Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verse eieren


teuthor

Aanbevolen berichten

zoals meerdere hier heb ik kippen genomen voor de verse eitjes..van de buurman kreeg ik zn laatste overlevende kip kado (nadat een marter de rest had opgepeuzeld) en ik heb er toen nog 4 bij gekocht..hybride "isa brown"

 

die van de buurman is ruim een jaar oud en ik kan toch wel al duidelijk verschil van eieren zien met de andere 3 kippen...ze zien er lelijk uit aan de buitenkant...deze kippen zijn ontwikkeld om 40weken eieren te geven en dan als soepkip te dienen..ik vraag me af hoe anderen dat doen met die kippen

 

laten jullie ze gewoon lopen tot ze dood gaan of worden ze geslacht??

en als je "normale" kippen neemt..blijven de eieren dan wel langer mooi??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt lelijk eieren krijgt, zou ik zsm extra grit/maagkiezel/houtskool gaan geven, beste kan dit gewoon altijd

voor ze aanwezig zijn, volgens mij kan bijna niet anders dan grit tekort.

@quote

Kippen hebben naast gewoon voer, ook grit nodig. Grit bestaat uit gebrande en gemalen oesterschelpen. De kalk die daarin zit, hebben de hennen hard nodig voor het produceren van de eischaal. Bovendien bevat het mineralen die het dier goed kan gebruiken. Je kan grit in een aparte bak geven. Maagkiezel zijn kleine steentjes, die scherper zijn dan grit. Maagkiezel heeft een belangrijke functie in het spijsverteringsstelsel van de kip. Een kip kauwt zijn voedsel met maagkiezel, die in de spiermaag terechtkomt. De kiezel heeft dezelfde werking als een molensteen. De steentjes kneuzel het graan, waardoor het gemakkelijker te verteren is. Dit kan je eventueel mengen met grit. Een klein handje fijne houtskool door het grit/maagkiezelmengsel mengen, werkt goed tegen spijdverteringsstoornissel en de dieren kunnen er wat van opnemen als ze het nodig hebben.

Ik hou de kip tot zij doodgaat, met goede uitgebreide voeding vindt ik ze hardstikke lang leggen,

wel onregelmatigere leg nadat ze ongeveer 2-3 jaar oud zijn.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar Hans eet sowieso geen eigen dieren . Als je dat wel wilt gaan doen, kan je er het beste een haan bij nemen, en elk jaar zorgen voor kuikens. De hennen houd je, de hanen eet je, en zodra hennen een jaar of 4 zijn (of eerder, of later, wat jij wilt), vervang je ze voor jonge hennen. En maak je bijv. soep en ragout (en nog vele andere dingen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me helemaal bij Hansm aan. En inderdaad Jorieke...lelijke eieren...hier nooit gezien(behoudens een windei van n jonge kip)...dus denk dat ze een tekort hebben aan iets. Overigens krijgen ze van mij ook altijd hun eigen eierschalen terug. Wél in gestampte vorm...anders gaan ze misschien hun eigen eitjes kapotpikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook wel eens vreemde eitjes ertussen zitten, ik weet wel zeker dat dat ook gebeurt bij de legbatterijen, maar daar worden ze op kleur, formaat enuiterlijk beoordeeld of ze als eieren verkocht worden of als uitschot naar de fabrieken gaan.

Legkippen hebben hun topproductie het eerste legseizoen...het 2neemt het al behoorlijk af, maar is nog steeds rendabel..na het 2 legseizoen neemt het echt heel erg af..

Aangezien ik ook eieren verkoop en dus productie wil...houd ik ze maar een jaar, ik koop elk voorjaar kuikens, zodra zij gaan leggen, gaan de kippen van het jaar ervoor weg.

Ik eet deze niet....meestal geef ik ze weg..of voor een heel klein prijsje.

 

Hoeveel en hoelang ze leggen is ook afhankelijk van het ras.

Daarnaast heb ik meesetal zo'n 50 vleeskippen, dat zijn cornisch X, hele snelle groeiers..ja ook op graan, gras etc, zij lopen (waggelen) gezellig buiten tot het tijd is om geslacht te worden.

 

Daarnaast heb ik nog parelhoenders, een paar leuke rassen oa de kippen die gekleurde eitjes leggen..zij blijven gewoon altijd hier rondlopen en we zien wel hoe oud ze worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de lelijke eieren is niet van een tekort aan iets..maar dat is gewoon een gevolg van het hybride ras ze worden gekweekt om 40 weken eieren te geven en dan is het klaar..de eieren worden lelijk en de kip ook..net als vleeskippen die binnen 5weken vetgemest zijn voor de slacht..die rassen worden zo ontwikkeld...wouter klootwijk heeft er wel een mooi programma over..de wilde keuken..er zijn 2 afl. over kip..de legkip en de vleeskip..beiden gewoon volledig genetisch gemanipuleerd..in ned worden legkippen na 40weken geslacht omdat dan de eieren lelijk worden en de kwaliteit achteruit gaat..al hun energie gaat naar dat ene jaar eieren produceren..en daarna worden ze aan afrika verkocht als soepkip (oa togo) zoiets gebeurd ook met vleeskippen..ze kunnen niet scharrelen eten alleen maar het fabrieksvoer en zitten op 1plek..het is net hoe meer ze eten hoe meer honger ze krijgen..ik heb het dus niet over alle soorten vlees of legkippen maar over de daarvoor ontwikkelde rassen..degene die hier in de supermarkt liggen en voor de export zijn bedoeld

 

als ik er een haan bij zou zetten en dan de haantjes eten en de hennen houden..is wel een optie maar dan echt voor vleeskippen..en ik heb toch meer kippen genomen voor de eieren..al begin ik ook steeds meer over parelhoenders na te denken hahahah

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daar nog nooit van gehoord, wij hebben ooit wel echte bruine leg kippen gehad, maar geen idee of dat

isa brown was wij noemde die gewoon barnevelders al betwijvel ik of dat juiste naam was, deze werden gewoon oud en ook legde ze normaal dus zal dan wel niet.

Best treurig om een kip zo te fokken, ik zou ze zelf echt niet kopen.

Ik kon wel vinden dat isa brown dunnere eieren leggen na 1 jaar en ei smaak ook opvallend achteruitgaat en dat ze zelf dan ook al aftakeld wat betreft verenpak, zielig net of ze vlug ""op"' zijn wat is nou 1 seizoen,

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat een particulier dit soort kippen dan wil, moet je eigenlijk elk jaar nieuwe kippen

Ik denk dat er wel leukere kippen zijn om dan te houden.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan deze dieren wel langer dan 1 jaar houden, alleen door de grote hoeveelheid eieren in het eerste jaar zijn ze eigenlijk op na dit jaar en hebben ze enige tijd nodig om weer op sterkte te komen. Maar ze zullen zeker nog enkele jaren eieren leggen.

Belangrijk is wel dat ze kunnen aansterken met goed voer en niet vergeten kippengrit, dit kan ook de oorzaak zijn van de misvormde eieren.

In Engeland is zelfs een organisatie welke ex batterij hennen opvangt en herplaatst bij particulieren welke ze een tweede leven geven en hier weer eieren van rapen.

www.bhwt.org.uk

 

Groetjes

Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze ook gehad en vind deze kip prachtige eieren leggen. Verder vind ik ze vaak erg gemeen tegen de andere kippen. Na een jaar zien die kippen er vaak heel kaal uit en gaat de eierproductie erg naar beneden. Vandaar dat ik kies voor een ander ras. Hoewel ik ze nu wel heb in de broedmachine maar dat is voor de zorgboederij. En gaan dus allemaal als een kuiken van een week daar gezellig leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O dus meerdere mensen hebben duidelijk 2 verschillende meningen/ervaringen met het ras,

ik kan me persoonlijk wel voorstellen dat een kip uitgeput is na een jaar meer dan 300 eieren leggen, en na rust periode met goed voer/grit enzo weer opknapt en nog fijn leven heeft.

 

Tjitke en Teutor gebruiken jullie ook een goed mengsel grit/maagkiezel/houtskool mischien zit daar een verschil in wat mening/ervaring zo anders maakt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen zorgen hans dat is perfect verzorgt ze krijgen maagkiezel en grit daarbij lopen mn kippen vrij rond en vinden zelf zo ook zat steentjes etc

 

tjitske heeft duidelijk ervaring met dezelfde kippen..deze kippen zijn zo gekweekt en rust of herstel werkt niet..dat zijn dan toch echt andere kippen

 

anders zou je die vleeskippen (cobbkuikens dacht ik) ook wel kunnen laten scharrelen of wormen laten eten..die kippen zijn samengesteld van genetisch materiaal van andere kippen om zo een superkip te krijgen qua vlees of ei...en daar word een prijs voor betaald in dit geval door de kip na 40 weken word de legkip afgedaan als oud en taai en word naar togo verscheept als soepkip (al worden ze daar gegeten als braadkip) vleeskippen worden na 6/8 weken geslacht..zo eten we in ned eigenlijk alleen kuikens en helemaal geen kip (sterker nog in de supermarkt koop je een kipburger terwijl het eigenlijk in de meeste gevallen een kalkoenburger is haha)..met alle dieren word zo gekweekt toch...neem het texelaar schaap..die werd ook steeds kleiner en dikker gekweekt..voor vlees willen ze dieren die zo snel mogelijk groeien met zo weinig mogelijk beweging en voer..tegenwoordig gaat het om geld verdienen en niet om kwaliteit..waneer je dure scharreleieren koopt krijg je vaak batterij eieren zelfs bij uitloopeieren komt het steeds vaker voor..simpel zelf te testen met een uvlamp..onder gewoon licht zie je niks maar onder uv licht zie je 2 strepen over de schaal lopen..dat is van de rails in de legkooi waar ze op vallen..in ned zijn er veel veiligheidseisen voor slachting en verwerking van vlees en dat geeft je een veilig gevoel...terwijl in werkelijkheid het vlees wat je eet uit afrika komt en in londen in grote vrieshuizen ligt opgeslagen..de karbonade die je deze week eet is waarschijnlijk 3 jaar geleden al geslacht..vers betekende vroeger iets anders dan nu...nu betekent vers "niet bevroren" en zo kan ik nog wel ff doorgaan hoor...iedereen is gek op zeeuwse mossels alleen wel jammer dat bijna niemand ze eet hahaha het zijn ierse mossels die naar zeeland worden vervoerd gedumpt in containers en overgoten met oosterschelde water en dan na een maand zijn het zeeuwse mossels..

 

ik heb 4 jonge hennen en die geven prachtige eieren..mn 3 zijdehoenderkrielen idem dito...1 kip is iets ouder dan 40weken en de eieren worden lelijk om te zien..terwijl zij eerst net zulke mooie eieren gaf volgens de buurman..het klopt gewoon precies met wat ik zeg (en tjitske)..ze zit nog wel goed in haar veren maar dat duurt wss niet zo lang meer vrees ik..volgend jaar gaan de andere hennen het bewijs leveren al denk ik dat het al gebeurd ik zie in snel tempo ook het formaat veranderen..eerst waren ze iets groter dan kriel eieren en binnen een paar weken al flink groter..onderling gaat het in harmonie hier..dat komt mischien ook omdat elke kip ongeveer 10m2 eigen ruimte heeft..ik heb een hok voor ze van 5m2..daarbij staat mn hok op palen zodat ze eronder kunnen voor beschutting en bijv hun zandbad..ze eten legkorrel en overdag gooi ik een beetje gemengd graan neer..ze krijgen daarbij ook uit de keuken en bij de groenteboer haal ik ook geregeld wat weg..2x pd schoon water en toegang tot regenwater...buiten de insecten die ze zelf verzamelen voer ik ook nog extra wormen,meelwormen,krekels etc

 

zoiezo als het aan de kip zelf ligt door tekorten ofzo dan is de ontlasting de beste indicatie en dat is gewoon 1x dun de rest compact met een wit puntje

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier moest ik wel om om wat je schreef ......

 

.iedereen is gek op zeeuwse mossels alleen wel jammer dat bijna niemand ze eet hahaha het zijn ierse mossels die naar zeeland worden vervoerd gedumpt in containers en overgoten met oosterschelde water en dan na een maand zijn het zeeuwse mossels..

 

maar je heb groot gelijk

 

wat die bruine legkippen betreft ze worden snel oud die arme dieren .

er is nu een nieuwe legkip . een kopie van de bruine legkip ze noemen ze SILVERNICKS is ook een goede legkip ze legt alleen niet zo heel dikke eieren .ook slaat ze wel eens een dag over en gaat langer door met de leg .ze zouden ook swinters door leggen ....een fijne rustige kip

ik heb deze silvernicks gehad . moet eerlijk zegen was er niet tevrede mee

was inderdaad een rustige kip de leg was ook goed .maar het waren echte kanibalen moet ik zeggen ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dit topic!

Ik eet al jaren vrijwel veganistisch om de wanpraktijken die jij net noemt Teuthor. Niet omdat ik tegen vlees eten ben, maar ik vind het niet nodig dat dieren zoon lijdens weg moeten doorstaan om op mijn bord terecht te komen.

Ik lees dus geduldig mee en hoop er zo wat van te leren. Het lijkt mij prachtig mijn eigen dieren te kunnen houden. Ze een goed leven te geven en ze uiteindelijk mij een volle maag geven.

 

Hoe dan ook, compleet off topic....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Mijn dieren blijven tot hun dood.

Een jammerlijke uitzondering was in mijn eerste jaar als "plattelander", waar mensen uit de buurt allemaal wel een haan van me zouden nemen als onze hennen eieren uit zouden broeden. Uiteindelijk gebeurde dat ook, en in mei werden er 3 hennen en 6 hanen geboren. Ineens wilde niemand meer een haan. Ik heb een vrijgezellen-mannen-hok gebouwd en naïef gedacht dat ze dat vast gezellig zouden vinden, zo met zn 6en. Maar half december kwam ik ze eten geven en was de sneeuw rond het hok rood. Ze waren toch aan het knokken geslagen. Toen heb ik mijn buurman 5 hanen laten slachten. Het vlees mocht hij houden. De andere opties waren om de hanen elkaar dood te laten vechten of de hanen op marktplaats te zetten met de grote kans dat ze in een klein hokje nog even vet gemest zouden worden voor de kerst. Beide voor mij dus géén optie.

Ik was er wel naar van moet ik zeggen. Het overkomt me ook nooit weer.

 

De hennen en hanen die ik nu heb zitten (3 tomen, 3 rennen) blijven gewoon tot hun dood. Of ze nu leggen of niet. Het plezier dat we van ze hebben, zeker in de periode dat ze elke dag een heerlijk ei leggen waar je je als eigenaar dan mee voedt, maakt dat ik het niet meer dan normaal vind dat ze dan ook een fijne oude dag mogen genieten bij ons.

 

Over de "vreemde" eieren. Toen één van onze hanen ooit werd gegrepen door een steenmarter hebben zijn dames twee weken niet gelegd. Terwijl het midden in het seizoen was. Daarna nog een aantal "vreemde" eieren en daarna gewoon weer als vanouds goede eieren. Stress en een grote verandering kan absoluut een factor zijn in mijn ogen.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik het ook mee eens. Ik heb er voor onszelf ook wel aan zitten denken, maar dat is voor mij een stapje te ver.

Maar ergens is het wat krom. Wel het vlees willen eten maar niet geconfronteerd willen worden met de slacht.

Het voordeel van je eigen kippen slachten is dat je weet dat ze een goed leven hebben gehad.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...