maurits Geplaatst: 11 juli 2022 Geplaatst: 11 juli 2022 Ik heb twee soorten tomatenplanten in de moestuin onder afdak (cherry en cherry-pruim). Ik zie nu op sommige bladeren, voornamelijk van de cherry-soort, scherp omlijnde bruine vlekjes ontstaan. De afgetaste bladeren steken onder het afdak uit en krijgen dus relatief veel neerkomend regenwater te verduren. Maar bij andere planten steken de buitenste bladeren ook buiten het afdak maar die bladeren mankeert niks. Ik heb afbeeldingen op internet vergeleken met mijn blad. Maar de verschillen die ik tegenkom doen mij twijfelen of mijn aantasting een gebrek is of een beginnende ziekte. Wie kent de aandoening op het blad? Foto 1 aangetast blad, Foto 2 plant waar het aangetaste blad aanzit Foto 3 rij met afdak waar de plant instaat Quote
redzebra Geplaatst: 11 juli 2022 Geplaatst: 11 juli 2022 (aangepast) Ik zou gokken gebrek of onbalans, zie tomatentopic 2022. Je ziet hier nerven die donkergroen blijven, geelverkleuring ertussen en dan necrose, veel te regelmatig en teveel vlekken ineens voor een schimmel. Blad met necrose verwijderen omdat dit wel een ingangspoort kan zijn voor schimmels. Edit: heb je die gezaaid of gekocht ? Cherry en cherry-pruim is een vage omschrijving, lijken eerder multiflora's te zijn zoals ik zei in het andere topic, welke ook in de vorm van cherry of cherry pruim kunnen zijn. De meeste anderen beginnen eerst in een enkele bloemtros en er bestaan tig cherrytomaten. 11 juli 2022 aangepast door redzebra 1 Quote
maurits Geplaatst: 11 juli 2022 Auteur Geplaatst: 11 juli 2022 (aangepast) De cherrytomaat wordt aangeduid op de verpakking met 'Yellow Clementine'. De cherry-pruimtomaat wordt aangeduid met 'Bolstar Baloe F1'. De bladverkleuring toont zich hoofdzakelijk bij de cherrytomaat. Zelf voorgezaaid in de huiskamer op 16 april. Daarna éénmaal verspeend, overdag buiten 's nachts binnen. En na ijsheiligen aan het touw gezet buiten in de moestuin. Op de verpakking lees ik ook dat de cherrytomaat zeer grote trossen produceert. De term multiflora kende ik nog niet. 11 juli 2022 aangepast door maurits 1 Quote
redzebra Geplaatst: 11 juli 2022 Geplaatst: 11 juli 2022 Die clementine is een multiflora. (wilt gewoon zeggen maakt ontzettend veel bloempjes aan, tot + 200 die per tros) dus best wat ondersteunen dat ze niet tegen de grond komen. De bolstar is blijkbaar een gewone die meestal met een enkele vertakking begint en bij de volgende trossen dubbel of meer gaat. Ik zou me niet teveel zorgen maken over dat blad, gewoon de beschadiging verwijderen. 2 Quote
redzebra Geplaatst: 11 juli 2022 Geplaatst: 11 juli 2022 (aangepast) Ik weet niet hoe je dat stuk voorbereid hebt op tomaten, op de foto te zien heb je blijkbaar zandgrond. De beste methode is om telkens veel compost toe te voegen dan krijg je een evenwichtige voeding. Indien tekorten als je dat in de hogere bladeren nu ook zou zien, zou ik voorlopig opteren voor een liquide gebalanceerde voeding via watergift. 11 juli 2022 aangepast door redzebra 1 Quote
maurits Geplaatst: 12 juli 2022 Auteur Geplaatst: 12 juli 2022 (aangepast) Ik heb verspeend in P9 potjes gevuld met universele plantgrond van Welkoop (NL). Vandaaruit met kluit en nog wat extra plantgrond eronder in de zandgrond gezet. De plantgrond van Welkoop is wat turfachtiig, het is geen zwarte potgrond. Ongeveer 1x per maand voeg ik een handvol gedroogde koemestkorrels toe per tomaatplant. De voedingsstoffen spoelen dan successievelijk de bodem in. Dosering van water bepaal ik aan de hand van de vochtigheid in de bodem. Een beetje krabben met twee vingers om te kijken tot op welke diepte het vocht nog wordt vastgehouden. Met dit droge weer geef ik elke 3 dagen een flinke plens water in het kuiltje rondom de stam. Is dat regime oké? 12 juli 2022 aangepast door maurits Quote
redzebra Geplaatst: 13 juli 2022 Geplaatst: 13 juli 2022 Dat is best wel ok, tuinieren is ook een beetje eigen ervaringen opdoen, vele jaren proberen en zien hoe het in jou omgeving goed of soms minder gaat. Je hebt zandgrond zoals ik en merk hier wel dat met een redelijke gift van compost elk jaar het gemakkelijker tuinieren is op langere termijn (o.a. minder uitspoeling/uitdroging). Voor bijvoeding wat ik zelden doe, tenzij in pot natuurlijk, gebruik ik een specifieke tomatensamenstelling. Met koemestkorrels alleen heb ik geen ervaring, maar andere hier wel als je wat zoekt. De NPK waarde is wat anders en eventuele toevoegingen ook en lees ook dat bij deze soms een extra kalium gift wordt gedaan, maar zoals ik zei geen ervaring mee. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.