Geplaatst: 13 februari 20223 j Hoi! Net als velen kregen mijn kastomaten vorig jaar phytophtora. Natuurlijk kan ik de potgrond niet hergebruiken, maar kan dat met hydrokorrels wel? Al zou ik ze laten weken in bleek ofzo?
Geplaatst: 13 februari 20223 j Zeker geen bleekmiddel gebruiken omdat ook na spoelen met water voor de plant schadelijke restanten kunnen achterblijven. Hydrokorrels zijn al of niet geëxpandeerde stukjes klei die onder grote hitte gebakken zijn. Verhitten is dus de oplossing als je er zeker van wil zijn dat eventuele aanwezige schadelijke sporen vernietigd worden. Wel de korrels even van te voren wassen want aanhangende aarde ruikt niet zo prettig als die wordt mee verhit. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 13 februari 20223 j 30 minutes ago, Frans said: Zeker geen bleekmiddel gebruiken omdat ook na spoelen met water voor de plant schadelijke restanten kunnen achterblijven. Is dat zo? Chloor is in water oplosbaar dus ik zou denken dat een paar keer weekwater vervangen genoeg is. En chloor verdampt.
Geplaatst: 13 februari 20223 j Ook ik zou geen chloor gebruiken. Dan zou ik ze met kokend water overgieten. Maar waarom? Aardappelziekte overleeft alleen in de grond bij aanwezigheid van aardappelresten. Of grote hoeveelheden afval, ik neem aan dat je de afgeknipt blad opruimt. En de kas sinds einde seizoen leeg is. Dan is de grond ook droog en kan een eventuele infectiebron maar 4-6 weken overleven.
Geplaatst: 14 februari 20223 j Helaas niet helemaal waar Ton. https://www.moestuinforum.nl/topic/17603-phytophthora-in-de-tomaten-in-2015/page/3/?tab=comments#comment-279859 -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.