hebeentuin Geplaatst: 28 april 2022 Geplaatst: 28 april 2022 (aangepast) Hallo, Er staat bij ons een oudere appelboom in de tuin en met de verhuizing kregen we er een cadeau. Van beide weten we echter neit de naam. Dat zal wel lastig zijn om te achterhalen maar ik wil het toch even proberen. Ik heb van beide een afstandsfoto en een foto van de bloesem. Wat opvalt is dat de jongere boom heel witte bloesem heeft, erg mooi. De oudere boom heeft wit rozige bloesem. Ik had al wel gezien dat dit voor alle appelbomen geldt, maar ja. Zijn er hier mensen die denken te weten wat voor ras het is ? (de eerste foto hoort bij de derde, en de tweede bij de vierde) 28 april 2022 aangepast door hebeentuin Quote
fre3ke Geplaatst: 28 april 2022 Geplaatst: 28 april 2022 Niemand kan dat zeggen. Er is minimaal een foto van het rijpe fruit nodig. En dan blijft het nog een gok. Als je het echt wilt weten kun je met het fruit naar fruit museum 't Olde Ras gaan, in het najaar. Quote
hebeentuin Geplaatst: 28 april 2022 Auteur Geplaatst: 28 april 2022 (aangepast) dat is denk ik makkelijker ja, met de appel hopelijk gaat dat dit jaar lukken, want vorig jaar was het droevig 28 april 2022 aangepast door hebeentuin Quote
marcelru Geplaatst: 1 mei 2022 Geplaatst: 1 mei 2022 (aangepast) Om redelijk zeker vast te stellen welk ras het is is heb je tzt minimaal 5 appels nodig, uit alle delen van de boom geplukt (zonkant, schaduwkant, boven, onder etc.). Het is handig om te noteren wanneer je ze precies geplukt hebt, en wacht in elk geval tot ze rijp zijn (til de appel nog aan de boom op, kantel 'm 90 graden, als-ie los komt is-ie rijp). De meeste appels worden te onrijp geplukt om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Je wilt ook een steeltje aan die 5 appels hebben, steellengte/vorm/dikte is een belangrijk gegeven om ras te bepalen. Een goede determineerder gaat niet alleen op foto's af, die wil ook voelen en proeven. Tzt maar eens opnieuw ter sprake brengen. Nog iets: Moet dat dunne boompje geen paaltje hebben? Wordt een instabiele toestand als daar appels aan komen ... 1 mei 2022 aangepast door marcelru Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.