Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Poffert kan ook: het recept: 250 gr zelfrijzend bakmeel /2 dl lauwe melk /120 gr rozijnen of krenten of samen /1 ei mespuntje zout/zakje vanille suiker .alles roeren tot een stevige deeg (brooddeeg) . deeg in de poffertvorm de helft van de trommel vullen.dan in een pan met water (niet helemaal onder water).ongeveer 1 uur water aan de kook houden .Poffertvorm voor het gebruik insmeren met boter en dan vorm en deksel met paneermeel of gries bestrooien. Recept kruidkoek:250 gr bloem 100gr boter 200 gr donkere bastersuiker 1. 1/2 dl melk ( ik gebruikte 2.1/2 kefir) 4 theel bakpoeder 4 theel kaneel 1 theel kruidnagelgruis 1/2 theel peper 1/2 gesarpte nootmuskaat 1/2 zout of 4 theel koekkruiden en.100gr sukade en krenten.2 uur in de pan.

Dit kan je ook in je creuset pan (28 cm)maken en daar een gewonen tulband vorm in zetten met water (gietijzer ook de deksel) probeer maar kan op de kachel.

We hebben zelf een speksteen kachel met eenkook/bak gedeelte erop.

Ideaal voor drogen koken van erten/bonen sudderen enz

aangepast door Gast

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Deze heb ik vanmiddag even gemaakt met de foto's ,er zitabrise enkrenten en cranberry in deze poffert.

Geen boter of olie maar 1xei met melk.En de vorm nu met boekweit gruis de vorm in gevet. 2 uur was de kooktijd.ben met gekookt water begonnen.p103085399291328977117.JPGp1030855a36191328977171.jpgp103085767931328977251.JPG

Geplaatst:

Dit kan je ook in je creuset pan (28 cm)maken en daar een gewonen tulband vorm in zetten met water (gietijzer ook de deksel) probeer maar kan op de kachel.

Kijk dat geeft de burger moed. Wil ook graag na Joriekes verhalen hier, nog eens met de wonderpan aan de slag. Pan gaat niet passen op kachel, maar volop creuset pannen hier. Is dat te gebruiken op gas, klein pitje?

Geplaatst:

Thea ik ben nu de poffert aan t voorbereiden.. ik neem aan dat abrise abrikozen zijn? Zit er geen suiker in behalve de vanillesuiker? Ik denk dat mijn creuzet erg ruim om de cakevorm zit..zou dat een bezwaar zijn?

(Of zou ik de vorm moeten afdekken met alu-folie..ik ben zo bang dat het erg vochtig gaat worden...)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nee er zit geen suiker in ,voor de poffert gaat het op het laatst met boter en suiker op je bord.

Als de pan te groot is ,is niet erg het water hoogte ongeveer de half van de tulbandvorm.Ik zou het niet bekleden de vorm.en niet te gauw kijken,hoor.succes

Geplaatst:

Oeps ik heb al gekeken ( het is aan t rijzen)..en had er toch een deksel op gedaan..bovendien het water tot 2 cm onder de rand van de tulbandvorm.. en de kachel roodgloeiend gestookt..de vorm danst door de pan

Haha ik zal nog wat moeten oefenen...

Meer foto`s volgens al de poffert klaar is

img411136991329064834.jpgimg411242641329064848.jpg

Geplaatst:

Nee dat valt wel mee..de deksel die ik erop heb gedaan sluit het gat ook af...ik denk toch niet dat ik snel zo brood zal gaan bakken..het brood moet toch op zijn minst een korstje krijgen en een beetje kleur..

img411335681329066631.jpgimg411499321329066646.jpg

Geplaatst:

klaar is de poffert..na twee uur op de gloeiende kachel. Heerlijk met boter en stroop.

Best grappig, zei Lie.

De volgende keer zien dat het klaar is als het tijd is voor het toetje( nu moeten we nog eten )

img412995531329071379.JPG

Geplaatst:

Ja ziet er goed uit nu nog een keer met gist proberen.Eerst laten rijzen voor de kachel met een plastix zak er over en dan in de pan op de kachel.

Je kan ook een schaal proberen in de pan.

Geplaatst:

Heb net vanmiddag kruidkoek gemaakt in de tulband en pan.

Niet goed ingesmeer de vorm want hij kwam niet heel er uit.

Maar hij smaakte heerlijk.

Recept kruidkoek:250 gr bloem 100gr boter 200 gr donkere bastersuiker 1. 1/2 dl melk ( ik gebruikte 2.1/2 kefir) 4 theel bakpoeder 4 theel kaneel 1 theel kruidnagelgruis 1/2 theel peper 1/2 gesarpte nootmuskaat 1/2 zout of 4 theel koekkruiden en.100gr sukade en krenten.2 uur in de pan.

Geplaatst:

De poffert is lekker. Ik had er walnoten ingedaan, maar dat hoef je niet te doen..beter meer krenten ed. kruidkoek ga ik volgende x proberen..jammer dat ik geen karnemelk heb. Ik moet ook maar eens aan kefir raken..ik kan hier altijd verse melk halen bij de buurman. Zie ik het goed dat je meer kefir neemt dan je melk zou nemen?

Geplaatst:
Ja,kerif is lobbige dan melk ,het wordt niet zo nat/dun.

Ik maak ook van kefir verse kaas.

De tip van de dag: Bloem en meel zet je koel weg, maar als je gaat bakken dan eerst de meel of bloem warm maken. ik doe als ik het afgewogen heb in de magnetron 1 min op 360 w.

Je heb de beste resultaat zo voor de bakking of gist deeg.

Deze kruikkoek kan je goed snijden want er zit boter in en dan gaat het niet kruimelen.

Geplaatst:

Ik ben nu brood aan t bakken met spelt en roggemeel ( en een beetje tarwe) dat ik a la Thea heb voorverwarmd..het is behoorlijk goed gerezen, we zullen zien of het ook gerezen blijft...

Geplaatst:

Het brood was gelukt ( in de oven gewoon gebakken,) en was erg goed gerezen..ik denk dat dat meel verwarmen wel een goede truc is in de winter. het is nog niet op...wel bijna

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...