Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rozemarijnsoorten.


Marinus Ros

Aanbevolen berichten

De meesten onder ons kennen allemaal wel de klassieke rosemarijn. Het is een welkom kruid dat geliefd is in keukenbereidingen en ook niet het in het minst vanwege zijn heilzame stoffen.

 

De meest voorkomende soort die ook massaal wordt geteeld net als lavendel en tijm is de Rosmarinus Officinalis (de rozemarijn voor medicinaal (phytotherapie en aromatherapie bv) gebruik).

 

Minder bekend is dat daarvan ettelijke varianten van bestaan die oorspronkelijke uit verscheidene streken rondom het middellandse zee bekken afkomstig zijn.

Daar zijn dan weer cultivars uit geselecteerd en allemaal verschillen ze wel op een of andere manier van elkaar; de een bloeit fel, de andere geurt al wat harder enzovoort.

 

Ook zijn er drie verschillende groeiwijzen te onderscheiden, met name de opgaande, de zijwaards rankende en de bolvormige groeiwijze.(De laatste twee kan je als een variant beschouwen)

 

Al deze behoren tot de "Officinalis" groep en zijn dus allemaal bruikbaar als helend kruid.

 

Er is me slechts een ander familielid bekend dat niet het aanhangsel "Officinalis" heeft toegedeeld gekregen: de Rosmarinus Eriocalyx.

Een tot nu vrij onbekende soort in onze contreien. Zelf ken ik geen kwekerij waar dan ook die zich met deze rozemarijn inlaat dus laten we het houden bij de in West-Europa verkrijgbare soorten.

 

rosmarinuseriocalyx89161328750107.jpg

 

rosmarinuseriocalyx493041328750108.jpg

 

Voor we beginnen met ons lijstje nog even vermelden dat het niet ondenkbaar is dat dezelfde rozemarijn links en rechts een andere naam heeft meegekregen. We zullen proberen om het kaf van het koren te scheiden...

 

Ook duiken er nog steeds nieuwe cultivars op die niet zozeer voor de keuken maar eerder voor de alternatieve geneeskunde worden ontwikkeld. Het een sluit echter per definitie niet het ander uit, we zien wel...

 

Als je een soort wil toevoegen aan de lijst dan graag met de officiele latijnse benaming zoniet zien we door het bos de bomen niet meer.

 

Kick off:

 

- Rosmarinus Offcinalis

 

rosmarinus-officinalis0139791328714800.jpg

 

rosmarinusofficinalis0160071328714879.jpg

 

rosmarinusofficinalis0372261328714923.jpg

 

 

- Rosmarinus Offcinalis "Prostratus" (Prostratus groep omvat verschillende varieteiten en is de zijdelings golvend groeiende soort)

 

rosmarinus-officinalis-prostratus44721328715106.jpg

 

ropro89931328715446.jpg

 

 

- Rosmarinus Offcinalis "Capri" (Rankend)

 

rosmarinus-officinalis-capri56291328715164.jpg

 

rocapr69341328715412.jpg

 

 

- Rosmarinus Offcinalis "Benenden Blue"

 

rooffbenenden-blue94621328758280.jpg

 

- Rosmarinus Offcinalis "Sissinghurst Blue"

 

rooffsissinghurst-blue38361328758706.jpg

 

- Rosmarinus Offcinalis "Corsican Blue" (Kruipend)

 

rosmarinusofficinaliscorsican-blue0177951329424922.jpg

 

rosmarinusofficinaliscorsican-blue0216331329424923.jpg

 

- Rosmarinus Offcinalis "Fota Blue"

 

roofffota-blue12141328758280.jpg

 

- Rosmarinus Offcinalis "Gorizia"

 

- Rosmarinus Offcinalis "Arp"

 

rosoffarp35371328715469.jpg

 

- Rosmarinus Offcinalis "Blue Lagoon"

 

rooffblue-lagoon49321328758280.jpg

 

- Rosmarinus Offcinalis "Davor"

 

- Rosmarinus Offcinalis "Capercaillie"

 

- Rosmarinus Offcinalis "Bozen"

 

- Rosmarinus Offcinalis "Dr. Hu"

 

- Rosmarinus Offcinalis "Majorcan Pink" (Roze bloem)

 

rooffmajorca-pink11331328758281.jpg

 

- Rosmarinus Offcinalis "Madeline Hill" (ook wel foutief "Hill Hardy" genoemd)

 

- Rosmarinus Offcinalis "Alba" (= Albiflorus?) Witte bloem.

 

rosmarinus-officinalis-albiflorus54381328715230.jpg

 

 

- Rosmarinus Offcinalis "Miss Jessop's Upright"

 

- Rosmarinus Offcinalis "Heilsberg"

 

rosoffheilsberg66671328715489.jpg

 

- Rosmarinus Offcinalis "Primley Blue"

 

- Rosmarinus Offcinalis "Punta di Canelle"

 

- Rosmarinus Offcinalis "Rosea" (Roze bloem)

 

- Rosmarinus Offcinalis "Rex"

 

- Rosmarinus Offcinalis "Salem" (USA- extra winterhard (-20C), lijkt sterk op Arp eveneens uit de US)

 

- Rosmarinus Offcinalis "Veitsch"

 

- Rosmarinus Offcinalis "Sudburry Blue"

 

- Rosmarinus Offcinalis "Severn Seas"

 

- Rosmarinus Offcinalis "Weihenstephan"

 

- Rosmarinus Offcinalis "Blaulippe" (In pot, vorstgevoelig dus binnenhalen)

 

- Rosmarinus Offcinalis "Tuscan Blue" (machtig groot maar vorstgevoelig)

 

roofftuscan-blue41151328758281.jpg

 

- Rosmarinus Offcinalis "Speedy"

 

- Rosmarinus Offcinalis "Spice Islands"

 

- Rosmarinus Offcinalis "Wilma's Gold" (goudgeel blad, Nederwietse kweek)

 

Waar mogelijk wordt de soortnaam gestoffeerd met op zijn minst een fotootje, wat wetenswaardigheden, bloeikleur, hoogte etc.

 

Laat maar komen als je nog meer soorten kent en wees gerust er zijn er nog een pak.

 

EDIT: Ondertussen heb ik nog een tweede soort gevonden die niet tot de Officinalis groep behoort en aan de kuststreek van Granada in Spanje aangetroffen wordt. De Rosmarinus Tomentosus.

 

rosmarinustomentosus53281328749635.jpg

 

rosmarinustomentosus496121328749702.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geedee: Meer dan 150 soorten.... We zijn nog niet aan de "nieuw patatjes" .

 

Het is uiteraard niet de bedoeling om ze hier nu allemaal onderdak te geven. Ik let vooral op bloei, groeiwijze en winterhardheid.

Ik ga probreren om zoveel mogelijk info te verzamelen en dan zien jullie zelf wel wat interessant blijkt voor in de vaste grond, pot enz.

 

't Is wel een pak werk....

 

@Chris82: Niks is toeval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei.... Die ziet er niet zo best uit.

Aan de stengels te zien staat ie te rijk waardoor ie te snel groeit met als gevolg een plantje dat te veel verzwakt is.

Ook lijkt het of het achterste deel een beschadigd wortelgestel heeft, moeilijk te beoordelen op een foto...

 

Als ik je een voorstel mag doen, zet hem dit jaar eens buiten in de tuin. Een zonnig plekje, niet teveel in de wind, geen direct gezelschap van andere planten en vooral....geen meststoffen.

 

Maak de bodem goed los, tot ongeveer anderhalve maal de grote van je pot. Een laag kiezel of potscherven op de bodem.

Dan meng je zand (van Meestrichse bodem) met eenvoudige potaarde zonder toegevoegde meststoffen en je voegt daar nog een handvol kalkkorrels aan toe.

 

Tot slot voeg je nog wat zwavelkorrel en kalk toe aan de toplaag en geef je een flinke scheut water. Voor de rest enkel water geven als de topjes van de takjes smekend het hoofd buigen.

 

Eens ie aanslaat kan je nog overwegen of je hem gedurende de winter wil laten buiten staan. Ik ben daar voorstander van maar je ziet maar.

 

Succes,

 

P.S.: De foto van die parking met rozemarijn is ergens in Nieuw-Zeeland genomen. Niet getreurd dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een heerlijke geurige pagina! Bij Granada ( dat toch nog wel een uurtje van de kust af ligt hoor) heb ik ook tijm en rozemarijn meegenomen,. Helaas gingen ze na twee zomers en een zachte winter toch nog dood buiten..ik had het kunnen verwachten .

Ik heb nu alleen een minigranaatappeltje over van die reis

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei.... Die ziet er niet zo best uit.

Aan de stengels te zien staat ie te rijk waardoor ie te snel groeit met als gevolg een plantje dat te veel verzwakt is.

Ook lijkt het of het achterste deel een beschadigd wortelgestel heeft, moeilijk te beoordelen op een foto...

 

Het achterste deel is verdroogd...hoewel ik hem echt wel water heb gegeven ...met mate. Ik was al blij dat het voorste stuk nog verder uitliep. Ik heb er 2x eentje buiten laten staan(1x in kas)...altijd apart in een pot....maar die overleefden de winter nooit

 

Ik heb je beschrijving (Dank dank!) uitgeprint en ga dat doen(weer met een nieuwe waarschijnlijk) met die Mestreechse zand enz enz

 

P.S.: De foto van die parking met rozemarijn is ergens in Nieuw-Zeeland genomen. Niet getreurd dus.

 

Goede reden om te emigreren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me herinneren dat jij hem in de volle grond hebt staan en een redelijke winterharde soort hebt, Jorieke. Ik heb ook daar de naam van genoteerd toen, ga die eens proberen te bemachtigen hier bij tuincentrum....en anders een stekje op moestuindag?....Nieuw Zeeland is me toch te ver

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me herinneren dat jij hem in de volle grond hebt staan en een redelijke winterharde soort hebt, Jorieke. Ik heb ook daar de naam van genoteerd toen, ga die eens proberen te bemachtigen hier bij tuincentrum....en anders een stekje op moestuindag?....Nieuw Zeeland is me toch te ver

 

Jaren geleden stootte ik ooit op deze foto op het internet:

 

 

largerosemarybush45411328787443.jpg

 

Een foto van een man voor een rozemarijn van meer dan twee meter hoog, genomen in Sebastopol.

Tja, dan denk je dat als het spul daar ergens in het Krimgebergte zo goed overleeft het bij ons ook wel zal lukken....

 

Enkele vervroren rozemarijntjes later kom je er dan achter dat er ook nog een ander stadje is dat Sebastopol heet. Dat ligt dan wel in het zonnige Californaaijeee.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is een grote ja. Maar haal er 40 cm af en dan heb je de maat die ik ooit gepoot heb ( niet in mijn eigen tuin ) en die staat er nu toch ook al een jaar of 18 denk ? incl 2 elfstedenwinters .....

was volgens mij gewoon een intratuinachtig vaag benaamd potje van toen nog 1,95 ( gulden )

 

erg leuk topic trouwens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, Bit.

Hier staat er ook eentje die al over de 1m70 reikt. Ik denk toch dat ik hem in de lente wat zal kortwieken zodat hij wat meer takken maakt op de zijkanten.

 

@Jorieke of Luc: Een technische vraag: de laatste dagen probeer ik nog de openingspost wat op te smukken met beeldmateriaal maar na een tijdje geeft de software er de brui aan en voegt hij geen nieuwe uploads meer toe aan de post. Zijn er op een of andere manier beperkingen?

Is dat het geval, geen probleem. Ik herneem dan gewoon wat info uit die post in een nieuwe en doe zo dan verder.

 

Zelf sta ik nogal versteld over het aantal varieteiten dat er van rozemarijn is. Veel te veel en vrij zinloos om ze nu allemaal te gaan opnoemen laat staan bespreken.

 

Tenzij iemand bezwaar oppert of andere suggesties heeft ga ik het beperken tot de meest gangbare en daar zoveel mogelijk over mee te geven waar van toepassing.

M.a.w. ik zou het willen houden bij wat hier (BE-NL en vice-versa ) plus in onze buurlanden (UK incluis vanwege de grote traditie zeg maar) te shoppen valt en waar moet worden op gelet. Kwestie van je investering te beschermen...

 

Mocht iemand lijsten willen van rozemarijnsoorten, ik heb er voor het angelsaksische deel van de wereld, Frankrijk en werk aan een spaanse en duitse, dan PM je me maar.

 

Als toetje, le temps permettant, zou ik dan ook nog een beeld willen scheppen aan de hand van fotomateriaal van wat je je moet voorstellen bij rozemarijn in zijn natuurlijke omgeving.

 

Wat er mij doet aan denken dat ik ook nog wat orde dien te brengen in een ander draadje over de standplaatsen van de meerjarige kruiden. Marinus loopt wel eens in zeven sloten tegelijk....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...