Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gras, gras, gras


Tuinvrouw

Aanbevolen berichten

Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat ik mijn welkom  en tegelijk ook vraag, op de goede topic heb gezet.

Ik heb een stukje grond, ong 375 m2 bij een tuinvereniging, op rivierklei.

Behalve kweepeer, mirabel, kwets, hazelnoot, morel, notarisappel, vijg, opalpruim, verschillende rozen, kruiden, rabarber, ook gras wat opeens behoorlijk oprukt.

Dit tot groot ongenoegen van het Bestuur van de tuinclub ...... :-(

Nu wil ik nu eigenlijk al beginnen met het verminderen van het gras en ik hink op 2 gedachten.

Of: met de schop omploegen, maar ik heb altijd begrepen dat je dan het bodemleven flink verstoord, 

of: op het gras karton  daarbovenop aarde, stro, mulch. 

ook zie ik bij collega tuinders worteldoek, jaar dan lijkt me de optie van karton toch wat vriendelijker.

Ik weet wel dat het Bestuur niet blij is met mijn gras, ze vinden het teveel.

Dus ik moet iets van actie ondernemen.

Om structuur in de tuin aan te brengen wilde ik vakken maken met randen van wilgentakken.

Nu heb ik dus 2 vragen:

Welke van de opties kan ik nu mee beginnen om het gras te lijf te gaan?

En; wanneer ik vakken heb gemaakt met wilgentakken, vul ik deze vakken met tuinaarde en vermeng dat met mijn kleigrond of tuinier gelijk op de tuingrond??

Bijgaand 2 foto's van het wilde gras.

Vast hartelijk dank!

 

 

 

 

20211209_155624.jpg

20211209_155613.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gras gewoon onderspitten met de plag goed naar beneden.

Daarna bijhouden door regelmatig schoffelen bij droog weer.

 

 De wilgen schillen als ze in contact komen met de grond, anders lopen ze zo weer uit als ze vers zijn.

Let wel, wilgenhout is bijna alleen water er verteerd heel snel zeker in contact met grond.

Je zal iedere paar jaar opnieuw vakken moeten maken

 

Uit mijn Blog:

 

1527625216_20210306_122421(2).thumb.jpg.9f90615c428c5092b0c6b92a7ea2028d.jpg

 

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, verse takken lopen snel uit en gedroogde takken breken bij het vlechten.

In drie, vier jaar staat er al een boompje dat lastig te verwijderen is.

Van de grond af is geen probleem. Of zo  gemaakt dat er geen contact met vochtige aarde is.

 

 

Overigens ben ik zelf ook geen voorstander van planken in de moestuin.

Ook die zorgen voor extra werk en rotten op termijn door tenzij ze verduurzaamd zijn en dan zijn ze weer giftig.

 

Men vind het leuk staan en ze kunnen paden afbakenen, maar de plantjes zullen er niet beter door groeien.

hier zie ik vaak nieuwelingen met houten afscheidingen beginnen maar dat op termijn niet bijhouden.

 

Ik heb het dan wel over een flinke moestuin en niet over een bakje met wat groenten.

 

Ik zie geen kweekgras maar het is lastig te zien, is het wel zo dan zie de opmerking van mdubbelm.

 

 

 

 

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, Patrijs said:

gedroogde takken breken bij het vlechten

WIj hebben idd ook een keer een verse wilgenstam op de grond gelegd, liep voor we het wist op de bovenkant uit met jonge spruitjes en wortels aan de onderkant.

 

Schillen voor palen in de grond, als het de grond niet raakt kun je er wel mee vlechten. Wat ‘echte’ vlechters doen, is gedroogde twijgen in water leggen om ze buigzaam te maken. Dus mocht je een sloot in de buurt hebben. 

 

Je kunt ook vlechten met hazelaartakken, maar ik weet niet zeker of dat minder snel uitloopt. Het is vooral een kwestie van beschikbaarheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo tuinvrouw, herkenbaar probleem dat de vereniging wil dat alles netjes is.

Is maaien geen mogelijkheid? Zo ziet het er netjes uit en is minder (zwaar) werk. Rondom bomen en struiken gaat dat prima en je kunt dan vakken of stroken 'zwart' houden om te moestuinieren.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Dit lijkt mij zo op het eerste gezicht ook geen kreekgras. Dit lijken pollen te zijn, kweek groeit als losse grassprieten uit de grond.

Kweekgras heeft ijle maar hoge sprieten, maar je kunt het pas echt zien aan de wortels. Steek een pol uit, liefst met een spitvork, en schud de wortels goed uit. Als er lange witte wortels aan zitten is het kweekgras, en dan moet je die er allemaal uithalen. Zijn het allemaal fijne en donkerdere wortels, dan inderdaad gewoon 'plaggen' en het groen iets van 10 cm op z'n kop onder de grond stoppen. Of schoffelen, eraf harken en op de composthoop gooien. Maar dan is het nu in de winter makkelijker om te spitten, en in de zomer meer te schoffelen (dan droogt het losgeschoffelde onkruid op en gaat het dood, nu gaat het gewoon opnieuw wortelen).

Sowieso zal mulchen (met een voldoende dikke laag) helpen om het onkruid weg te houden, er is immers geen zwarte grond om te kiemen. Daar hoeft dan geen plastic of karton onder, als je eerst het gras/onkruid eronder weghaalt. Natuurlijk wel op voorwaarde dat er geen wortelonkruid (zoals kweek) onder zit, want dat groeit er doorheen. En mulchen zorgt ook nog eens voor een betere bodemstructuur, omdat de wormen dit spul komen 'ophalen' en zo de grond luchtig en los houden.

 

Zie ook de foto's op deze site, dat is ook hoe ik kweek ken. Ik denk eerder dat je straatgras op je tuin hebt staan.

 

Zelf heb ik ook een stuk dat ik eigenlijk niet gebruik; een strook van een meter breed tussen de heg en de fruitbomen. Dat was ooit een pad bij de vorige gebruiker van ons stukje tuin, maar zo gebruiken wij het niet. En dat gaf alleen maar werk om dat iedere week te schoffelen. Het ligt teveel in de schaduw, maar moet wel bereikbaar blijven omdat we erover moeten om de heg te kunnen snoeien.

Ik heb het nu omgespit en er winterrogge ingezaaid. In de zomer maai ik dat een paar keer zodat het niet te hoog en vooral niet rommelig wordt, of net voordat ik erover moet om de heg te snoeien. (Maar ik heb dan wel het geluk dat ik een accu-bosmaaier heb zodat maaien ook snel even te doen is).

Dus als maaien een optie zou zijn, zou je het ook kunnen inzaaien en echt als "gazon" beheren, in ieder geval tussen je fruitbomen/struiken (en alleen echt rondom/onder de struik schoffelen).

 

Wilgen hoef je niet perse te schillen voor je ze in de grond zet, het ligt eraan wat je doel is. Ja, ze lopen mogelijk uit, maar als je er regelmatig met de snoeischaar langs loopt om de takjes eraf te knippen, kan dat ook. Dat maakt je afscheiding alleen maar duurzamer, omdat levend wilgenhout niet wegrot... Dus zeker voor de staanders, die wil je stevig houden, zeker als ze voor vele jaren mogen blijven staan en verwijderen niet aan de orde is. En anders deze van een meer duurzame houtsoort maken, zoals de eerder genoemde hazelaar.

Wij gebruiken voor onze bonenstaken ook altijd wilgen. De verse takken lopen uit in het voorjaar, dan hebben we torentjes van 4 staken met daar bovenop een 'pruik' van wilgengroen (bovenop waar we er met de snoeischaar niet bij kunnen). Maar deze blijven veel steviger staan dan de torentjes die we maken van wilgenhout dat al dood is; die zijn aan het eind van het seizoen echt op (broos / rot) en vallen dan bij de eerste najaarsstorm meteen om.

 

Als je echt zware kleigrond hebt, is het beter om de grond te vermengen met 'lichte' grond. Zo zorg je dat de grond minder snel dichtslaat en losser blijft + makkelijker te bewerken is. Dan is tuinaarde erdoor mengen een optie, maar ik weet niet om hoeveel m2 het gaat waar je echt actief wilt gaan tuinieren? Als het een grotere oppervlakte is, kan het nogal wat kosten om tuinaarde aan te voeren.

Anders in ieder geval genoeg compost erdoor mengen. Want als ik naar het gras op je foto's kijk, is de grond redelijk dichtgeslagen en zou het zomaar kunnen dat er niet heel veel voedingsstoffen in zitten (?).

Maar als deze foto's zijn genomen op een strook tussen je bomen/struiken waar je niet actief tuiniert, is dat natuurlijk logisch en zou ik daar ook geen maatregelen voor nemen, alleen zorgen dat het zodanig netjes is dat het bestuur en je buren er geen klachten over hebben 😀 maar het natuurlijk voor jou ook wel bij te houden is.

 

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Als ik stukken gras weg wil, doe ik het zeer kort af en  15 cm mulch op. Grasmulch moet wel om de twee weken aangevuld worden. Ik gebruik nooit karton en spit enkel voor een plantgat. Na een jaar heb je zo mooie omgewoelde grond met veel leven. Als je er ook nog een kip op laat scharrelen versnelt het proces aanzienlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...