Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Langs de zijkant van onze woning gaan we een 10 tal appelbomen en 3 perenbomen zetten als leibomen op een halve meter van de erfgrens. Voor de buurman is het geen probleem als het onder de 4m blijft.

We hebben ronde, houten palen van 4,5m lang en 12cm diameter. We hebben een grondboor met diameter 13 cm (hopelijk genoeg).

De houten palen zijn geïmpregneerd, ze hebben me niet gezegd welke houtsoort (was druk in de winkel en vergeten te vragen). Als ik een put maak staat het grondwater nu op 90 cm - 1m diepte.

leipalen.thumb.jpg.ac8bdc52d62696117a33d5f31e71e09e.jpg

Mijn vragen:

1. Diepte van 90 cm zetten goed?
  2. Aan te raden om in de put eerst nog enkele stenen te steken en dan pas de paal in het gat?
  3. Als ik de palen onbehandeld laat, hebben deze palen dan nog een levensduur van minstens 15 jaar? Of moeten deze nog behandeld worden?
    In de winkel vertelde men dat tuinpalen vroeger extra behandeld werden. Het product verkopen ze zelf niet meer. De producten zijn niet milieuvriendelijk en wil ik eigenlijk niet gaan halen en gebruiken, mijn vriendin zou het hout liever nog behandelen. In de winkel had men leilinden staan aan dezelfde palen die wel nabehandeld waren, deze constructie was nu 15 jaar oud en de palen leken me nog goed (al kun je niet zien in de grond natuurlijk).
  4. Is het aan te raden om snelbeton of dergelijke te gebruiken of gaat dit juist voor snellere verrotting zorgen?
    Zal ik ook nog iets moeten zoeken om de put te verbreden want onze grondboor heeft een diameter van 13cm.
  5. Palen om de 10 meter zetten?

Door vertraging bij de houtleverancier (reden volgens hen: Corona) hadden we de leibomen met blote wortel (midden december) veel vroeger dan de palen (midden februari). Dus maar direct de bomen gezet voor de palen.
Bij het uitgraven van de plantgaten een zeer onaangename verrassing: de berm daar zit vol met steenpuin. We hebben de plantgaten dus zeer groot moeten uitgegraven.
588870244_steenpuinaandezijkant.thumb.jpg.cc0b06954afd9a87dff3eb4f609cbb2e.jpg

De boompjes staan er dus al.

leiboompje.thumb.jpg.14c3636067f07d67fa3685e8ab5318f5.jpg

We weten nog niet wat we met de rozenstruiken gaan doen, voorlopig blijven ze staan voor toch iets minder inkijk van de straat te hebben. Gaan bekijken of we ze er niet wat tussen kunnen leiden.

leibomen.thumb.jpg.4f632ea71743beb8b9b90757296c8c53.jpg

aangepast door simonvb

Geplaatst:

Ik had ook houten palen maar geen heeft de 10 jaar gehaald. In plaats van houten palen heb ik grote diameteraluminium steigerbuis genomen. Kost net zo veel maar gaat een leven mee.  En ja, ik heb ze groen geverfd.

10 m uit elkaar is wel erg ruim.  Je moet in gedachte houden dat die palen dadelijk een windscherm overeind moeten houden in de vorm van een leiboom.

Het gedeelte van de paal dat onder het grondwater niveau zit zal niet rotten, daarboven wel. Ongemerkt komen er schimmels  op en zodra je de paddenstoelen aan de paal ziet komen weet je dat het tijd wordt om de paal te vervangen. Door ze in beton te zetten vertraag je het rotten een beetje maar niet veel. Om een paal zelfstandig onder belasting overeind te houden moet er ongeveer 1/3 in de grond steken. dit is afhankelijk van de ondergrond of het met minderkan.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

1. Inderdaad is 1/3e onder de grond gebruikelijk bij schuttingen. Die dragen een hele schutting, deze palen zijn er alleen maar om de leidraden strak te houden. Ik denk dat 1/4e dan ook wel werkt. Maar je gaat richting 1/5e, dat schat ik in als te onstabiel.

2. Stenen in het gat gooien maakt het nog ondieper. Bovendien werkt het hooguit als fundering, en dat heb je niet nodig. 

3. Onder de grond gaat het rotten snel. Palen van 6 cm doorsnee zijn hier met drie-vier jaar verrot.  Impregneren maakt weinig verschil.

4. Snelbeton schijnt daar ook niets aan te veranderen, het rot net zo hard. Put verbreden hoeft niet als je een dag een palenrammer huurt. Reken erop dat je nog diverse bakstenen tegenkomt bij het boren, en dan steeds met je hele arm in het gat moet om de baksteen uit te graven (been there, done that).

5. 10 meter is veel. Je moet ertussen een draad op spanning houden. Lees even de vraag over kiwibes opspannen, een maand geleden geloof ik. Ik denk dat je begin en einde van je rij een paal onder een hoek moet zetten.

Geplaatst:

Misschien een tip om de draden op spanning te houden is door er een legger bovenop te schroeven tussen de palen.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:
  • Auteur

Hebben na veel zwoegen er vandaag twee gezet. De grondboor zou super gaan zonder de stenen, maar helaas.

De palen staan nu 130cm in de grond. Graven eerst een put en dan 1 meter diep met onze grondboor.

Heb de afstand nog aangepast en de palen komen nu op ongeveer 6 m van elkaar. 

De leiappels staan op mm106 onderstam, hoop dan dat ze na 10 jaren geen steun meer nodig hebben of is dat ijdele hoop?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic