Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo forumleden,  weet iemand van een overzicht welke bodemverontreiniging in fruit of noten terecht komt? Kan ik deze vruchten en noten nog veilig eten?

Er is een vermoeden van verontreiniging;  nog vroegtijdig dus wil nog niet teveel details geven maar een algemeen overzicht of artikel zou me helpen.

Bedankt!

Groeten

Geplaatst: (aangepast)

Je maakt het wel extra spannend door zo geheimzinnig te doen. Er zijn heel veel giftige stoffen en  een deel daarvan kan in of op ons zelf verbouwde  voedsel komen. Zelfs op onbespoten voedsel zoals uit bovenstaand artikel blijkt. 

Ik ken iemand die eten in de natuur verzameld op een plek waar vroeger loodwit  geproduceerd werd. Dat staat niet aangegeven.

Maar aan de rand van oude steden was/is vaak vervuilende industrie aanwezig.  

Nu is er geen plek meer zonder gifstoffen lijkt mij.

Zoeken met Google is lastig zag ik omdat je al snel bij moderne pesticiden  etc. uitkomt.

Ook kunnen er nog "natuurlijke" gifstoffen in voedsel zitten.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Ik heb een keer een bodemanalyse laten maken, dat moet ergens op het forum staan, en in het rapport stond wat je beter wel en niet kunt eten van vervuilde grond (mijn grond is ook vervuild, vooral veel lood). Over het algemeen is fruit het minst problematisch, maar noten weet ik niet. 

Geplaatst:

Hier staat in ieder geval iets over metalen in moestuinen.

Het volkstuin complex waar ik tuin, ligt inderdaad naast het spoor én een industrieterrein (met weinig chemie, vooral maak industrie).

Maar ik kijk vooral naar de krasse 80-plussers die we daar nog op de tuin hebben en die dik 40 jaar geleden ook al bij de oprichting waren.  Vermoedelijk heb ik van de bodem niet zoveel te vrezen 😏

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties! De verontreiniging wordt nu met aanvullende testen aangetoond (of juist ontkracht). Ik wilde geen paniek zaaien voordat er zekerheid is, maar het houdt me wel bezig...

Nogmaals dank, zodra er meer bekend is zal ik nog een update bijvoegen. 

• Like 1
Geplaatst:

Er is uitsluitsel, geen vervuiling. 

Hele opluchting. 

Uiteindelijk was het een fout bij het lab. Monster was vervuild geraakt door vorige monster. Wel erg slordig en een hoop zorgen, maar alles landt op zijn pootjes. 

Nogmaals dank voor het meedenken en jullie reacties!

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...