Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Mocht dit niet de juiste plek zijn voor deze vraag, voel je vrij hem om te verplaatsen!

Ik ben momenteel aan het experimenteren met stekken. Een van de stekjes in water heeft inmiddels (piep)kleine worteltjes (zie foto, sorry dat die op zijn kant staat!). Nu is mijn vraag, kan ik deze zo laten staan, of hebben de wortels zuurstof nodig? En zo ja kan ik hem dan gewoon verspenen? Alle hulp is welkom!

Groet,

Akroma

20220601_195345.jpg

Geplaatst:

Waterwortels zijn andere wortels dan bodemwortels. Als je een op water bewortelde stek in de grond plant, zal de plant eerst andere wortels moeten maken of haar wortels ombouwen. Weinig planten kun je stekken op water, maar sommige makkelijk wortelende nog wel. Maar (enkele uitzonderingen met speciale waterwortels daargelaten) stekken in luchtige voedselarme en vochtige grond (en soms nog andere factoren als tijdstip, temperatuur, speciale bodemeisen e.d.) gaat zo veel makkelijker.  Sommige van die paar soorten die nog wel lukken op water kun je daarna wel redelijk in de grond verder kweken. Bij de meeste is het een schok en lukt het slecht om de overgang te maken.

Over het algemeen wordt er bovendien een onderscheid gemaakt tussen zomerstek en winterstek. Een andere techniek en het verschilt per plant welke eventueel waarvoor meer geschikt is. Bovendien zijn er ook heel wat planten die zich niet of zeer moeilijk, alleen met speciale voorzieningen, laten stekken die je dan beter via andere technieken kunt vermeerderen. (Zaad, marcotteren, enten, afleggen, wortelstek e.d.) 

Kijkend naar de foto van je stek, denk ik dat dat beginnetje wortel te weinig is om enige slaagkans te hebben. Ook voor de meeste planten zal het tijdstip nu in de lente minder gunstig zijn, als het al kan. Planten zijn dan meestal nog niet ingesteld op wortelvorming. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Voor de Aalbes is lente of herfst/winter de beste tijd om te stekken. Jong hout dat nog buigzaam is (zoals deze stek in het water) wortelt het makkelijkst en snelst bij Aalbes. Hardhout werkt ook, maar duurt veel langer. 

Ik heb ook een aantal stekjes van de Aalbes in compost staan ipv water, een aantal daarvan met, en een aantal daarvan zonder wortelpoeder. Deze lijken nog geen van allen ook maar iets te doen. Een aantal op de compost is al overleden. 

Geplaatst:

Compost is op zich geen goed stekmedium! Hooguit wat bijgemengd met zand en tuingrond en evt vermiculiet. (ZONDER MEST!!!!) En dan best ook nog goed uitgerijpte compost. Goede stekgrond moet los/luchtig en toch stevig, voedselarm en vochtvasthoudend zijn en tegelijk niet te nat blijven. Watrer is - nogmaals - geen erg slimme manier om te stekken. Lees mijn vorige bericht!

Winterstek (NIET voorjaar!!! Nu wil een aalbes groeien en bloeien en geen wortels maken!!) duurt lang...pas later in de zomer zijn ze beworteld. Moeten bovendien niet in zon en beschut staan. Zomerstek gaat veel sneller, maar vraagt veel aandacht. Voor aalbes voegt stekpoeder niets toe.

11 minuten geleden, akroma zei:

Voor de Aalbes is lente of herfst/winter de beste tijd om te stekken. J

Dat klopt dus NIET! Blijkbaar heb je hier of daar wat gelezen. Maar wat ergens geschreven staat klopt lang niet altijd. 😉

Lees mijn verhaal en eerste reactie. Daar staat hoe je best te werk gaat. 😉 (Ik doe dit al vele jaren en ben bevoegd docent hiervoor. Ik probeer je hier dus verder te helpen en een aantal dingen te leren die je blijkbaar niet weet of op niet de beste manier doet 😁)

Geplaatst:

Ik had je verhaal gelezen. Maar ik mag toch aannemen dat de Royal Horticultural Society geen gekke dingen aanraad. Ik heb hun Propagating encyclopedy erop nageslagen (het boek, niet op internet) en daarin wordt voor softwood cuttings compost als stekgrond aangeraden. 

Hier een stukje over Ribes:

Softwood or Semi-Ripe cuttings from late spring (wat het nu al even is) tot midsummer. 

Hardwood cuttings from late autumn to midwinter.

Maar jij zegt dus dat de komende weken de beste tijd is om stekjes van aalbes te nemen? Die dan overdekken in een propagator zodat het vocht niet direct allemaal weg is? 

Geplaatst:
51 minuten geleden, akroma zei:

voor softwood cuttings compost als stekgrond aangeraden. 

Het Engelse woord `compost` betekent meestal gewoon potgrond. 🤣 Alle grond waarin je plant wordt daar compost genoemd en compost ook. Potgrond kan en dat bedoelen ze hier ongetwijfeld.  Er bestaat speciale potgrond voor stekken. Extra fijn en voedselarm en plusminus het mengsel dat ik je adviseerde. In het Nederlands is compost dus meestal iets anders dan in het Engels. 

53 minuten geleden, akroma zei:

Maar jij zegt dus dat de komende weken de beste tijd is om stekjes van aalbes te nemen?

Dat zeg ik helemaal niet! 🤒 Ik had het over zomerstek. Omdat aalbes zo makkelijk stekt zal het misschien nu ook lukken, maar dan is je succeskans optimaal.  Maar juli-augustus/september is een prima tijd. De jonge twijgen moeten namelijk al gevormd en voldoende gerijpt zijn. Met hieltje eventueel en de bast lichtjes beschadigen (blad onder op wegwrijven) en hooguit 2 halve blaadjes in topje laten zitten. Maak ze niet te klein. Zelf doe ik ze in een diepere pot onder een losse plastic zak (wel ademen, anders rotting) waardoor vochtigheid hoog blijft en zet ze ergens onder struiken op een beschaduwde beschutte plek. na een week of 6 zouden er al flinke wortels moeten zijn.

Winterstek maak ik meestal als ik in het late najaar wat grover snoei. Zonder blad...stukjes net verhout van een 20 a 30 cm. en ook hier knoppen wegwrijven onderaan ;die steek ik in zanderige grond. Eventueel in mei uitplanten (nog geen wortels, wel callusweefsel!) of ik laat ze in pot en einde zomer zijn er wortels en pot ik ze apart op. 

Alle soorten gaan vrij makkelijk. Zwarte bes en Josta gaan het makkelijkste...die kun je zelfs gewoon in de grond steken en dan groeien ze wel. Rode/witte/rose soorten meestal vrij makkelijk, maar sommige net iets minder...zou ik winterstek doen (geen omkijken naar!)  Kruisbes gaat ook makkelijk, maar het beste van najaars-winterstek stek of rond augustus september een zomerstek die al geworteld de winter in gaat.

Succes!

• Like 1

Geplaatst:

Ik heb al speciale stekgrond in huis (lijkt een beetje op zand?? of misschien is het grotendeels zand). Maar meer later in de zomer dus en niet meteen de eerste weken. 

Wat is een beetje een goede lengte? Ik had ze nu ongeveer 15cm. Mijn stekjes in compost stonden inderdaad onder plastic zakjes, waar ik ook nog een paar extra gaatjes in had gemaakt met saté prikker. 

Is het beter om ze buiten in de schaduw te zetten of is binnen ok prima?

Voor kruisbes had ik idd begrepen dat winterstek daar veel beter was dus die doe ik ook pas dan. De grote plant heeft ook al zelf stekjes gemaakt door aflegging, kan ik er ook wel 1 of 2 van los knippen komende herfst. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...