Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo

Ik heb twee compostbakken, en in de ene bak heb ik compost die klaar is , maar heb 

het eigenlijk volgend voorjaar nodig . Om plaats te maken dacht ik de gebruiksklare compost  

in zakken op te bergen . Kan dit tot volgend jaar bewaren in zakken of zal de kwaliteit verminderen .

Geplaatst:

In zakken zou misschien kunnen maar zelf zet ik de klare compost (ruim een kuub) op een stuitje (bultje) met wat platen of oude pallets langs de zijkanten.

De bovenkant dek ik wat met een plaat of wat lagen karton of maisplanten af zodat de compost bij een natte winter niet uitspoelt. 

Ik moet  hier ook weer aan de slag als het wat koeler is omdat er weer ruimte nodig is in een compostvak.

Geplaatst:
55 minuten geleden, Jometje zei:

Kan dit tot volgend jaar bewaren in zakken of zal de kwaliteit verminderen .

Ja dat kan.

Goed gemaakte compost is w.b. voedingstoffen nogal stabiel...precies daarom is het compost. Stikstof en andere voedingstoffen zijn gebonden aan koolstof en hebben vocht en bodemleven nodig om zeer geleidelijk weer vrij te komen. (dat vrijgeven van voedingstoffen heet mineralisatie).

Droog is ze zeer lang te bewaren in dezelfde toestand (d.w.z. er vinden geen biochemische processen in plaats, aangezien daar o.a. vocht voor nodig is). Met vocht erbij en in contact met de bodem zal er wel geleidelijk een mineralisatie zijn. Wat betreft de stikstof die is gebonden zal dat in de orde van rond de 5 a 10% per jaar zijn, afhankelijk van de omstandigheden.

Toch een bedenking...ook in of (veel beter om optimaal effect te hebben) op je bodem zal compost heel geleidelijk zijn goede werk doen. Zelf probeer ik dus ruim vooruit te kijken en al een laag compost op te brengen en aan te vullen aan bodem waar ik later ga planten in de tuinen die ik verleden jaar erbij gestart ben.  Het bodemstructuur- en bodemgezondheid verbeterende effect is dan al wat opgebouwd  voordat ik ga planten/zaaien e.d. Mocht dat je bedoeling zijn, zou ik je adviseren om alvast met opbouw van bodemvruchtbaarheid te beginnen en je compost niet te bewaren.    

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...