Jane Doe Geplaatst: 11 juli 2022 Geplaatst: 11 juli 2022 Was op zoek naar ringe en klammern voor de inmaak glazen, kon ze maar niet vinden. Dus maar eens gebeld, logisch dat ik ze niet kon vinden ... Ze waren uit de productie genomen, de inmaak glazen waren oud model. Nu voel ik me nog ouderwetser, er zijn alleen nog rund rand gläßer en geen massiv rand gläßer meer. Zo ook niet meer de ringen en klemmen, of die van de rond rand glazen passen weten ze niet. Kwa maten passen ze zijn alleen smaller, als de glazen dicht blijven na het verwijderen van de klemmen is het goed. We zullen het gaan proberen en dan zullen we het wel gaan zien, de moderne glazen heb ik ook maar die vindt ik persoonlijk minder. Glas is dunner en breekbaarder, maar dat kan ook zo zijn dat ik dat dat zo ervaar. Frikandellen (platte gehakt ballen) en soep wil ik gaan inmaken, plaats sparen in de vriezer. En als de stroom uit valt, kunnen we een glas pakken. De mason met de schroefdeksels vindt ik ook wel fijn, maar zo slecht aan te komen. Welke glazen, ringen en klemmen gebruiken jullie? Quote
fre3ke Geplaatst: 11 juli 2022 Geplaatst: 11 juli 2022 (aangepast) Ik weck zo min mogelijk. Ik maak liever in in potten met schroefdeksel die ik in de magnetron nog even heet laat worden voordat ik het deksel erop doe. Minder werk. Tot nu toe pompoen, sperziebonen en bessenpuree. Ik gebruik statiegeldpotten. Als een deksel gaat roesten, lever ik de pot weer in. Alleen voor de bessenpuree heb ik potjes gekocht, klein formaat. De oude weckpotten gebruik ik vooral om dingen in te bewaren. Rozijnen en zo. 11 juli 2022 aangepast door fre3ke Quote
Flup Geplaatst: 11 juli 2022 Geplaatst: 11 juli 2022 Ik heb diverse potten en glazen, ook de oude Flachrand en beugelglazen (Le Parfait). Daar zijn wel ringen voor te vinden overigens. Heb geen Veglaglas, want daar zijn geen ringen meer voor. Maar ik beken wel dat wecken met schroefdekselpotten en Mason Jars eenvoudiger is, vind ik. Wecken is leuk en het scheelt ruimte in de diepvries. As we speak staat de weckketel nu ook aan, aalbessen worden nu drooggeweckt. Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 juli 2022 Geplaatst: 11 juli 2022 28 minuten geleden, Flup zei: Mason Jars Ja hier Balls potten in gebruik, daar is ook een vriezerdeksel voor te verkrijgen. Ik steriliseer wel in de oven maar geen groente zonder zuur. @fre3ke waarvan heb je dan statiegeldpotten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
fre3ke Geplaatst: 12 juli 2022 Geplaatst: 12 juli 2022 @Flup Ik koop Landliebe of Ehrmann (geloof ik) yoghurt in 500 ml potten, als het bij de Duitse supermarkt in de aanbieding is voor 77 cent. Het is prima yoghurt, en de potten hebben geen geur. Quote
Flup Geplaatst: 12 juli 2022 Geplaatst: 12 juli 2022 @fre3ke die pottel gebruik ik ook, als ik ze heb. Evenals groentepotten. Daar maak ik jam en appelmoes mee in. Ik vind het een groot voordeel dat je zelf je groente en fruit kunt inmaken en wecken, dan weet je tenminste 100% wat je eet. En, nog belangrijker, je weet precies wat in de ingredienten zijn. Vanavond ga ik de 16 kilo tomaten verwerken tot een mooie basissaus voor de pasta. 1 Quote
Jane Doe Geplaatst: 12 juli 2022 Auteur Geplaatst: 12 juli 2022 Flup waar koop jij je inmaak spullen? Inmaken doe ik om ruimte te sparen in de vriezer en voor de houdbaarheid. Het is een hoop werk, maar scheeld wel. Schroefdeksels gebruik ik niet, de controle oo veiligheid is me niet zeker genoeg. Jam en co wel, omdat die door de suiker of zuur bescheming hebben en snel genoeg opperdepop zijn. Ja balls ook, mason en co, maar ook zo slecht aan te komen de ringen en deksels wat dun blik is. Quote
Flup Geplaatst: 12 juli 2022 Geplaatst: 12 juli 2022 Ik krijg het meeste cadeau, om eerlijk te zijn. Mensen die hun weckpotten wegdoen, help ik graag van hun glaswerk af. De ringen koop ik wel nieuw natuurlijk. Of nieuw geschonken op bijvoorbeeld mijn verjaardag. Er zijn diverse websites waar je dat kan kopen. Het laatst had ik wat via de werkbij gekocht, maar Duitse webshops zijn goedkoper. Kringloopwinkels hebben ook veel weckglas en ook op marktplaats / kleinanzeigen staat er wel vaak wat op. Meer dan 50 cent per glas moet je in ieder geval niet betalen. Quote
speets Geplaatst: 15 juli 2022 Geplaatst: 15 juli 2022 Op 11-7-2022 om 22:48, Flup zei: drooggeweckt Wat bedoel je daarmee Flup? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Flup Geplaatst: 15 juli 2022 Geplaatst: 15 juli 2022 @speets Droogwecken is zonder toevoeging van water wecken. Over het algemeen met fruit. In tegenstelling tot bij "gewoon' wecken doe je de pot zo vol mogelijk, een beetje aandrukken mag best! En dan wecken. Het eindresultaat ziet er dan wel wat ingekrompen uit (vandaar de potten flink vol stoppen voor het wecken), maar de smaak lijdt er niet onder. 1 Quote
Jane Doe Geplaatst: 15 juli 2022 Auteur Geplaatst: 15 juli 2022 Wist niet eens dat je droog kon wecken in een pan? Zat meer aan oven te denken. 5 rondrandglazen worden nu geweckt, hopelijk lukken ze wil mijn manneke niet al te blij maken en dat ik dan treurig ben dat ze mislukt zijn. Of dat ik de mislukkeling ben, na ja jullie begrijpen wel wat ik bedoel, niet te hard uitlachen ajb. De massivrandglazen gaan dan voor een ander doel gebruikt worden en een deel naar nieuw tehuis, plaats maken voor die nog in de productie zijn en toebehoren ook verkrijgbaar zijn. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.