt wilde.

 

Maar omdat die ene zo lelijk is en omdat hij zo lekker ruikt leek het me wel leuk om er eentje binnen te proberen.

De stekjes van de zomer gaan dadelijk op de nieuwe plek...want de oude is echt een gedrocht Dus hoop dat de stekjes het wel goed gaan doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet ze vooral zo min mogelijk liefde en aandacht geven

 

Ben ik het volkomen mee eens. Ze worden nog liever gesnoeid dan dat ze eten krijgen...

 

...want de oude is echt een gedrocht

 

Mijn oudste rozemarijn is er ook zo eentje die op een enkele stam groeit. Enkele jaren geleden lag ie dubbel onder de sneeuw en heb ik hem moeten ondersteunen om weer overeind te komen.

Ondertussen houd ie zich goed recht en is ie al groter dan 1m75...

Als je je oudje wil opknappen dan kan je hem best eens een mooie snoeibeurt geven. Wordt ie wellicht terug weer mooi vol.

Hoe oud is ie ,denk je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn oude stam loopt ook wel weer mooi uit op sommige plaatsen. Ik snoei hem veel, de uitlopers zijn elke keer weer zo'n 10 of 15 cm lang. En nu komen er dus ook weer wat takjes van onderaf.

Hij lijkt het erg naar zijn zin te hebben, met de voeten in het zand rondom/onder het huis

Ik zal eens meten hoe hoog hij is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig, ik lees hier over een hielstekje, die kende ik nog niet voor de Rozemarijn.

 

Ik heb zelf in augustus gestekt van mijn kruiprozemarijn, mooie plant! Hij is echt heel leuk en lekker. De stekken gaan niet heel hard maar dat hoeft ook niet (en het is winter natuurlijk ). Ik hoop dat ze tegenhet huis aan de kou een beetje overleven.

 

Iemand enig idee wat kleine witte vlekjes op het blad betekent? Op de moederplant.

 

Mocht ik iemand een plezier doen met een stek, (en die weet hoe ik het het beste kan versturen) dan roept u maar. Ik heb er geloof ik vier a vijf en wil er zelf in ieder geval een houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is ie ,denk je?

 

Hihi bejaard Nee hoor pas 3 jaar denk ik

 

Ik heb zelf in augustus gestekt van mijn kruiprozemarijn, mooie plant! Hij is echt heel leuk en lekker. De stekken gaan niet heel hard maar dat hoeft ook niet (en het is winter natuurlijk ).

Mocht ik iemand een plezier doen met een stek, (en die weet hoe ik het het beste kan versturen) dan roept u maar.

 

Heb nog nooit gehoord van kruiprozemarijn, maar die gaat dus kruipen neem ik aan? Lijkt me wel leuk!

 

Ik zou best een stekje willen hebben om te proberen!

Misschien heb ik iets waar ik jou een plezier mee kan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk de stengel in een vochtig stukje keukenrol doen en dan een boterhammen zakje eromheen. En dan tussen kartonnetjes dat 'ie niet kan pletten, een soort doosje maar dan wel zo dat het nog door de brievenbus past.

Denk wel nog even wachten tot de vorst helemaal weg is

 

Als je onder dit berichtje op mijn link naar m'n blogje klinkt staat er links een lijst met alle zaden die ik heb. Of ik maak een stek van mijn gewone rozemarijn!

 

Ik wil wel even kwijt dat ik van sommige zaadjes erg weinig heb, gewoon om te proberen. Dus als ik er zelf 3 heb dan kan ik die dus niet delen. maar van andere dingen heb ik genoeg om te ruilen hoor, kijk maar even!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand enig idee wat kleine witte vlekjes op het blad betekent? Op de moederplant.

 

Geen idee. De enige vijand vand de rozemarijn zou de rozemarijnkever zijn. Een klein bruin-zwart beestje dat je blaadjes opvreet.

 

Is het de Capri soort die je hebt of nog een andere?

De kruipende (eerder afhangende) soorten groeien algemeen wat sneller dan de klassieke rechtopgaande soorten maar zijn wel vorstgevoeliger.

 

rocapr16551328321648.jpg

 

Ook een leuke is de "Prostratus". Die kan je als klimop laten ( nu ja, dwingen) klimmen op een houten raampje of er een boompje van maken zoals hier:

 

ropro12101328321915.jpg

 

Mijn droom:

 

ros_pro_wall76661328322103.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow zeg, Marinus, dat is een mooie en heerlijk geurende droom! Datzelfde wil ik maar dan met kamperfoelie.

 

In Spanje zie je dat meer, en dan ruik je het drie straten voordat je het ziet. Je moet er van houden natuurlijk

 

Dank je wel, niets om zorgen over te maken dus, die stipjes

 

@Dennis: welke vijf heb je? Ik heb alleen de hangende/kruipende variant zoals Marinus zo goed omschrijft

 

@Rantje: klinkt goed, de vorst voorbij en dan creatief met inpakken Heb ik nog even de tijd om uit die lange lijst een keuze te maken. Ben ook nog bezig met het indelen van de tuin dus wat waar komt... zucht, daar ben ik nog lang niet klaar mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gestopt met de indeling, kom er niet uit. Dus ga t maar gewoon doen en hoop dat ik leer van de foutjes en het weer onthoud voor het volgende jaar.

 

Wel gaaf zeg die grote Rozemarijn!

Ik vind het heerlijk ruiken, maar in het eten moet er niet te veel inzitten, dan vind ik het niet lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rantje hihi, ik bedoel ook niet helemaal welke plant waar maar meer letterlijk de hele tuin nog indelen. Schuttingen, grasveldje, terras: the works! Verder doe ik vaak ook maar wat en zie ik vanzelf wat ik leuk vind

 

Hoe groot is jouw tuin eigenlijk?

 

Rozemarijnthee dus niks voor jou? Goed voor bloedsomloop, zenuwstelsel en nog wat dingen maar persoonlijk vind ik het vooral lekker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oe das niet zo moeilijk hoor, gras enzo? Weglaten, kunnen veel leuke dingen groeien! Terras, klein, je kan er ook je tomaten kwijt en je hebt het veel te druk in de tuin om te kunnen zitten

 

Ik heb nu een boekje over thee maken, niet die van Peter Bauwens die ik wilde maar een ander. Rozemarijn thee ken ik niet dus weet ook niet of ik het lekker vind

 

Nou we hebben een voortuintje en een achtertuintje.

Voor is iets idealer qua zon. Is amper 16 m2, ik heb daar 100 vakjes dus ongeveer 10 m2 om te moestuinieren. Helaas moet de voordeur bereikbaar zijn...dat kost echt ruimte

voortuin-klein78781328361417.jpg

 

De achtertuin is heel vervelend omdat er niet veel zon komt, zijn we nog mee bezig maar de vijver staat in het midden.

Wil nog een kas kwijt maar dat gaat niet helemaal passen. Daar komen ook bakken want het MM systeem vind ik erg leuk. De bedoeling is dat daar de kruiden en sierplanten komen. maar een paar tomaten enzo moeten er ook in want ik kan ze niet allemaal kwijt

Maar dat zou zo iets moeten worden:

achtertuin-ongeveer22301328361569.jpg

 

Waar konijnen hok staat komt dus eeniets grotere ren, want m'n kippies moeten er ook nog bij

Die gele streep die je rechts ziet is de grens qua zon, daarboven hebben we een paar uurtjes zon, daaronder echt alleen op het eind van de dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow Rantje, ik ben onder de indruk van je efficiëntie, ziet er goed uit allemaal!

 

Wij hebben ca. 300 m2 grond en eerlijk gezegd heb ik niet zoveel tijd voor tuinieren als ik graag zou hebben. Terras en gras is dan juist wel handig omdat ik daar niet zoveel aan hoef te doen (maaien doet mijn man ) zodat ik tijd overhoud voor de leuke dingen in de tuin.

 

Een kruidenhoek vind ik wel erg leuk om te gaan maken, daarvoor had ik die rozemarijnstekjes ook genomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet dat ik antwoord kan geven op je vraag aan Dennis ( dat doet Dennis vast wel zelf ), maar net als bij veel kruiden is de 'intensiteit', soms ook de 'smaak' vooral afhankelijk van aantal andere andere zaken. Staat de rozemarijn vol op de zon ? Op welke grondsoort ? In welke mate bemest, en waarmee ? Op de wind, zeewind ? Wat voor zomer hebben we ? wanneer oogst je ? etc etc.

 

De 'soortjes' die Dennis opsomt, zijn allemaal op groeivorm of kleur geselecteerd. De smaak is niet zo opvallend anders onderling. Soms heb je es een uitschieter, dat wel. ( geef ik nou potdorie toch een antwoord ? .... nee nee , lijkt maar zo )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Zorgt veel zon en mest voor meer smaak? En ja, dat is er een in de categorie #durftevragen

 

Bij zuiderse kruiden zoals rozemarijn, tijm (niet alle tijm is gelijk!) , salie, bonenkruid enz. is het vaak net andersom. Een arme, kalkrijke, goed doorlatende bodem en veel zon (licht en warmte) zorgen voor een sterker aroma.

 

De meest aromatische rozemarijn die ik ken is de "Benenden Blue".

 

Iemand vroeg naar wat de oorzaak zou zijn van witte vlekjes op rozemarijnblad. Ondertussen ben ik er achter dat dit door te rijke bodem wordt veroorzaakt. De plant maakt dan te veel groei en verzwakt. De witte vlekjes bedekken dan het gehele blaadje waardoor het niet meer belicht wordt en uiteindelijk afsterft. Niet dat het de totale plant kapot maakt maar het is in alle geval een indicatie van...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...