Ga naar inhoud

aardappels zweten en rotten daarna

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo,

Ik ben bang dat ik een fout gemaakt heb met het rooien. Ik heb de aardappelen in de ochtend uit de grond gehaald en één dag laten liggen. De aardappelen zagen er toen helemaal goed uit. Ik had begrepen dat je ze moet laten liggen zodat de grond opgedroogd en het schilletje wat kan aanharden. Echter was het een hete dag, 30+ graden. 

Het viel mij op dat op een paar aardappelen een klein druppeltje vocht zat. Na 24 uur heb ik de aardappeln in kratjes gedaan en in de woning gezet. Helaas is onze woning niet koel en heb ik nergens een koele plek, dus dit was minstens 20 graden. Na drie dagen heb ik ze in een smeerput gezet waar het ietsjes koeler was. 

Na een dag of 6 bleek de helft van mijn aardappelen aan het rotten te zijn. sommige hadden al witte schimmel, sommige nog maar een klein donker vlekjer, anderen al veel meer. En dus wat van dat vocht. 

De aardappelplanten hadden geen fytoftora. Enkel ouderdom. Mijn buurman die al heel zijn leven teelt dacht dat ook dus daar heb ik op zich wel vertrouwen in.  

Ik denk het mijn eigen schuld is en dat ik ze dus niet in de zon had moeten laten liggen. Klopt dat? 

En hoe had ik het dan moeten doen? Gewoon maar in de grond laten liggen?

aangepast door hebeentuin
Geplaatst:

Vanwaar komt die druppel vocht? 's ochtends is hier dauw te bespeuren op heel veel gewassen. Mogelijks is er een ziekte dat zoiets teweeg brengt, daar ken ik niets van eigenlijk maar het klinkt toch wat vreemd. Welke soort had je geplant?

Aardappels met een hele fijne schil, zoals de vroege, laat ik niet liggen. Eigenlijk laat ik geen enkele patat een dag liggen hooguit een paar uur en ik doe ze meestal in de namiddag uit.

Een aantal planten werden niet voldoende aangeaard en daarvan zijn knollen half bloot komen te liggen. Het groen is al afgestorven. Die knollen worden gewoon groen, rotten niet. Ze hebben 35°C en hoger meegemaakt.

De gerooide aardappelen gaan hier in zwarte emmers, tegen het licht beschermd met en los stuk karton, de schuur in. En daar is het nu ook niet echt koel. Er is wel voldoende verluchting.

We gooien niet met de aardappelen maar behandelen ze als een fragiel tomaatje. Na een week of zo controleer ik de emmers door de aardappelen over te zetten, één voor één, naar een nieuwe emmer. Het doel is de minder gezonde exemplaren er uit te halen, en richting keuken sturen, zodat ze de andere niet contamineren. Die contaminatie gaat zeer snel, dus zeker alert zijn hiervoor. Deze controle doe ik daarna nog eens om de zoveel weken. Op een gegeven moment worden de kleinere exemplaren er ook uitgehaald en opzij gezet want dat worden pootpatatjes.

Geplaatst:

vocht lijkt vanuit de aardappel te komen, op enkele aardappelen enkele kleine druppeltjes. Zeker geen dauw.

Het is overigens desiré.

Ik heb een pagina op internet gevonden die wel zegt dat bij te hoge temperaturen aardappelen gaan zweten en daarna rotten...

Geplaatst:

Een foto van de schade kan veel verduidelijken.

Wat zie je als je ze doorsnijd?

Ik had wat aardappels met zonnebrand. Gekomen tijdens de hete dagen op aardappels die deels boven de grond uitstaken.

Ik ben vergeten er een foto van te trekken, maar het ziet er echt uit als zonnebrand wat je ook op andere gewassen kan zien.

Licht verkleurd en daarna verschrimpeld  (gekrompen en verrimpeld).

Ik heb de helft weg gegooid en de andere helft die goed leek opnieuw in de grond begraven. Ik had 52 kg oogst! helaas. Vanwege mijn aanname dat het met de hitte te maken had.

De aardappels hadden bruine strepen/ vlekken/ kringen die door de binnenkant van de aardappel heen trok. Op zich kon ik het allemaal weg snijden en dan de helft van de aardappel gebruiken. Op plaatjes vind ik de buitenkant van fytoftora er wel op lijken overigens. Maar de planten niet. De aardappelen begonnen ook pas twee/ drie dagen later echt te rotten. maar snel ging het zeker! Ze werden gewoon donker en zacht en er kwam vocht uit. 

zonnebrand was het niet. de aardappelen verrimpelde ook niet, ze droogde niet uit. 

aangepast door hebeentuin

Even wat gespeurd op internet omdat ik het een interessant iets vind.

Aangezien je Phytophthora infestans onwaarschijnlijk acht (aangezien het loof er nog goed uit zag) leek het mij iets dat door een schimmel wordt veroorzaakt.

Bij mijn zoektocht stuitte ik op 'waterrot'. Dit is een aantasting die wordt veroorzaakt door een schimmel die behoort tot de Phytium schimmels.

Hier vertoont de knol in het begin bruine vlekken onder verwondingen, die uitbreiden in de diepte. De aantasting breidt het sterkst uit in het merg, en het aangetast weefsel wordt zwart wanneer het wordt blootgesteld wordt aan lucht. Men kan in de aardappel knijpen, waardoor er vocht uit komt. Uiteindelijk evolueert de knol naar een ‘waterbommetje’: aangetast weefsel wordt halfvloeibaar, terwijl de schil intact blijft. Wordt de schil beschadigd, dan loopt de knol leeg waardoor enkel de schil overblijft. Dit kan in het veld al voorkomen, maar ook in de bewaring. Pythium is altijd aanwezig in de grond, maar zolang de aardappel intact is en de lenticellen niet te veel openstaan, kan men de schimmel uit de knol houden.

Bron: Aardappel bewaarziektes

Het schijnt dat als je rooit bij hoge temperaturen je eerder kans hebt dat de aardappelen last krijgen van waterrot. Waardoor de lenticellen op de schil van de aardappelen open gaan staan is mij niet geheel duidelijk (hoge temperaturen?).

Als je googelt op 'aardappelen' en 'waterrot' dan zie je dat dit iets is wat regelmatig voorkomt in de professionele aardappelteelt. Ook als je googelt op 'Phytium in potatoes' krijg je zeer veel hits (kijk ook eens bij de afbeeldingen hiervan).

Of je de aardappelen te lang op het land hebt laten liggen is iets wat ik niet durf te beantwoorden. Het komt zoals gezegd ook voor in de professionele teelt en die aardappelen worden vaak direct afgevoerd.

aangepast door Inloggevens kwijt
  • Like 1
  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...