Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Deze week begon opeens takken van de kersenboom te verdorren. Weet iemand hoe het kan, maar vooral wat ik er aan kan doen.

Eerder deze maand had een perenboom het zelfde , daar hebben we de dorre takken van verwijderd.

20220709_175245.jpg

Geplaatst:

Dit is wat anders als bij de perenboom,  zo diep/snel mogelijk uitsnijden nu, eigenlijk middelste tak (daar zie ik ook al vergeling/verdorring) en rechtse zijn eraan. Die twee weg en klein stompje aanhouden en hopen dat het al niet dieper zit.

• Thanks 1
Geplaatst:

Dit is Monilia, ook bekend als tak- en bloesemsterfte. Komt de laatste jaren zeer vaak voor bij veel Prunus soorten. Japanse sierkersen (Prunus serrulata soorten) hebben er de laatste jaren ook zeer veel last van.

Zoals hierboven al gezegd alle aangetaste takken tot in het gezonde hout terug snoeien. Snoeigereedschap ontsmetten met chloor want je kunt het via snoeien ongewild overbrengen op andere vatbare planten.

• Thanks 2
  • 5 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb ook een kers met monilia, nog een paar takken hebben knoppen, de rest niet meer.

Als ik de boom rooi, kan ik dan een andere kers op dezelfde plaats zetten?

Anders alle besmette takken verwijderen en in de kliko?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 3 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Het verwijderen / opruimen van oude vruchten kan ook gezien worden als preventieve maatregelen aangezien dit een belangrijk bron schijnt te zijn waarin de schimmel overleeft. Dit zou dan tevens de kans op herbemetting moeten verkleinen (voor het geval er een nieuwe boom wordt geplaatst.

Je kunt hier ook wat meer informatie vinden over de de Monilia schimmel

https://www.compo.nl/advies/ziekten-plagen/ziekten/monilia-rot

aangepast door HerbalX
  • 4 maanden later ...
Geplaatst:

Hier ook Monilia in een zure kers van 14 jaar oud 

We zijn alle aangetaste takken aan het wegknippen maar er blijft niet veel over van onze prachtige boom die vorig jaar nog vol kersen zat en ook een normale bloesem dit voorjaar 

Iemand ervaring?

Komen er nog nieuwe takscheuten terug of kunnen we de boom beter rooien en een nieuwe plaatsen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...