Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rozemarijn stekken?


Marinus Ros

Aanbevolen berichten

@Dennis, tjonge die kende ik allemaal nog niet.

 

Welke vind je het best voor in de keuken?

Er is geen 'beste' soort. De een is wat harsachtiger de ander wat bloemiger, maar ze zijn allemaal even lekker

Het is net wat Bit zegt meer de groei en bloei die veel verschild.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker. Te veel mest ( ook teveel vocht trouwens ) heeft invloed ( en dan ten nadele dus ) op de aroma's van de plant.

 

Dat er onderlinge verschillen zijn in soortjes ontken ik niet hoor, maar dat zijn echt minimale bij rozemarijn ( wellicht wel meer verschil in te extraheren olieën , daar heb ik echt geen kaas van gegeten ) Beetje vergelijkbaar met lavendel wel. Zeker zijn er enige verschillen in intensiteit. Maar de verschillen zijn groter tussen planten die sterk van standplaats ed verschillen. Dat was meer mijn punt. Kortom , zoals het andere topic ook al ergens meldt: Standplaats is bij kruiden van escense belang !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kortom , zoals het andere topic ook al ergens meldt: Standplaats is bij kruiden van escense belang !

 

Dat was dan meteen ook de "raison d'etre" van dat topic, n'est-ce pas?

 

Standplaats, bodemgesteldheid en jawel, ook de ene zomer is de andere niet....

 

Je kan zelfs stellen dat naarmate de natuurlijke habitat van deze zuiderse kruiden benaderd wordt ook de onderlinge verschillen duidelijker naar voor zullen treden.

 

Vive le romarin,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, madame la duchesse...

 

Dat verpotten zou ik later doen als het weer wat warmer wordt. Nu vooral geen of nauwelijks water geven en hij zal er wel doorheen komen.

 

Rozemarijn wordt overigens niet graag verkast, dus als het toch moet, met beleid en wat toegift van zwavel en kalk,grof zand en vooral niet betuttelen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, madame la duchesse...

 

Dat verpotten zou ik later doen als het weer wat warmer wordt. Nu vooral geen of nauwelijks water geven en hij zal er wel doorheen komen.

 

Rozemarijn wordt overigens niet graag verkast, dus als het toch moet, met beleid en wat toegift van zwavel en kalk,grof zand en vooral niet betuttelen.

 

 

Monsieur Romarinus

Oei, dat zou wel heel onvriendelijk zijn van mij Ik wacht idd even tot de vorst verdwenen is.

 

En dat niet betuttelen vind ik nog wel es lastig dus DANK voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

My pleasure.

 

En dat niet betuttelen vind ik nog wel es lastig dus DANK voor de tips!

 

Dat heb ik ook wel.

Des te meer met rozemarijn omdat ik hem toch zo graag zie groeien...Alleen, maitre Romarin heeft dat dus niet graag.

 

A propos, (nu we toch "en francais" bezig zijn) lijkt het een goed idee om in een nieuw draadje eens alle mogelijke rozemarijnsoorten te verzamelen?

Eventueel met wat typische kenmerken erbij per varieteit, fotootje en zo....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben gisteren eens de schade gaan opmeten....

Al bij al valt het toch nog mee, enkele jonge rozemarijntjes met wat vervroren blad, eentje is er zo goed als helemaal aan.

De grootste blijkt helemaal ongedeerd.

Les: rozemarijn de eerste jaren afdekken met vliesdoek?

 

De rest doet het verbazingwekkend goed, geen zichtbare vorstschade bij de tijmpjes, lichte schade bij de salies. Lavendel en bonenkruid blijven me verbazen, die zijn echt taai.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat de schade bij mij ook beperkt is. De stekken staan tegen het huis en alleen eentje ziet er wat zielig uit. De lavendel lijkt ook die hard, ik bedoel winterhard en ook de tijm doet het prima nog.

 

Oeh, alleen de munt had ik volgens mij beter even kunnen afdekken. Als daar nog leven in zit, dan is dat een klein wonder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat de schade bij mij ook beperkt is. De stekken staan tegen het huis en alleen eentje ziet er wat zielig uit. De lavendel lijkt ook die hard, ik bedoel winterhard en ook de tijm doet het prima nog.

 

Oeh, alleen de munt had ik volgens mij beter even kunnen afdekken. Als daar nog leven in zit, dan is dat een klein wonder

 

( offtopic , sorry : De munt leeft nog gewoon hoor , 2 weekjes wachten en je ziet aan de basis het nwe leven verschijnen )

Link naar reactie
Delen op andere sites

( offtopic , sorry : De munt leeft nog gewoon hoor , 2 weekjes wachten en je ziet aan de basis het nwe leven verschijnen )

 

Inderdaad, die gaat "die hard underground"...

 

vandaag de schade eens bekeken...en volgens mij heeft mijn rozemarijn de geest gegeven.

nieuwe kopen dus.

 

Geen enkel groen blaadje meer?

 

Ach, geen zorg, we stekken er wel eentje voor je. (Weet ik meteen of ik het onder de knie heb)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook daar zou ik nog even wachten met de rozemarijn helemaal af te schrijven. In tegenstelling tot bv lavendel , die maar moeizaam , of eigenlijk haast niet weer uitloopt op te sterk verhoute oude stukken , wil de rozemarijn ook wel weer uit de basis ontspruiten , na een hevige terugval in een koude / natte winter. Zolang het niet nat blijft en blijft tenminste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, das fijn om te weten van die munt want ik was al even bang

 

De lavendel en rozemarijn zijn behoorlijk die hard ook, zelfs in ons koude klimaat En ik zal eens kijken hoeveel rozemarijn stekjes er nog goed gaan dan kan ik misschien uitdelen

 

Rantje krijgt er sowieso een van me

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Ik kan niet wachten tot de boel weer een beetje uitloopt want ik word hier haast depri van.

 

Je bent beslist niet alleen....

 

Als we positief blijven dan meld ik alvast dat alle salie (ook het veertigtal potjes met zaaigoed van vorig jaar) het heeft overleeft.

Meer nog, er wordt hier daar alweer vers blad aangemaakt.

 

Ook de munt steekt her en der de neus weer boven en het bonenkruid dat laat in het najaar nog snel was geplant lijkt ook zijn best te doen.

Wijnruit en alsem vertonen ook schuchtere tekenen van leven en alle tijm die ik had moeten afdekken maar niet afgedekt heb leeft ook nog.

De origano (wilde en allerlei cultivars) die niet is gekortwiekt geweest staat op plaatsen zelfs nog in het blad als had het nooit gevroren...

 

Nu nog hopen dat de rozemarijn goed herstelt want dat ziet er bij sommige jonge struikjes (zelfs die die zijn afgedekt geworden) niet echt veelbelovend uit. Zoniet zal er van stekken niet teveel in huis komen dit jaar.

 

Tegen dat de maand maart goed en wel om is ziet alles er weer beslist een stuk bemoedigender uit. Hoop ik............

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...